Jump to content

Hva heter styrefart på engelsk?

seilfred

Recommended Posts

Nå er jeg hverken sjømann eller engelsklærer, men for meg kan det virke som steerageway er et bedre begrep for å beskrive den til enhver tid påkrevde styrefart, enn å henvise til maskintelegrafens «hakk». Ref denne saken hvor det smalt i et par skip, og det viste seg at ytre forhold påvirket styrefarten slik at man antageligvis burde hatt mer enn «dead slow» på telegrafen. 
https://www.westpandi.com/news-and-resources/news/ship-handling-incidents-at-low-speed/

14 hours ago, Gullfisk said:

Som Solberg ville sagt det, "steeringfart"

"It's not the fart that kills you, it's the smell" :smiley:

Redigert av dennrick (see edit history)

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

For å unngå at tråden dør hen må jeg bare påpeke at det var veldig mye motorbåtfolk her, som tror at for å oppnå styrefart på en båt må det være et visst pådrag.  :-)

Det engelske uttrykket var nok oppfunnet før noen visste hva en maskintelegraf var...

image.png.41527e173b4235577d7f914b503c78d0.png

mvh, Arne
www.tiarora.no

Arne Henriksen skrev for 10 timer siden:

For å unngå at tråden dør hen må jeg bare påpeke at det var veldig mye motorbåtfolk her, som tror at for å oppnå styrefart på en båt må det være et visst pådrag.  :-)

Det engelske uttrykket var nok oppfunnet før noen visste hva en maskintelegraf var...

Det er akkurat det. Styrefart kan oppnås selv uten seil, motor eller årer, bare vinden er sterk nok

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Arne Henriksen skrev for 10 timer siden:

For å unngå at tråden dør hen må  jeg bare påpeke at  det var veldig mye motorbåtfolk her, som tror at for å oppnå styrefart på en båt må det være et visst pådrag.  :-)

Det engelske uttrykket var nok oppfunnet før noen visste hva en maskintelegraf var.

Skulle ikke hentet en ny kaffe kopp.

Det er da vel ikke helt  feil å si at el må ha et vist pådrag for å få Dead slow ahead"  enten det er med årer vind eller motor. 

Du har du sikkert helt rett i at " Dead slow ahead" kan ha  blitt  brukt fra tidens morgen på seilskip, for å få opp nok seil eller få fart på slavene som rodde båtene.

Men det var når  motoren kom , det ble brukt for korte kommandoer bro /maskin først med ordonnans så  med tale rør bro/maskin , det var først med maskintelegrafen det kom på trykk så en har noe å henvise til .

enig i at det kan tyde på  motorbåtfolk og landkrabber , det er vel naturlig i et fora.

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Roger jo skrev for 4 timer siden:

Du har du sikkert helt rett i at " Dead slow ahead" kan ha  blitt  brukt fra tidens morgen på seilskip, for å få opp nok seil eller få fart på slavene som rodde båtene.

Det var vel ikke det han sa. Styrefart har blitt brukt siden tidenes morgen, ikke DSA. Det er ingen som helst sammenheng mellom begrepet styrefart og "Dead slow ahead" på maskintelegrafen. Om ingen krefter virker på et fartøy i sig, vil det reagere på roret i nærmest 0 hastighet. Et motorfartøy dreier i nærmest 0 hastighet med kraftig propellstrøm i korte foroverbørst på roret. Akterover må det skrogfart til. Det finnes ingen definert styrefart for et fartøy, sammenkoblingen med maskintelegrafen i denne sammenhengen er ren fantasi. 

Min erfaring med maskintelegraf er fra skip fra perioden etter damp, og før dieselmaskinen ble modernisert med gear og styring fra bro sånn ca på 70 tallet. Detaljene kunne selvsagt variere med størrelse og fabrikat.

Dead slow på maskintelegrafen var laveste hastighet maskinen ville svive på. Propellakslingen var en forlengelse av veivakslingen, altså ikke noe "fri" eller tomgang. Maskinen ble startet med trykkluft. Maks omdreining var ca. 100. Dead slow var kanskje rundt 10. Når man nærmet seg kaia, måtte maskinen stanses for å få ned farten. Så måtte den startes på nytt for bakking. Man var avhengig av taubåt(er) og trosser for finmanøvrering og full stans.

Dersom noen fortsetter å insistere på dead slow ahead er et resultat av måling av styrefart på prøvetur, hvorfor er astern et speilbilde av ahead? Hvem har sett et stort motorfartøy med maskintelegraf bruke akterover til annet enn å stanse?

Redigert av Steihy (see edit history)

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

seilfred skrev On 13.5.2023 at 13.43:

Derfor kan det godt være at du med «dead slow ahead»-fart eller idle-speed prøver å oppnå styrefart, men det er forholdene som dikterer om du rent faktisk lykkes. 

Det har hendt  jeg har kjørt med 100 hk på tomgang i 19 fots båt og ikke klart å svinge opp mot vinden og bare går på skrå bortover. Det er et tilfelle hvor tomgangskjøring ikke er nok til å ha styrefart. Så da må man gi på litt for å klare å svinge opp mot vinden. Og når man først har kommet seg opp mot vinden så klarer den fint å fortsette å holde retningen mot vinden med tomgang.

