Jump to content

elektrisk dieselpumpe Perkins 6.354


Karayato

Recommended Posts

En enveisventil på innløpet til høytrykkspumpa vil vel gjøre samme nytten. Ellers så synes jeg det høres tungvint ut med to matepumper, da ville jeg heller ha koplet ut den mekaniske og gått for kun elektrisk. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Har vært inne på tanken om enveisventil. Det er rør mellom føde og høytrykk pumpa. Men bare slange, og derfor lett å montere mellom grovfilter og fødepumpe. Stopper en slik el pumpe når trykk er oppnådd, og stsrter igjen ved behov? Kjæmpeglad for svar, og kommentarer om erfaringer.

Link to post
Karayato skrev 11 minutter siden:

Stopper en slik el pumpe når trykk er oppnådd, og starter igjen ved behov? 

 

Jeg tror egentlig den bare surrer og går, men at den ikke bygger opp trykk utover det den er innstilt på. Jeg har hatt elektrisk Biltema drivstoffpumpe i 16-17 år  nå, og synes egentlig det fungerer veldig greit. Lufting etter filterbytte er for eksempel en lek..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Jeg har erstattet den mekaniske fødepumpen på min 44Hp Yanmar 4JHE motor fra 1986 med en elektrisk fra Biltema. Det har fungert utmerket, nå i sikkert over 15 år. Et ekstra pluss med elektrisk pumpe er ved filterskifte. Den er koblet på tenningen, og ved lufting er det bare å slå på tenningen (uten å starte) og la pumpen gå til all luft er borte. Jeg har denne pumpen.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
index skrev 6 minutter siden:

 

Jeg tror egentlig den bare surrer og går, men at den ikke bygger opp trykk utover det den er innstilt på. Jeg har hatt elektrisk Biltema drivstoffpumpe i 16-17 år  nå, og synes egentlig det fungerer veldig greit. Lufting etter filterbytte er for eksempel en lek..

Ser at mange har god erfaring med dette. Montert etter grovfilter er mest brukt

Dette med lufting er jo kjæmpesmart med el pumpe. Hadde på min forrige båt biltema slange filtre montert lett tilgjenngelig rett etter tank. Funka kjæmpebra. Hadde med en hel pose.   Når jeg spør om el pumpa stopper ved oppnådd trykk, skriver seg fra min gamle Mini hvor nettop det skjedde

Link to post
Lars H. skrev 4 minutter siden:

Jeg har erstattet den mekaniske fødepumpen på min 44Hp Yanmar 4JHE motor fra 1986 med en elektrisk fra Biltema. Det har fungert utmerket, nå i sikkert over 15 år. Et ekstra pluss med elektrisk pumpe er ved filterskifte. Den er koblet på tenningen, og ved lufting er det bare å slå på tenningen (uten å starte) og la pumpen gå til all luft er borte. Jeg har denne pumpen.

Takk Lars. Det er nettop den jeg ser på.

Er det egentlig nødvendig å erstatte? Er det ikke bare å sette inn mellom grovfilter og eksisterende fødepumpe?

 

Link to post
Karayato skrev 19 minutter siden:

Når jeg spør om el pumpa stopper ved oppnådd trykk, skriver seg fra min gamle Mini hvor nettop det skjedde

 

Meget mulig. Min Ford FSD diesel lager såpass mye lyd at jeg hører ikke stort til pumpa egentlig. Men spiller det egentlig noen rolle om den stopper eller bare slipper overtrykket tilbake?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Karayato skrev 30 minutter siden:

Takk Lars. Det er nettop den jeg ser på.

Er det egentlig nødvendig å erstatte? Er det ikke bare å sette inn mellom grovfilter og eksisterende fødepumpe?

 

 

Det har jeg ikke noen "vitenskapelig" mening om, men nå er det snart 17. mai, og da går folk i tog, den ene etter den andre. Da er det jo greit å gå i takt slik at ikke noen løper fra de andre eller at noen tråkker på hælene til foran. Den originale pumpen og den elektriske går neppe i takt? Så, jeg koblet bare fra slangene inn og ut til den originale og koblet de inn på den nye. Så satte jeg en slangebit mellom inn og ut på den originale. Kanskje den originale har en liten lekkasje der den suger luft? Greit å eliminere det problemet.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Lars H. skrev 11 minutter siden:

 

Det har jeg ikke noen "vitenskapelig" mening om, men nå er det snart 17. mai, og da går folk i tog, den ene etter den andre. Da er det jo greit å gå i takt slik at ikke noen løper fra de andre eller at noen tråkker på hælene til foran. Den originale pumpen og den elektriske går neppe i takt? Så, jeg koblet bare fra slangene inn og ut til den originale og koblet de inn på den nye. Så satte jeg en slangebit mellom inn og ut på den originale. Kanskje den originale har en liten lekkasje der den suger luft? Greit å eliminere det problemet.

??

Link to post

Nei, det er ikke 'bare'. Med to fødepumper i serie  vil trykket inn på høytrykkspumpen kunne bli for høyt. Du må koble rundt eksisterende fødepumpe. Denne må få sugesiden stengt av. Hulda har kjørt elektriske pumper et par ti-år uten svikt.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...