Jump to content

Askeladden 605 Explorer, feilstilt ratt

Fenderlista

Recommended Posts

Hei.

I høst ble jeg eier av en Askeladden 605 Explorer.

Det er hydraulisk styring. Når motoren står rett frem så har rattet et utslag på en kvart omdreining til venstre( eller babord som det heter på sjøen).

Jeg har skrudd av rattet for å flytte det, men det er kun tre spor kilen kan gå inn i og de er i feil retning i forhold til den veien jeg trenger å flytte rattet.

Dette har ingen praktisk betydning enn att det er litt pussig og uvant å "svinge" til venstre når en virkelig kjøre rett frem.

Er det noen som har vært borti dette før og har en løsning på det?

Redigert av Fenderlista (see edit history)

Det er helt normalt på hydraulisk styring. Du har ikke direkte link mellom rattet og motoren, så om du prøver å midtstille rattet, så er det allerede mest sannsynlig ute av senter igjen etter første tur. Om det er veldig uvant, så kan jo du skifte til et annet ratt som ser mer nøytralt ut etter hvilken retning det står i.

Ikke uvanlig når det er hydraulisk styring. Det kan kanskje justeres ved å tappe ut litt olje via lufteskruene på sylinderen (dersom sylinderen hat slike lufteskruer). Det beste er å ha et symetrisk ratt slik at det ikke spiller noen rolle hvilken vei rattet står. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...