Jump to content

Sted å få heist inn og ut motor i Oslo-området

Snekkebjørn

Recommended Posts

Heisann!

Jeg og en venn har for litt siden tatt over en gammel tresnekke som vi har brukt noen uker på å pusse opp. Dessverre viste det seg at motoren (gammel FM-motor) var umulig å redde. Vi har greid å oppdrive en liknende motor som ser ut til å fungere og vi skal få hjelp til å bytte motor av en eldre mekaniker (og tidligere maskinist i 20 år) som har peiling på disse. Utfordringen vi står ovenfor nå er at vi trenger tilgang til et sted hvor vi kan få båten på land hvor det finnes en kran e.l til å løfte ut og inn en motor på rundt 260kg (Helst i umiddelbar nærhet til Oslo). De fleste stedene vi har vært i kontakt med er enten for opptatte eller uinteresserte i å ta i et sånt prosjekt for en pris som vi kan leve med. Siden vi har vår egen mekaniker trenger vi egentlig bare tilgang på riktig utstyr.

Har noen her et tips til steder hvor det er mulig å få gjort noe sånt? Siden motoren veier litt så ville det vært optimalt med et sted på fastlandet hvor vi kan få transportert motoren direkte, samt heist båten på land uten for mye styr. Håper noen her har noen gode tips :)

Hei. Har du muligheten for å få lånt deg en traktor med lesseapparat? Eventuelt få hjelp av en som har en traktor med slikt montert? Nøyaktig som en hver kran (med rett person bak spakene), og kommer til nesten hvor som helst. Kjenner du ingen bønder kan gjerne det lokale kommunale parkvesenet være til hjelp, eventuelt gartnere eller hageplanleggere, i alle fall her i området vet jeg flere slike som besitter traktor til diverse arbeid. 

Trenger dere å få hele snekka på land midt i det verste utsettingsrushet?

Finn heller et sted med lite bølger der man kan komme til med traktor, hjullaster, gaffeltruck eller lastebilkran. Noen steder er det også kraner montert på kaier som man kan spørre om å bruke, uten at jeg vet om noe i Oslo da jeg bare har vært noen få turer med egen båt på Oslofjorden.

Jeg kjørte senest igår en gaffeltruck som lett burde klare en slik jobb. Men kun lånt og mange mil unna Oslo.

Litt rart om denne gamle mekanikere ikke har nevnt disse mulighetene.

A-ramme og taljer kan også kanskje være et alternativ.

Du skriver at dere skal skaffe en motor som ser ut til å fungere. Kanskje lurt å sjekke om den faktisk fungerer før dere setter igang med et motorbåter. Og sjekk om innfestning er lik eller om dere må bygge om mye for å få til dette.

Snekkebjørn skrev for 5 timer siden:

Dessverre viste det seg at motoren (gammel FM-motor) var umulig å redde. Vi har greid å oppdrive en liknende motor som ser ut til å fungere og vi skal få hjelp til å bytte motor av en eldre mekaniker (og tidligere maskinist

Sender en Im

Som fåreslått testkjør den nye motoren.

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Svart (redigert)

Takk for mange bra svar. Jeg kan følge opp med å nevne at båten bør løftes opp slik at arbeidet med å bytte motor kan skje på land. Det er visst lite optimalt å koble aksling og propell til ny motor og sørge for at alt er på stell mens båten ligger på vannet. Vi har vært å sett på ny motor sammen med mekanikeren og den skal i det minste være i orden. Nå gjelder det å finne stedet hvor vi kan få gjort jobben, kjøre motoren dit på henger og få det gjort. Vi er noen reale landkrabber (foreløpig) så det er mulig vi er en smule naive her. I det minste virker det som at vi lærer en del på veien :)

Redigert av Snekkebjørn (see edit history)

Lykke til med motorbytte.

Husk å oppdatere tråden etterhvert om hvordan det går.

Altfor mange som spør om ting og så bare forsvinner uten at vi får vite hvordan det går. Og det er mye lettere å få hjelp siden hvis man følger opp trådene sine enn om man er blant dem som spør og så forsvinner inntil neste problem dukker opp og så spør og null oppdatering. Disse gidder man gjerne ikke å svare etterhvert.

