Jump to content

Liten advarsel mot herder til polyester

Eika

Recommended Posts

tobixen skrev for 3 timer siden:
Roger jo skrev for 4 timer siden:

Det er der du gjør feil ikke ring, Google  legekontor og reis dit. Så hadde de ordnet opp.

Been there, done that, ble omtrent tuppet ut derfra.  "Har du fastlege her?  Nei, da kan du reise og ryke!".  Var ikke akkurat dét som ble sagt, men det var slik jeg oppfattet det.

Jeg var student da fastlegeordningen ble innført. Jeg fikk fastlege nær studiestedet, men ikke alle var like heldige. En studiekamerat som bodde på hybel like ved studiestedet fikk fastlege langt unna og da han skulle tørke av en kniv skar han seg og dro da ned til legen på studiestedet med kuttskaden. Svaret var at han hadde ikke fastlege der, så han måtte ta buss til sin egen fastlege et godt stykke unna med den kuttskaden.

Ser jo også hvordan eldre folk som kunne tenke seg å være mye på hytta må tilpasse alt til legetimer da de ikke kan bruke lege i hyttekommunen. Sånn var det med koronavaksiner også, jeg kjenner godt folk som har reist 1200 km for å få satt disse vaksinene i sin hjemkommune, for det var jeg som kjørte.

19 fot skrev 58 minutter siden:

Sånn var det med koronavaksiner også, jeg kjenner godt folk som har reist 1200 km for å få satt disse vaksinene i sin hjemkommune, for det var jeg som kjørte.

det er ikke så firkanta.

Hvordan bestiller du time til koronavaksine? For å bestille time for koronavaksine må du ta kontakt med kommunen du bor eller oppholder deg i. Se nettsiden til kommunen for informasjon om hvordan du bestiller time. FHI har laget et kart med lenker til informasjon om koronavaksine i alle kommuner.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

41 minutes ago, Roger jo said:

det er ikke så firkanta.

Det var så firkantet da vaksinene enda var mangelvare.  Og folk uttalte seg i debattspalter at når de omsider fikk tilbud om vaksinering midt i påska, så var det deres fordømte samfunnsplikt å avbryte påskeferien og kjøre mange hundre kilometer for å benytte seg av sin "slot" i systemet.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

33 minutes ago, lang-sommerferie said:

Og nå viser det seg at vi som ikke stolte nok på systemet til og ta vaksina, var de smarte :) 

Mange som ikke tok vaksina og i tillegg dreit i alt som het restriksjoner, som strøk med. Var du smart eller heldig?

19 fot skrev for 3 timer siden:

Sånn var det med koronavaksiner også, jeg kjenner godt folk som har reist1200 km for å få satt disse vaksinene i sin hjemkommune, for det var jeg som kjørte.

Du kunne jo ha kjørt disse folka til nærmeste apotek.

Kostet riktignok noen kroner å få satt vaksinen der, men forhåpentligvis lå apoteket nærmere enn 60 mil? :giggle:

20 minutes ago, Jannmar said:

Du kunne jo ha kjørt disse folka til nærmeste apotek.

Kostet riktignok noen kroner å få satt vaksinen der, men forhåpentligvis lå apoteket nærmere enn 60 mil?

På den tiden, nærmeste apotek som kunne tilby covid-vaksine var mye lengre enn 60 mil unna.  Jeg vet en kollega fikk sprøyte på Balkan.  På et tidspunkt var det også mulig å få tatt "Sputnik" på et kjøpesenter i utkanten av Moskva.

Denne tråden vil ha godt av å gå tilbake til det som trådstarter faktisk har greie på, og som var en veldig nyttig advarsel for min del.

Hovedregelen om å unngå hudkontakt med kjemi er jo grei. Jeg har sjøl stukket en klut med litt white spirit i lomma, og glemt den til det begynte å svi skikkelig, men uten skade. De vablene etter herder er i en kategori som bør unngås.

Jeg har ikke brukt tokomponent polyester - enda,  men vi bruker en del andre ting regelmessig. Vi er jo oppmerksomme på sterke syrer, kaustik, limgasser etc, men er det andre av de sakene vi bruker til vanlig som ikke får nok oppmerksomhet?

Er polyuretan så kjemisk likt at den herderen er like hissig? Epoxy?

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Steihy skrev 37 minutter siden:

Er polyuretan så kjemisk likt at den herderen er like hissig? Epoxy?

