Jump to content

Liten advarsel mot herder til polyester

Eika

Recommended Posts

Hakkannen skrev for 11 timer siden:

Aiai? Den så lei ut! Viktig å tenke gjennom hva man holder på med ja, det er sterke kjemikalier?

Den er ganske lei, har den blemma der som er så stor og 10-15 små blemmer. Kjenner jeg har fått litt skrekken når det kommer til herder, ante ikke at det var såååå hissige saker 

Komodo skrev for 5 timer siden:

Herder til polyester = Metyletylketonperoksid (MEKP). Vet ikke 100% sikkert, men har hørt at det stoffet er meget kreftfremkallende... 

Jeg vet ikke hva det er, men kan konstantere at det ikke er bra for oss i allefall. Tviler på at man får kjøpt dette i helsekostbutikkene 

Redigert av lang-sommerferie (see edit history)

Nå har jeg vært i kontakt med 3 legekontor og 1 sykehus og ingen har kapasitet til og bruke 1min til se på de blemmene og komme med ett kjappt råd, de mener jeg skal reise i flere timer for og ta det med egen fastlege. Så jeg vil oppfordre absolutt alle i båtbransjen til å nedprioritere leger, de gidder ikke å hive seg rundt for å hjelpe oss, så hvorfor skal vi hive oss rundt for å hjelpe de? La båtene demmes stå på land en sommer, så tenker jeg de får kjenne på hvor kjipt det er og ikke få hjelp 

lang-sommerferie skrev 24 minutter siden:

Nå har jeg vært i kontakt med 3 legekontor og 1 sykehus og ingen har kapasitet til og bruke 1min til se på de blemmene og komme med ett kjappt råd,

Alle steder har vel legevakt? på kveld / helger.

Det er bare og reise til nærmeste legekontor og trykke på Øyeblikkelig hjelp knappen.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Roger jo skrev 4 minutter siden:

Alle steder har vel legevakt? på kveld / helger.

Det er bare og reise til nærmeste legekontor og trykke på Øyeblikkelig hjelp knappen.

Skal man virkelig trykke på øyeblikkelig hjelp knappen når alt man lurer på er hva som er beste behandlings metode ? Det tar de 10sekunder å se på det og 20sekunder og si hvilke krem eller noe sånt som burde smøres på. 

Men fuck it, gidder ikke mase mer på de, men gleder meg til neste gang det kommer en lege til meg med hull i båten :) har ikke kapasitet, reis til ditt fasteverksted i din hjemmekommune, akuratt som svaret jeg har fått på 3 legekontor og 1 sykehus

Hudkontakt: Bruk ikke løsningsmiddel eller tynner. Vask straks forurenset hud med såpe og vann. Fjern øyeblikkelig gjennomfuktede klær og fortsett å vaske.

Brannfarlig ved oppvarming. Farlig ved svelging. Gir alvorlige etseskader på hud og øyne. Farlig ved innånding

https://docs.biltema.com/v2/documents/file/nb/7e212995-ac39-4c02-954d-b02322c98351

Redigert av Karl Norge (see edit history)
lang-sommerferie skrev 1 time siden:

Skal man virkelig trykke på øyeblikkelig hjelp knappen når alt man lurer på er hva som er beste behandlings metode ? Det tar de 10sekunder å se på det og 20sekunder og si hvilke krem eller noe sånt som burde smøres på.

Full sympati med skaden din, og forstår frustrasjonen. Men, det er faktisk sånn systemet er bygd opp. Det skiller ikke mellom små og store skader, men mellom elektiv (planlagt) behandling og øyeblikkelig hjelp. Og så kan man like det eller ikke, men det er ikke  fastlegens feil. Fastlegesystemet i Norge er kneleferdig på grunn av omstendigheter legen ikke rår over.

Du bidrar med mye fagkunnskap her på forumet, men du har ikke kompetanse til å påstå at det ville tatt 30 sekunder å hjelpe deg. Det er det samme som at jeg bare stikker innom til deg med båten min og sier at jeg bare trenger et kjapt penselstrøk med gelcoat på en liten skrape, når du likevel holder på med en hvit båt, tar ett minutt, en hundrelapp..? Du vet at det er en jobb å finne riktig farge, slipe etc.

Kanskje ville legen tappet væske, fjernet hud, renset, trengt å slå opp akkurat hvilken kjemi det gjelder...hadde det vært så enkelt som du sier kunne du jo bare googlet salve til herderetsing. Eller gått rett på apoteket og forklart. 

