Jump to content

Båthenger og vekt (hvor stor henger bør man kjøpe?)


Endred

Recommended Posts

Hei!
Har en 19" båt med 100 hk påhengsmotor. Vekten på båten et 760 kg og motoren 170 kg, 930 kg totalt uten bensin, vann i glassfiberen og utstyr. 120 liters bensintank..

 

Jeg driver å snuser på å kjøpe meg en henger til båten, men ser at prisene er rimelig stive med ett stort byks fra enkeltaksling til boggi. Jeg vil kunne kjøre båt/henger langs vei lovlig og uten å få dødsangst, samt ha en enkel måte å få båten opp og ned fra sjøen på. Økonomi er ikke ubegrenset, så her sikter jeg etter billigste fornuftige løsning!

 

Brenderup har  f.eks flere modeller som kan passe, men hva er mest fornuftig med tanke på bruk/pris? De har en med totalvekt på 1300 kg og 980 nyttelast. Dette holder på papiret, men ikke hvis man regner med vann i glassfiber, bensin og utstyr. https://www.henger1.no/produkt/brenderup-201300b/ 
De har også en enkeltakslet til under 30000 kr med totoalvekt 1500 og 1160 i nyttelast. Denne bør vel kanskje kunne være egnet? Hvordan er dette å kjøre med? https://www.henger1.no/produkt/brenderup-201500b/

 

Eller er det kun boggi som er fornuftig til langtransport av båt? Ser at man da fort havner opp på 40 000 kr for en ny henger (med enkel standard)

 

Tips til henger og innspill på størrelse mottaes med takk. 

Redigert av Endred (see edit history)
Link to post

Det går helt fint å kjøre med enkel aksling, men det krever at du vektbalanserer båten godt i lengderetning (slik at du har rett kulevekt). Det kan du gjøre ved å flytte på ting i båten, eller ved å finne rett posisjon for båten på hengeren.

 

Fordeler med enkeltaksling:

- færre ting å vedlikeholde 

- lettere/ bedre ved små svingradiuser 

 

Viktig med enkeltaksling:

- vektbalanse (kulevekt)

 

Fordeler med boogie:

- mindre marktrykk

- mindre sårbar for punktering

- ligger ofte bedre/ mer stabilt

- mer tilgivende for feil kulevekt

- mer stabil når man tar opp/ ned båt.

 

Ulemper med boogie:

- raskt dobbelt vedlikeholdskostnad (dekk bør byttes ca hvert 6. år, bremser må byttes, rust på bremser etc)

 

Jeg har litt lettere båt. Har enkeltaksling, men ville foretrukket boogie ved langkjøring. 

 

Jeg har kjørt relativt mye med henger, og foretrekker boogie. Har selv kun enkeltaksling hengere nå, og det er kun pga økonomi. I jobben min tidligere kun boogie. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Den der 201500b bør vel være bra. Du har jo gode muligheter for å justere tyngdepunktet med det justerbare vinsjtårnet

 

Hvordan den er å kjøre med avhenger vel mye av trekkvognen. 

 

Punkteringsproblematikken kan avbøtes med et reservehjul til et par tusen. En boggihenger med punktert hjul kan riktignok kjøres, men det kan være vanskelig å oppdage, og kan i verste fall gi negativt kuletrykk.

Redigert av J-Å (see edit history)
Link to post
Endred skrev for 2 timer siden:

De har en med totalvekt på 1300 kg og 980 nyttelast. Dette holder på papiret,

Det holder ikke på papiret en gang. Du må minst ha den med 1160kg nyttelast. 

 

Endred skrev for 2 timer siden:

Eller er det kun boggi som er fornuftig til langtransport av båt?