2k polyurethanmaling skal du være veldig forsiktig med! Den gassen som avgis er ekstremt skummel, og få masker tar den gassen. Epoxy må du for all del unngå hudkontakt med, ekstremt allergifremkallende!

Jeg har to anbefalinger angående emnet:

Les datablad! 

Ikke bruk vinylhansker til farlige kjemikalier!

(lett å falle i den fella med all vinylen som er til salgs)

Bruk nitril og kast etter bruk.

Og husk! Ved kjemisk skade trenger du øyeblikkelig hjelp

Farligste er for øvrig basiske kjemikalier som kan ødelegge synet på noen sekunder.

tobixen skrev 2 minutter siden:

Hva gjør man når uhellet er ute?  Vaske vekk med aceton?  Forsøke så godt man kan med såpe og vann?  Prøve å fjerne mest mulig med tørkepapir?

Aceton skal man jo heller ikke eksponeres for, men i valget mellom to onder kan det kanskje være en utvei. Nitrilhansker fungerer dårlig med aceton da de går i oppløsning etter kort tid. Min erfaring med nitrilhansker forøvrig, er at det er stor kvalitetsforskjell fra produsent til produsent.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Uten at det er en oppfordring til å være uforsiktig, vil jeg komme med en bemerkning om aceton. Aceton var det eneste løsemiddelet som i lang tid ikke var merkepliktig da man ikke fant ut at det skadet kroppen. Det er visstnok prosesser i kroppen som gir mindre mengder aceton naturlig. (nå er jeg labtekniker og ikke lege). Aceton ble etterhvert merket med helseskadelig som et forebyggende tiltak i tilfelle man i fremtiden fant ut at det var skadelig allikevel.

Husk at aceton er veldig brannfarlig. Pass opp for statisk elektrisitet.

På Fjordplast tok det fyr i en 10 liters plastbøtte med aceton engang. Bøtten smeltet og det kunne blitt storbrann.

Epoksy på huden (kun erfaring med lim), har jeg fjernet med såpe og vann.

tobixen skrev for 1 time siden:

Hva gjør man når uhellet er ute?  Vaske vekk med aceton?  Forsøke så godt man kan med såpe og vann?  Prøve å fjerne mest mulig med tørkepapir?

Fra dateblad POLYESTER

P280 Benytt vernehansker/verneklær/vernebriller/ansiktsskjerm. P302+P352 VED HUDKONTAKT: Vask med mye såpe og vann. P303+P361+P353 VED HUDKONTAKT (eller håret): Tilsølte klær må fjernes straks. Skyll eller dusj huden med vann. P305+P351+P338 VED KONTAKT MED ØYNENE: Skyll forsiktig med vann i flere minutter. Fjern eventuelle kontaktlinser dersom dette enkelt lar seg gjøre. Fortsett skyllingen. P308+P313 Ved eksponering eller mistanke om eksponering: Søk legehjelp.

Skulle mene at Grønsåpevann er tingen å vaske kroppen med..

kutt ut aceton.

Jeg bruker nitrilhansker inne i arbeidshansker   en bøtte  godt varmt Grønnsåpevann så er verktøy og arbeidshansker som nye. 

Jeg har hansken på og jobber litt med pensel og rulle.

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

tobixen skrev 49 minutter siden:

Vi jobber mye med epoxy nå, og verktøy/pensler rengjør vi med aceton etterpå.  Og plutselig er hanskene "borte" ...

Stemmer godt med min erfaring. Tiden det tar varierer fra sekunder til noen minutter, men (nitril)hanskene går i oppløsning. Jeg mener det er latexhansker som er best på aceton, men det kan kanskje noen andre her bekrefte/avkrefte.

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

25 minutes ago, Roger jo said:

Fra dateblad POLYESTER

Datablad for epoksy sier det samme ... "Vask kontaminert hud med såpe og vann og skyll etterpå".

Jeg føler at vann og såpe (i allefall vanlig håndsåpe) ikke "biter på" epoksyen.  Grønnsåpe har jeg ikke prøvd, hm.

Mulig det er forskjell på epoksy og polyester - jeg har lite tro på at det er tilstrekkelig å dumpe verktøyet i en bøtte med grønnsåpevann (nei - jeg har ikke prøvd - er det andre som har erfaringer med dette?).  Aceton er svært effektivt på å løse opp/tynne ut epoksy, men det må mye allikevel mye arbeid til for å få verktøy og pensler såpass epoksyfrie at de kan gjenbrukes om og om igjen.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...