Akkurat den skaden hadde for øvrig egnet seg godt for vurdering av en privat nettlege. Gode bilder, kjent kjemi.

Uansett, det er usaklig å oppfordre til boikott og personlig vendetta mot den faggruppa som sliter mest med systemet. 

Redigert av Steihy (see edit history)

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Steihy skrev for 1 time siden:

Full sympati med skaden din, og forstår frustrasjonen. Men, det er faktisk sånn systemet er bygd opp. Det skiller ikke mellom små og store skader, men mellom elektiv (planlagt) behandling og øyeblikkelig hjelp. Og så kan man like det eller ikke, men det er ikke  fastlegens feil. Fastlegesystemet i Norge er kneleferdig på grunn av omstendigheter legen ikke rår over.

Du bidrar med mye fagkunnskap her på forumet, men du har ikke kompetanse til å påstå at det ville tatt 30 sekunder å hjelpe deg. Det er det samme som at jeg bare stikker innom til deg med båten min og sier at jeg bare trenger et kjapt penselstrøk med gelcoat på en liten skrape, når du likevel holder på med en hvit båt, tar ett minutt, en hundrelapp..? Du vet at det er en jobb å finne riktig farge, slipe etc.

Kanskje ville legen tappet væske, fjernet hud, renset, trengt å slå opp akkurat hvilken kjemi det gjelder...hadde det vært så enkelt som du sier kunne du jo bare googlet salve til herderetsing. Eller gått rett på apoteket og forklart. 

Akkurat den skaden hadde for øvrig egnet seg godt for vurdering av en privat nettlege. Gode bilder, kjent kjemi.

Uansett, det er usaklig å oppfordre til boikott og personlig vendetta mot den faggruppa som sliter mest med systemet. 

Etter 3 timer frem og tilbake i telefon, for å spørre om noen kan se på det, så endte jeg opp med en resept på oxycontin/morfin. Fine løsninger i systemet demmes, proppe folk fulle av noe av det mest avhengigskapende man får tak i, istedenfor å bruke ett par minutter på å anbefale en sårsalve eller noe sånt 

Privat nettlege ? Nei faen heller. Internett bruker jeg til båt og nettaviser. Jeg er en analog dude i en digital verden, hater egentlig internett og hvordan verden har blitt etter at vi gjorde oss avhengige den driten der 

Så den boikotten, den står jeg for. Hjelper ikke de meg, så hjelper ikke jeg de. Håper flere i båtbransjen sier det samme 

lang-sommerferie skrev for 3 timer siden:

Skal du ha råd over telefon må du ringe de klarsynte.

Etseskader er ikke bra.,  gror sent ved feil behandling.

3 timer  bortkastet i telefonen og heftet en masse mennesker, hvor langt er det til nærmeste lege.

Du får øyeblikkelig hjelp  på legekontoret ved frammøte  og ha med  navnet på det stoffet som laget byllen. Og da først kan legen vurdere rett behandling.

Okke som, God bedring. 

Men når du får svar om at man IKKE kan komme siden man IKKE har fastlege i kommunen man jobber i akuratt nå, så må det bli sånn at man opptar en jævla masse mennesker jævla masse tid. Men jeg har hatt det vondt i 30 av mine 38år, så litt smerte skal jeg klare å bite i meg. 

4 hours ago, lang-sommerferie said:

Nå har jeg vært i kontakt med 3 legekontor og 1 sykehus og ingen har kapasitet til og bruke 1min til se på de blemmene og komme med ett kjappt råd, de mener jeg skal reise i flere timer for og ta det med egen fastlege. Så jeg vil oppfordre absolutt alle i båtbransjen til å nedprioritere leger, de gidder ikke å hive seg rundt for å hjelpe oss, så hvorfor skal vi hive oss rundt for å hjelpe de? La båtene demmes stå på land en sommer, så tenker jeg de får kjenne på hvor kjipt det er og ikke få hjelp 

Jeg tror det er politikerene som har skylda her, og ikke den enkelte lege.  Jeg så det komme allerede da ordningen ble innført.  Fastlegeordningen er nok fantastisk for de som bor på ett sted og jobber på samme sted (eller eventuelt er for syk til å jobbe) og er såpass ofte hos legen at de har et personlig forhold til legen, og som også har en god og pålitelig fastlege, gjerne tilknyttet et kontor som er stort nok til at man får hjelp hos en vikar i tilfelle sykdom eller ferie hos legen.  For nomader, feriefolk, samt i grunnen alle som ser legen noen få ganger i dekadet er det ingen fordeler og bare ulemper med fastlegeordningen.