Jeg har hatt en 20 fot RIB på 1500 kilos enakslet henger, det har fungert veldig bra. Hengeren bygde jeg selv, brukte en aksel som var fra en Fogelstad henger. Hengeren var veldig tung, og ga meg dermed veldig lavt tyngdepunkt. Båten var imidlertid lettere enn din, så jeg fikk nok et mer gunstig tyngdepunkt selv om jeg også lå på kanten rent lastmessig. 

 

Uansett, hengeren var veldig god å trekke, hang som et slips bak bilen i alt terreng. Trakk båten rundt stort sett hele landet. Opp gjennom Sverige, ut til Bodø, langs Helgeland ned til Meløy, over Saltfjellet og videre sørover. Har også hatt den med på tur fra Fredrikstad til Kristiansund, Bergen, Egersund, Kristiansand osv. Alltid bånn gass med en tunet VW 1,9 diesel, båten bare hang der. Egentlig merkelig at både bilmotor og henger overlevde det rotteracet der :giggle:

Link to post

Har en 18 fot Nordkapp med 115hk, og med 'alt' tjafs og full tank, veier hengeren (bare akselen) 1250kg på vekta til biltilsynet. Så er det 50kg på kula i tillegg, og med totalvekt på 1200kg er nok det egentlig noe snaut. (HSS enkeltakslet med krybbe) Teoretisk burde jeg vært litt under 1200kg med full tank, men vann er det aldri i båten da den brukes fra hengeren og ikke ligger ute mer enn et drøyt døgn om gangen. 

Men gidder jeg flytte bagasje og noe utstyr over i bilen og ikke insistere på full tank, (100l) er jeg nok innenfor. 

Kjempefordel med enkeltakslet: Du kan enkelt dytte båten på henger på flatmark for hånd, der er boggi noe herk..

Jeg syntes kulevekta var 'litt' feil da jeg fikk båten, så jeg justerte krybbe og vinsjtårn noe bakover. Nå er den rundt 50 kg med endel bensin, men mengden er ikke så kritisk siden den er relativt nær akselen.

Finn en henger med minst 100kg 'margin', for du kommer helt sikkert til å lesse oppi mer enn du tror!

 

image.png.9f6bf431f8ca7d9f54eea12aef2cc2bc.png

Redigert av Kaptein Plast (see edit history)
Link to post

Sjekk at det er god vugge bak, og enkel mekanisme for baklykter. Har sett noen som vippes opp og som du slipper å demontere.

 

En lett demonterbar lysskinne (vanntett) er nest best. Koblingspunkter bak på hengeren har lett for å komme under vann. (Sjøvann og elektriske kontakter er kjent for å være en dårlig kombo)

 

De mest funksjonelle hengerne har også gangvei oppå, slik at du kan spasere ut å hekte kroken for å vinsje opp, eller spasere fra båten over hengeren til land.

Uten kan det fort bli både vått på beina og kraftig bjelleklang når man får det travelt over baugen.

Link to post
Svart (redigert)

Bjelleklang er Ikkje bra..!

 

Ser Brenderup har en med 1800 kg totalvekt også, men det koster da 6000,- ekstra for 220 kg ekstra i lastekapasitet i forhold til den 1500kg’s en https://www.henger1.no/produkt/brenderup-221800b-sr/


Er ikke noe must med Brenderup, men det ser ut som at de er ganske grei prismessig, selv om de ikke har så mange av de funksjonene som @Havarita nevner over her

Redigert av Endred (see edit history)
Link to post

Skal en opp i 1800kg på ein Aksel, så ville vertfall eg foretrukket ‘kompakthjul’ altså hjul i dimensjon 195/50-13.

Det gir meir stabilitet med høy vekt. Bla tredal har dette.

Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…)

Nå:  92- Nor-Dan 6100  Mercury Verado 200 (2016-...)

Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90         (2008-2016)

Før: 80- GH10               Evinrude 8             (Midt på 90-tallet)

Link to post

Vann i glassfiberen kan du nok se bort fra sånn vektmessig. Ikke mange gram det er plass til der :giggle:

 

Jeg har en Tredal 19-1100 fra 2010 med nyttelast 840 kg, og en 18-foter med 115 hk som veier ca 800 kg med tom tank og ca 850 kg med full tank, så det blir jo akkurat innafor.

