Jump to content

Randøy 29, lekkasje rundt tremast - godt kjøp?

AndreaLac

Recommended Posts

Hei!

Håper noen kan bidra med litt ekspertise her: Jeg vurderer å kjøpe denne breiflabben: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=300423493 

Jeg har vært og sett på den og med mine begrensede kunnskaper er det hovedsakelig ett element jeg er bekymret for - området med råte mellom tak og vegg inni kahytten/ved inngang mast. Synlig i annonsen, men legger ved flere bilder. Siste bilde (mast innvendig) er fra andre siden av veggen. Masten ser bra ut i mine øyne. 

Noen som har noen tanker om alvorlighetsgrad av dette, hva som må gjøres, og hva det omtrent kan komme til å koste?

Setter også pris på generelle innspill om dette er et godt kjøp. Jeg har bestemt meg for breiflabb og har fulgt med lenge på de (få) som kommer for salg. Dette er den som foreløpig har vært i best stand.

På forhånd takk!

Hilsen Andrea  

WhatsApp Bilde 2023-05-15 kl. 11.50.44.jpg

WhatsApp Bilde 2023-05-15 kl. 11.51.13.jpg

WhatsApp Bilde 2023-05-15 kl. 11.52.58.jpg

Hei, og velkommen til forumet. Her er det mulig å gå svar på spøsmål av alle slag knyttet til båtliv.

Angående din sak: Jeg er slett ikke ekspert, har ikke engang hatt seilbåt så langt. Men jeg har forstått at lekkasje rundt gjennomgående mast er mer regelen enn unntaket, og treverk som står fuktig en stund vil bli sånn. Masta ser jo etter det jeg kan se bra ut, så i mitt hode er dette noe man kun bør følge litt med på samt prøve å tette bedre rundt gjennomføringen for å stenge vannet ute. Får man kontroll på lekkasjen kan jo treverket pyntes litt på med skraping og Ferro Bet f.eks for å fjerne misfarging. Men evt råte må jo erstattes med nytt treverk når skaden blir stor nok. Selv om det ikke viser på bildet kan det jo også være råteskader i større deler av dekket. 

Lykke til uansett hva du ender opp med, båten ser jo usedvanlig innholdsrik ut til å være 29 fot. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Ut fra bildene kan det se ut til at også hyttetaket i området rundt masten har fuktskader (bobler i malingen på nestsiste bilde). Jeg vil tippe at deler av den laminerte bjelke, øvre del av skottet og deler av hyttetaket må skiftes/utbedres.  Det at bjelken er laminert kan ha hindret fuktet i å sprede seg utover i bjelken. Er du heldig er fukten på skottet overflatisk, men det er meget mulig av endeveden i skottet er råten, det samme vil nok gjelde en del av hyttetaket rundt masten, som jeg tipper er x-finer. 

Er du lidt fingernem er det ikke uoverkommelig å utbedre selv.

AndreaLac skrev for 8 timer siden:

Jeg har bestemt meg for breiflabb og har fulgt med lenge på de (få) som kommer for salg. Dette er den som foreløpig har vært i best stand.

Jeg er en glassfiberbåt-eier, så har ikke kunnskap om båttypen…, men… hva som er et ‘godt kjøp’ er mye avhengig av pris. Ut fra hva du skriver er det kanskje du som kjenner dette snevre markedet best. Du vil ha en slik båt. Du har sett på flere, og vet nogenlunde hva de ble solgt for. Du syns denne er bedre enn de andre du har sett på. Så da bør denne bli solgt for mer enn det de andre gikk for. Da er vel dette båten du skal kjøpe, om du skal få deg en breiflabb. Den ligger ute for 185.000, hor mye det er for deg vet jeg ikke. Hva de andre gikk for vet jeg ikke. Om du tar den for 160’ men ikke 185’ så er din økonomi avgjørende for om det blir et ‘godt kjøp’. Flere pruter og ser båten bli solgt til andre, så om det er breiflabb du må ha så er det kanskje nå du slår til. Om du med godt kjøp mener kjøpe under markedspris, så er jo det risky, om det er andre i markdet. Om du selger den om ti år for 300’ så var det kanskje ikke s dårlig kjøp….

Redigert av Code0 (see edit history)

Hei. Har breiflabb selv. Hvis du kjøper denne kan jeg råde deg til å bruke sicaflex sin butultape rund gjennomføringen i dekket. ta bort den tettingen som er. tape noen runder, sett på plass den tettingen som er. (ser bedre ut).

Dette gjorde jeg rundt min mast ,og det holdt tørt etterpå. 

2 hours ago, Hakkannen said:

Regner med du også har fått med deg denne? Virker innholdsrik og gjennomført, med historikk. Hadde jeg vært i marked for ny båt nå er det en jeg hadde vurdert😊

Oioioi... den hadde jeg ikke fått med meg. Nå ble livet vanskelig her. Den var jo ganske mye dyrere, men for en båt! Inn i tenkeboksen..

Hei. Nå er min breiflabb forlenget å med styrehus og glassfiberrekker/dekk. så samme utgangspunkt men stor forskjell.

Disse båtene er ganske lune fordi det er divinycell i skroget ned til vannlinja. dekket er finer med glassfiber over. hvis det trestavene oppå dekket er skrudd gjennom glassfiberen kan det vare fukt i alle skruehull (satt litt på spissen) men i utgangspunktet ser den du lurer på bra ut. Men det er jo begrenset hva en ser på bilder

Takk for svar alle sammen! Jeg stusser litt over prisforskjellen på disse to, noen andre som har tanker om det? Selv om den ene er mer strøken enn den andre vet jeg ikke om forskjellen virkelig tilsvarer dobling av pris..? Vedlegger linker igjen: 

båt 1 https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=300423493

båt 2 https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=268139290 

Tremast tettes mot skroget med en presenning formet som en trakt/kon med spissen opp. Legg tetningsmasse på masta og surring (hyssing) rundt, så blir det tett mot masta.

På dekk limer du fast en rørstump eller flens som presenningen går akkurat utpå og lager en surring som klemmer presenningen mot utsiden av røret.

Da får du helt tett og svært fleksibel gjennomføring.

Om det er nok å tørke treverket eller om noe må byttes kommer an på om det er råttent.

Ser ut for at det er lignende tetning som er brukt, men hvis det lekker er antakelig nedre flens/rør bare montert på tredekket. Det må være tett mot glassfiberen under tredekket.

Redigert av mons (see edit history)

Mons

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...