I teorien er det frivillig å være med i fastlegeordningen, i praksis har man omtrent ikke rett til legehjelp dersom man står utenom fastlegeordningen (ja, jeg har prøvd).

Uansett, dette er vel den typen politisk diskusjon som ikke hører hjemme på forumet her.  Hold oss gjerne oppdatert om hvordan det går med skaden, og hva vi andre skal gjøre dersom vi i fremtiden har uhell av tilsvarende type.

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

lang-sommerferie skrev 15 minutter siden:

Men når du får svar om at man IKKE kan komme siden man IKKE har fastlege i kommunen man jobber i akuratt nå,

Det er der du gjør feil ikke ring, Google  legekontor og reis dit. Så hadde de ordnet opp.

58 minutes ago, Roger jo said:

Det er der du gjør feil ikke ring, Google  legekontor og reis dit. Så hadde de ordnet opp.

Been there, done that, ble omtrent tuppet ut derfra.  "Har du fastlege her?  Nei, da kan du reise og ryke!".  Var ikke akkurat dét som ble sagt, men det var slik jeg oppfattet det.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

lang-sommerferie skrev for 1 time siden:

Men når du får svar om at man IKKE kan komme siden man IKKE har fastlege i kommunen man jobber i akuratt nå, så må det bli sånn at man opptar en jævla masse mennesker jævla masse tid. Men jeg har hatt det vondt i 30 av mine 38år, så litt smerte skal jeg klare å bite i meg. 

om du har lang vei, eller ikke får plass hos fastlege, anbefales denne- videokonsultasjon til lav pris....

https://drdropin.no/video?gclid=Cj0KCQjwsIejBhDOARIsANYqkD102DpRXmUNSJ2IHfWjR2sbtxDcobrHP3Za1xuXvI7eu6JX6DigeZgaAjAaEALw_wcB

Bruk vest!

lang-sommerferie skrev for 5 timer siden:

Så den boikotten, den står jeg for. Hjelper ikke de meg, så hjelper ikke jeg de. Håper flere i båtbransjen sier det samme 

Det er vel ikke legene som er problemet her, men heller mangelen på leger. Og for alle som vurderer om de skal jobbe som lege eller velge et annet yrke så kan det at de ikke år fikset båten om de blir lege være med på å avgjøre at de heller velger en annen karriere.

La oss se det andre veien.

En butikksjef får en skade på båten sin i starten av fellesferien og kommer til deg for å få fikset det med en gang, det tar sikkert ikke så lang tid å slenge på en lapp med glassfiber og pensle på noe hvit (mens virkeligheten kanskje er 2 arbeidsdager), men du sier at butikksjefen må vente minst 6 uker fordi du har altfor mye å gjøre og ikke kan fikse båten akkurat da.

Så kommer du i butikken og spør etter båtis hvor da butikksjefen kjenner igjen båtreparatøren som ikke "gadd å bruke et kvarter på å lappe sammen båten" så hele sommerferien i båt ble ødelagt. Så blir du kastet ut av butikken, for slike kunder vil ikke butikksjefen ha i butikken sin.

Blir det rettferdig hvis du jobber hardt hele tiden for å ta unna køen av båtreparasjoner, men dessverre ikke klarer å ta alle jobbene med en gang om sommeren fordi mange bestiller båtfiks når sesongen starter istedenfor å la deg få ta de fleksible jobbene iløpet av vinteren?

tobixen skrev for 4 timer siden:

I teorien er det frivillig å være med i fastlegeordningen, i praksis har man omtrent ikke rett til legehjelp dersom man står utenom fastlegeordningen (ja, jeg har prøvd).

Jeg fikk vite at fastlegen min skulle bli pensjonist og at de ikke hadde fått inn søkere til legejobben, altså skulle jeg snart være uten fastlege. Jeg er stort sett frisk og går sjelden til lege, men hvert 5. år må jeg innom for å få helseattest for lastebillappen, og det må jeg i år. Jeg ringte for å bestille time til dette før legen ble pensjonist, men fikk til svar at det er så mange som trenger lege og at de må prioritere kreftpasienter osv så da er fornying av førerkort langt nede på lista og ikke noe man får time til.

Nå er det heldigvis blitt en løsning med lege, så da slipper jeg å miste lappen på CE.

Roger jo skrev for 4 timer siden:

Det er det jeg gjorde på sykehuset, men der hadde de ikke leger fikk jeg beskjed om, bortsett fra på onsdager eller etter kl16 når legevakta åpna 

Men hu snille søte dama på apoteket hjalp meg, kosta 79kr i verkstedmateriell 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...