Men så har jeg bil som drar 3400 kg så det merkes jo knapt nok at båten henger bakpå. Funker utmerket. Jeg er ellers noe forvent av ekte automatgir og lavserie, noe som gjør det til en lek å dra opp båten, trenger knapt nok å røre gassen. Svidd clutch er iallefall intet tema :giggle:

 

Produsenten av hengeren har nok lagt inn noen marginer slik at det blir trygt å kjøre langs veiene uansett. Noe annet kan det bli om du har en bil som drar såvidt det totalvekta på hengeren er, da blir det kanskje noe mere ustødig gange.

Tredal er kanskje fortsatt eneste hengerprodusent som har vanlige spiralfjærer og støtdempere istedenfor torsjonsfjæring? Noe som da gir en roligere framferd (Tredal altså).

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Teerex skrev 43 minutter siden:

Tredal er kanskje fortsatt eneste hengerprodusent som har vanlige spiralfjærer og støtdempere istedenfor torsjonsfjæring? Noe som da gir en roligere framferd (Tredal altså).

Brentex har parabolske bladfjærer og støtdempere. Som gir tilsvarende gode kjøreegenskaper.

Link to post

Sjekk også hva du kan trekke med bilen din og hva som krever hengerlappen (BE). De fleste alternativene som diskuteres her krever nok det. Vegvesenets Bil og henger-app gir raskt svar. Kjøring med for høy tillatt nyttelast på henger setter både andre trafikanter i fare og kan ende med både politianmeldelse og få forsikringsmessige konsekvenser hvis ulykken er ute.

Link to post
Endred skrev On 18.5.2023 at 9.42:

Jeg vil kunne kjøre båt/henger langs vei lovlig og uten å få dødsangst, samt ha en enkel måte å få båten opp og ned fra sjøen på. Økonomi er ikke ubegrenset, så her sikter jeg etter billigste fornuftige løsning!

 

De har også en enkeltakslet til under 30000 kr med totoalvekt 1500 og 1160 i nyttelast. Denne bør vel kanskje kunne være egnet? Hvordan er dette å kjøre med? https://www.henger1.no/produkt/brenderup-201500b/

 

 

Med dette utgangspunktet ville jeg ha gått for den enakslede du linker til med 1160kg nyttelast. Da er du "innafor" med tanke på vekt, forutsatt at du ikke har alt for mye stæsj i båten under transport.

 

Med riktig justering av tårnet for din båt, (kuletrykk), bør denne kunne fungere fint for transport også over lengre etapper.

 

Ellers anbefaler jeg å kjøpe ny henger fra forhandler dersom den skal brukes en del. Jeg skulle spare noen tusenlapper ved å kjøpe en "lite brukt" henger til min forrige båt, og endte opp med å bytte hjullager, bremser, støtteruller, vinsj++. Totalt sett kunne jeg nok like gjerne kjøpt en fabrikkny henger med garanti for sluttsummen - og spart meg en del plunder og heft. Man lærer stadig noe, (brukte båthengere ligger generelt høyt i pris ifht nye).

Link to post
Olepo skrev for 4 timer siden:

Ellers anbefaler jeg å kjøpe ny henger fra forhandler dersom den skal brukes en del. Jeg skulle spare noen tusenlapper ved å kjøpe en "lite brukt" henger til min forrige båt, og endte opp med å bytte hjullager, bremser, støtteruller, vinsj++. Totalt sett kunne jeg nok like gjerne kjøpt en fabrikkny henger med garanti for sluttsummen

:yesnod:

Jeg måtte koste på min henger 7-8.000 bare i deler etter at den hadde stått lagret hos en kompis noen år. I tillegg ble det sabla mye jobb med mekanismer som hadde rustet fast osv. Det viste seg at han hadde lånt den bort til en kar som hadde rygget den ut i vannet :headbang:

Link to post

Har ennå ikke kostet på noe på min 2010-modell Tredal, men så har den ikke vært langkjørt og har alltid blitt spylt med ferskvann etter at felgkanten såvidt har vært nedi (brakkvann for det meste).

