Jump to content

Gass og gear i ett på Mercury 10 HK


Ankermann

Recommended Posts

Vurderer ny 9.9 HK motor, er usikker på valget. Mercury eller Yahama! Mercury er jo billigere nå om dagen :)

 

Ser at Mercury har gass og gear på samme hendel med å vri på gassen kan en også enkelt bakke.

Alt gjøres med en hånd...

 

Er dette genialt eller er det mer å anbefale den "gamle" måten?

Link to post
Share on other sites

-Fikk tilbud fra forhandleren på en YAMAHA 9,9 Vmax i går som ble sporenstreks innkjøpt... 14,8K er rimelig for en ny høykvalitetsmotor motor i eske... :wink:

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Nei Yamaha er ikkje vert det. Eg har ein mariner (samme merke som mercury) 5hk og den har eg ikkje hatt noko problem med enda. Mercury er minst like bra som Yamaha. Og som du seier sjølv så er Mercury billigare. :flag:

 

Det er sikkert mangen som er uenig med meg, men det er i allefall mi meining.

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Hei. Vi har begge alternativene i familien. Begge er problemfrie motorer. Etter min mening har Yamaha en penere og mer behagelig gange.

Girsystemet til Mercury gjør det mulig å finmaøvrere med en hånd. Det kan være praktisk i gitte situasjoner. Hvis det er viktig for deg, er valget lett. Ellers anbefaler jeg Yamaha. Girsystemet der er mer tradisjonelt, men jeg opplever det også som mer presist. Hendelen her er jo også i front, så den er uansett ikke langt unna.

Men uansett; du gjør ingen bommert her, uansett valg!

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

- Denne klassen er testet både av Båtmagasinet og Vi menn i år. BM hadde ingen negative bemerkninger på disse to. De påstår at girsystemer på Mercury/Mariner krever endel tilvenning, samt at det er en gammel, tverrspylt konstruksjon. De har hatt problemer med holdemekanismen for låsing av motor i oppvippet stilling (Dårlig plastsak...) Pluss for startprimer. Testen finner du ved søk på BM sine sider.

VM testet klassen på en Askeladden 435 lite, en tung båt for denne klassen.

De konkluderer med Mercury som beste kjøp, og har laget en tabell over vekting av egenskaper. -Se om du finner den testen på nettet også... Jeg velger YAMAHA pga kvalitet over tid, har nå 4 stykker... - vipp av motordekselet så ser du klart forskjell på motorer. Vmax er ferdig utrustet med reeds for 15hk, så der er det kun og fjerne sperren etter innkjøring.

Uansett vil en test i et magasin kun si noe om et inntrykk testen setter, i tillegg til tabeller over ytelser etc. Kun bruken over tid på akkurat din båt vil fortelle deg om du er fornøyd med det enkelte merke. Om jeg må få sitere Skipper_Worse; " 30% av påhengsmotorbrukerne gjennom så lang tid kan da ikke ta feil..."

 

- Og jada; YAMAHA ér verdt det! :wink:

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Dette med gear og gass i samme hendel har jeg vært borti en del i det siste. Da en kompiss skulle ha fjernstyring på sin 9,9mercury. Joa fikk spaken fra mercury og skulle være enkel å montere, men nei, Helt umulig..... Vi ga opp, forhandleren kunne heller ikke hjelp.

 

Men skal du bruke den med bare pinnen er det jo en annen sak, det eneste jeg kan si noe på da er at du ikke kan skifte gir så veldig fort, må være veldig langsom på hånda.....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...