Og enda mer merker jeg dette med 6 hk bakpå samme båt når jeg ikke svinger på annet enn den store motoren, da skal det mye mer enn tomgang til for å kunne styre opp mot vinden. Så da må jeg gi på litt ekstra, evt svinge på den lille motoren også for å kunne styre opp mot sidevinden.

seilfred skrev On 12.5.2023 at 19.53:

I seiling bruker vi begrepet styrefart. Dette er et godt og beskrivende ord, men også en fortreffelig analogi i visse sammenhenger. Jeg har brukt begrepet mye i mitt arbeide, men når jeg i blant snakker engelsk, så blir jeg alltid i tvil. «Steering speed» høres på en måte ikke riktig ut, men jeg vet det ikke. 
Finnes der et desidert begrep på engelsk for dette fenomenet?

Har du spurte de engelsktalende du snakker med hvilket ord de bruker for styrefart?

Bare forklare situasjonen og høre hvilket ord de bruker, eller om de i det  hel tatt har et ord for det.

Ulike språk har ulike ordforråd så man kan ikke bare si at det ordet betr det samme som det på et annet språk. Feks har vel eskimoene ca 50 ord eller noe sånt for snø da det er en viktig  del av hverdagen deres og nyanser av snøtypen kan være viktigere for dem enn for folk som bor i sahara og sikkert ikke har så mange ord for snø.

Artig diskusjon, at en så enkel sak, trodde jeg, skulle ha så mange nyanser...

19 fot skrev 2 minutter siden:

Det har hendt  jeg har kjørt med 100 hk på tomgang i 19 fots båt og ikke klart å svinge opp mot vinden og bare går på skrå bortover. Det er et tilfelle hvor tomgangskjøring ikke er nok til å ha styrefart. Så da må man gi på litt for å klare å svinge opp mot vinden. Og når man først har kommet seg opp mot vinden så klarer den fint å fortsette å holde retningen mot vinden med tomgang.

Har også erfart at en 58 foting ikke ville opp mot vinden der det tilsynelatende var rikelig med plass og et par hundre hester i full galopp... Måtte bakke ut av den bukten...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
19 fot skrev 1 time siden:

Har du spurte de engelsktalende du snakker med hvilket ord de bruker for styrefart?

De er riktignok engelsktalende, men ikke alltid med engelsk som morsmål. Og, de har som regel ingenting med noe båt å gjøre..  

men jeg mener at konklusjonen av de mange innlegg må være at steerageway er et kurant ord å bruke. 

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

seilfred skrev 1 time siden:
19 fot skrev for 2 timer siden:

De er riktignok engelsktalende, men ikke alltid med engelsk som morsmål. Og, de har som regel ingenting med noe båt å gjøre..  

Hvis de ikke er vant med båt er det kanskje like greit å forklare styrefart med 5-10 vanlige ord fremfor å bruke et faguttrykk de ikke skjønner.

Akkurat som det for en landkrabbe kan være mer forståelig å få forklart at tauet ligger på gulvet på venstre side bak enn at man sier at fortøyninga ligger på dørken på babord side akter.

Ei av kollegene mine på en tidligere jobb ble iblant bedt om å oversette dokumenter fra norsk til engelsk. Men som hun sa så var ikke faguttrykk fra industrien på engelsk det hun hadde lært seg da hun for mange år siden som 16 åring flyttet fra England til Norge.

Arne Henriksen skrev for 22 timer siden:

Jeg mener at headway betyr den distansen foran skipet man må ha for å styre skipet, ikke styrefarten. Det igjen relaterer til skipet svingradius, selv om svingradius kan manipuleres ved vekselvis bruke motorkraften forover / akterover.

Korrekt oversatt burde minste styrefart bli "minimum steering speed"

Som nevnt av andre er styrefart helt avhengig av vær og vind, men jeg skulle virkelig likt å se forsøkene på å styre et skip med "Dead Slow Ahead" gjennom Saltstraumen, eller i sterk vind...

Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller

12 hours ago, seilfred said:

Det er akkurat det. Styrefart kan oppnås selv uten seil, motor eller årer, bare vinden er sterk nok

Begrepet "styrefart" blir litt upresist her synes jeg.  Etter mine erfaringer, dersom man "seiler på riggen" så har man styring så lenge vinden kommer sånn omtrentlig aktenfra, og det skulle jeg mene er ganske uavhengig av vindhastigheten (såfremt det er strømstille).  Dette varierer nok fra båt til båt, men på min båt mister jeg styringen når vinden kommer inn for mye på skrått aktenifra, da vrir akterskipet seg vekk fra vindøyet.  Jeg regner med at dette har litt å gjøre med "pivot point" og hvor balansert vindfanget er - hadde akterskipet i stedet vridd seg mot vindøyet så hadde ikke dette vært et problem - men uansett hvordan båten er utformet (bortsett fra hvis riggen er konstruert for å gi fremdrift uten seil), kommer vinden inn for mye fra siden så vil avdriften bli for signifikant.

Jeg seiler tidvis i svært lave hastigheter.  Jeg har opplevd å miste styring ved 0.8 knop, jeg skulle mene det var ganske strømstille på dette stedet, men dårlig vindretning og dårlig trimming av seil (kun genoa ute).  Som hovedregel kan jeg seile i adskillig lavere hastigheter enn dette uten å miste styringen.  En gang på vei sørover fra Marstrand (Albrektssunds kanal) hadde jeg bittelitt motstrøm, ved en knaus havnet jeg i vindskyggen og ble stående stille, til og med sige bittelitt akterover - jeg tror jeg brukte en halvtime på å karre meg femti meter forover, men jeg hadde styring hele tiden.  (dette var i lavsesong og jeg koste meg - det passerte vel én annen båt mens jeg lå der - hadde det vært mer trafikk hadde jeg tvert startet motoren.  Jeg var også var på risiko for å miste styringen og havne på grunn)

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...