Og ikke minst aldri vært på utlån. 

 

Med brukte hengere er det ikke enkelt å fastslå hvordan de har vært brukt og behandlet, så det kan være en risiko. Har sett noen eksempler på det.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Endred skrev On 18.5.2023 at 9.42:

Hei!
Har en 19" båt med 100 hk påhengsmotor. Vekten på båten et 760 kg og motoren 170 kg, 930 kg totalt uten bensin, vann i glassfiberen og utstyr. 120 liters bensintank..

 

Jeg driver å snuser på å kjøpe meg en henger til båten, men ser at prisene er rimelig stive med ett stort byks fra enkeltaksling til boggi. Jeg vil kunne kjøre båt/henger langs vei lovlig og uten å få dødsangst, samt ha en enkel måte å få båten opp og ned fra sjøen på. Økonomi er ikke ubegrenset, så her sikter jeg etter billigste fornuftige løsning!

 

Brenderup har  f.eks flere modeller som kan passe, men hva er mest fornuftig med tanke på bruk/pris? De har en med totalvekt på 1300 kg og 980 nyttelast. Dette holder på papiret, men ikke hvis man regner med vann i glassfiber, bensin og utstyr. https://www.henger1.no/produkt/brenderup-201300b/ 
De har også en enkeltakslet til under 30000 kr med totoalvekt 1500 og 1160 i nyttelast. Denne bør vel kanskje kunne være egnet? Hvordan er dette å kjøre med? https://www.henger1.no/produkt/brenderup-201500b/

 

Eller er det kun boggi som er fornuftig til langtransport av båt? Ser at man da fort havner opp på 40 000 kr for en ny henger (med enkel standard)

 

Tips til henger og innspill på størrelse mottaes med takk. 

Jeg har også 19 fot Skibsplast Familyship med 100 hk. Vekta blir da ca 900 kg for båt og motor og løsøre slik den er på tur med henger, som er en Easyline 1300, som er nesten lik den 1300 kg Brenderup du linket til. Jeg har da ca 100 kg margin.

 

Jeg synes denne hengeren fungerer fint til båten min. Nå er det ikke lenger noe som heter Easyline, det heter Brenderup Basic. Litt andre ruller osv og endel billigere, hvertfall da jeg sjekket. Betalte 14900 kr for ny I 2008.

 

Du burde fortelle hva slags båt du har og krgge ved bilder som også viser skrogform. Da får du lettere gode tips som angår din båt og færre tips som gjelder irrelevante båttyper.

 

Du nevner vekta, men når du forteller vekta på båt og vekta på motor og deretter hva det blir tilsammen så lurer jeg på om du bruker brosjyremateriell. Det beste er å veie egen båt med det utstyret du vil ha med.

 

Angående spørsmålet om hva som er fornuftig med tanke på bruk og pris så ville jeg spurt hva bruken er.

 

Hvis du bare kjører 2 km 2 ganger årlig kan du nok greit legge noe vekt over i bilen for å unngå dyre kg.

 

Men hvis du trekker båten lange distanser hver helg blir det annerledes.

 

Angående langkjøring med enakslet så synes jeg det går greit. Kjørte 340 km med båten på henger på tirsdag og ca 1000km hittil i år.

 

Kjørte ca 3500 km med denne båthengren et år, men da var det bare 400 kg båt oppå.

 

Ved snuing på trange steder er det kjekt at ikke dekka skrubbes rett til siden på asfalten.

