Jump to content

RIB 270 eller 300


Ankermann

Recommended Posts

Dette har i dag vært sagt litt om i denne tråden og sikkert mange andre tråden her.

 

Jeg har selv en Valiant 270 D Tohatsu 8hk, godt førnøyd, gjør ca. 16 knop. Generelt er det fordel med så lang båt som mulig, bedre bæring lavere plan terskel osv. Men så er det det med "drass", jo mindre og lettere jo bedre, syntes jeg.

Det blir en avveining i forhold til moderskip. På min Nor Star 290 syntes jeg max var 2,70m

Vær også klar over at Valiant 270 (usikker på 300) har mindre diameter en de fleste andre i samme str. (eks. Valiant 270 38cm, Yam 265 42cm)

Det samme gjelder bredden, Valianten er 1,40m bred, de fleste andre 1,50m.

 

En annen ting er fargen, hvit Valiant er jo flott, men den blir for møkkete :headbang::headbang:

Men alikevel altså. anbefales!!! :santcheers:

Redigert av maanestraale (see edit history)

M/B Månestråle

www.maanestraale.com

Link to post
Share on other sites

Hadde Bombard AX400 Rib tidligere. Mener den var 290 cm lang og 35 kg. Med en 10 HK Mercury gikk denne ca 20 knop. Jeg hadde samme motor på en 10 fots Vith drommedrille, og denne gikk akkurat like fort (100 kg). Så jeg antar at 20 knop er det en kan forvente av en 10 HK motor dersom båten er lett nok. Skal du bruke båten mye er det en fordel med litt størrelse, med det betyr jo litt hvor bred båten din er, dersom den skal i daviter. Dersom den er litke lang som båten er bred, eller lenger, vil den ta borti brygga når du ligger longside. Og når du svinge ut fra brygga blir problemet større. Derfor er det fordel at båten er noe bredere enn jolla er lang.

Link to post
Share on other sites

Men mener du at en bør velge andre merker enn Valiant for å få 1.5 bredde og 42 cm pontong på 270?

 

270 går vel også raskere enn 300 vil jeg tro, har du erfaring her?

Hei!

Nei absolutt ikke, 1,4m bred er bare fint syntes jeg, passer bedre i daviter med tanke på utstikk. Pontonger er noe annet, der ville det vært fordel med 42cm, mer bæring. Men smekkrere utseende messig med 38cm. :wink:

Bilder av min rib, se i bunnen på denne siden

Ang. fart, jeg mener høyere med 300. Har erfaring fra 2 båtkompiser med hennholdsvis Yam 265, og 300, begge med identisk 4hk yamaha. 300 går best, dette pga lengre bæring. Har også en kjenning med yam 230 m/4hk, denne planer knapt nok. Alt for kort, står bare "rett opp"

(Yam er ikke rib, men oppblåsbar kjøl og trelemm dørk)

:santcheers:

M/B Månestråle

www.maanestraale.com

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...