Det er nok ikke lett å få båten på land midt i vår-rushet, uten å betale «raust» for jobben og et sted å stå…

Jeg har byttet motor på tidligere båt som lå på vannet ved hjelp av gaffeltruck; men da var motorblokka lik, slik at når alt ble satt over fra gammel motor av motorfester, gear og flens til aksling, så passet alt; rett i båten.

Det ble da to turer bort for å få løftehjelp:

1. Jeg hadde løsnet alt og montert løfteutstyr på gammel motor før jeg ble slept bort til brygga. Løftet ut og over på henger var da over på «5 minutter».

Så var jobben med klargjøring av motor.
Da «ny motor» var klar på henger, med løfteutstyr montert så var det klart for andre tur:

2. Ble igjen slept bort til brygga, og «ny» motor ble løftet inn; det var over på rundt «15min».

Etter ny motor var satt ned i båten, ble jeg slept vekk igjen rett etterpå.

Resten av monteringen ble tatt i hjemmehavn.

Hvis du forespeiler en lokal truckfører en slik jobb, så får du kanskje lettere et positivt svar; og prisen blir kanskje litt mer spiselig?!

Jeg har muligens et par forslag; Akkurat hvor ligger båten nå?

Lastebil med kran kan ordne dette bare den kommer til.

Har byttet innenbordsmotor i båt på vannet. Stengte kjølevannsinntak og var trygg på at hylse ikke kunne lekke. Løftet ut motor, produserte nye motorfester i båten før ny motor ble løftet inn noen dager senere.

Var for øvrig en stor mobilkran som ble brukt. Hyggelig kar i nærheten som "hadde sånt å gjøre". :yesnod:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

9 hours ago, Familiesnekke said:

Det er nok ikke lett å få båten på land midt i vår-rushet, uten å betale «raust» for jobben og et sted å stå…

Jeg har byttet motor på tidligere båt som lå på vannet ved hjelp av gaffeltruck; men da var motorblokka lik, slik at når alt ble satt over fra gammel motor av motorfester, gear og flens til aksling, så passet alt; rett i båten.

Det ble da to turer bort for å få løftehjelp:

1. Jeg hadde løsnet alt og montert løfteutstyr på gammel motor før jeg ble slept bort til brygga. Løftet ut og over på henger var da over på «5 minutter».

Så var jobben med klargjøring av motor.
Da «ny motor» var klar på henger, med løfteutstyr montert så var det klart for andre tur:

2. Ble igjen slept bort til brygga, og «ny» motor ble løftet inn; det var over på rundt «15min».

Etter ny motor var satt ned i båten, ble jeg slept vekk igjen rett etterpå.

Resten av monteringen ble tatt i hjemmehavn.

Hvis du forespeiler en lokal truckfører en slik jobb, så får du kanskje lettere et positivt svar; og prisen blir kanskje litt mer spiselig?!

Jeg har muligens et par forslag; Akkurat hvor ligger båten nå?

Ja, vi forstår at det er mange som er opptatte om dagen. Vi vil likevel forsøke å se hva som lar seg gjøre. Vi har båtplass ved sukkerbiten i Oslo sentrum (Akerselva Trebåtforening).

Ser for meg at det kan løses med gaffeltruck ja. Vi lå på Lindøya slipp tidligere og ble løftet på vannet med gaffeltruck. Vi kunne i prinsippet gjort det der ute (forutsatt at de hadde prioritert å bruke tid på oss) men det å få motoren ut til en av øyene tillegger en ekstra dimensjon med problematikk som vi helst vil unngå. Siden vår fagmann på motor vil ha båten på land for å gjøre arbeidet (og vi selv er totalt grønne på det mekaniske) så velger vi å stole på han mtp. avgjørelsen om å få båten på land mens motorbytte skjer.

Uansett. Takk for alle innspill! Jeg skal følge opp noen leads jeg har fått her og holde dere oppdatert på hva det blir til!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...