Redigert av 19 fot (see edit history)
Link to post
Teerex skrev for 23 timer siden:

Jeg har en Tredal 19-1100 fra 2010 med nyttelast 840 kg, og en 18-foter med 115 hk som veier ca 800 kg med tom tank og ca 850 kg med full tank, så det blir jo akkurat innafor.

Men så har jeg bil som drar 3400 kg så det merkes jo knapt nok at båten henger bakpå. Funker utmerket. Jeg er ellers noe forvent av ekte automatgir og lavserie, noe som gjør det til en lek å dra opp båten, trenger knapt nok å røre gassen. Svidd clutch er iallefall intet tema :giggle:

Jasså, må du røre gasspedalen for å komme opp båtrampa? 😀

 

Tolker det til at din båt og henger veier ca 1050 kg. Mens min båt og henger veier 1200 kg (litt mer). Selv satt jeg bare pick-upen i førstegir lavserie og slapp ut clutchen mens motoren gikk på tomgang, da krabbet den greit opp den bratte rampa.

 

Mens siste gangen med ladehybriden min var litt annerledes,  da var det gassen i bunn og jeg seig såvidt oppover mens jeg tenkte at dette går neppe når batteriet er enda et år eldre.

 

Kjørte med båt og henger på 1,2 tonn og 2,6 meters kalesjehøyde etter 2,1 tonn pickup på 0,95 l/mil over 300 km på tirsdag.

 

Samme greia med 100 kg lettere ladehybrid som trekkbil gav et forbruk på 1,2 - 1,3 l/mil.

 

Så kan man jo lure på hvor miljøvennlig det er å tvinge fok over på "miljøvennlige" biler.

Link to post
19 fot skrev 8 minutter siden:

Jasså, må du røre gasspedalen for å komme opp båtrampa? 😀

 

Tolker det til at din båt og henger veier ca 1050 kg. Mens min båt og henger veier 1200 kg (litt mer). Selv satt jeg bare pick-upen i førstegir lavserie og slapp ut clutchen mens motoren gikk på tomgang, da krabbet den greit opp den bratte rampa.

 

Mens siste gangen med ladehybriden min var litt annerledes,  da var det gassen i bunn og jeg seig såvidt oppover mens jeg tenkte at dette går neppe når batteriet er enda et år eldre.

 

Kjørte med båt og henger på 1,2 tonn og 2,6 meters kalesjehøyde etter 2,1 tonn pickup på 0,95 l/mil over 300 km på tirsdag.

 

Samme greia med 100 kg lettere ladehybrid som trekkbil gav et forbruk på 1,2 - 1,3 l/mil.

 

Så kan man jo lure på hvor miljøvennlig det er å tvinge fok over på "miljøvennlige" biler.

 

Hva er "clutch? :giggle: Høres ukjent ut. Hadde første bil med automatgir allerede i 1986 (og overtalte fattern til å kjøpe en i 1978).

Men husker faktisk ikke helt om jeg måtte gi gass eller ikke, hadde ikke båten ute i fjor, så halvannet år siden jeg dro den opp sist. Så det eksakte svaret får vi ikke før til høsten, men tror faktisk ikke jeg måtte gi gass på såpass lett last :saint:

 

Ja vekta er 1050-1100 kg alt etter som det er høst eller vår (nesten tom eller full tank). Har dratt bortimot 4 tonn oppover lang stigning (bare 500 kg overvekt) for noen år siden, men da måtte jeg røre gassen (turte ikke ha full gass riktignok).

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
19 fot skrev 1 time siden:

Jeg har også 19 fot Skibsplast Familyship med 100 hk. Vekta blir da ca 900 kg for båt og motor og løsøre slik den er på tur med henger, som er en Easyline 1300, som er nesten lik den 1300 kg Brenderup du linket til. Jeg har da ca 100 kg margin.

 

Jeg synes denne hengeren fungerer fint til båten min. Nå er det ikke lenger noe som heter Easyline, det heter Brenderup Basic. Litt andre ruller osv og endel billigere, hvertfall da jeg sjekket. Betalte 14900 kr for ny I 2008.

 

Du burde fortelle hva slags båt du har og krgge ved bilder som også viser skrogform. Da får du lettere gode tips som angår din båt og færre tips som gjelder irrelevante båttyper.

 

Du nevner vekta, men når du forteller vekta på båt og vekta på motor og deretter hva det blir tilsammen så lurer jeg på om du bruker brosjyremateriell. Det beste er å veie egen båt med det utstyret du vil ha med.

 

Angående spørsmålet om hva som er fornuftig med tanke på bruk og pris så ville jeg spurt hva bruken er.

 

Hvis du bare kjører 2 km 2 ganger årlig kan du nok greit legge noe vekt over i bilen for å unngå dyre kg.

 

Men hvis du trekker båten lange distanser hver helg blir det annerledes.

 

Angående langkjøring med enakslet så synes jeg det går greit. Kjørte 340 km med båten på henger på tirsdag og ca 1000km hittil i år.

 

Kjørte ca 3500 km med denne båthengren et år, men da var det bare 400 kg båt oppå.

 

Ved snuing på trange steder er det kjekt at ikke dekka skrubbes rett til siden på asfalten.


Det er en Yamarin Big Catch 5800. Vektene er fra brosjyren ja, båt og motor har aldri vært på noen vekt, så jeg har ikke bedre tall å gå etter:-) 

 

Skal hente den i Bergen og det er 46 mil hjem. Ellers kommer nok hengerbruken stort sett til å bli ifbm vårpuss, evt vinteropplag og en og annen tur langs vei. 
 

Har vel egentlig konkludert med at jeg går for den Brenderup hengeren med 1500kg totalvekt. Bør holde til mitt bruk og vel så det. 
 

Takker for alle innspill! Kjekt med så mange som vil dele siner erfaringer:-)

Link to post
Endred skrev for 13 timer siden:
19 fot skrev for 15 timer siden:

Jeg har også 19 fot Skibsplast Familyship med 100 hk. Vekta blir da ca 900 kg for båt og motor og løsøre slik den er på tur med henger, som er en Easyline 1300, som er nesten lik den 1300 kg Brenderup du linket til. Jeg har da ca 100 kg margin.

 

Jeg synes denne hengeren fungerer fint til båten min. Nå er det ikke lenger noe som heter Easyline, det heter Brenderup Basic. Litt andre ruller osv og endel billigere, hvertfall da jeg sjekket. Betalte 14900 kr for ny I 2008.

 

Du burde fortelle hva slags båt du har og krgge ved bilder som også viser skrogform. Da får du lettere gode tips som angår din båt og færre tips som gjelder irrelevante båttyper.

 

Du nevner vekta, men når du forteller vekta på båt og vekta på motor og deretter hva det blir tilsammen så lurer jeg på om du bruker brosjyremateriell. Det beste er å veie egen båt med det utstyret du vil ha med.

 

Angående spørsmålet om hva som er fornuftig med tanke på bruk og pris så ville jeg spurt hva bruken er.

 

Hvis du bare kjører 2 km 2 ganger årlig kan du nok greit legge noe vekt over i bilen for å unngå dyre kg.

 

Men hvis du trekker båten lange distanser hver helg blir det annerledes.

 

Angående langkjøring med enakslet så synes jeg det går greit. Kjørte 340 km med båten på henger på tirsdag og ca 1000km hittil i år.

 

Kjørte ca 3500 km med denne båthengren et år, men da var det bare 400 kg båt oppå.

 

Ved snuing på trange steder er det kjekt at ikke dekka skrubbes rett til siden på asfalten.

Vis hele sitatet  


Det er en Yamarin Big Catch 5800. Vektene er fra brosjyren ja, båt og motor har aldri vært på noen vekt, så jeg har ikke bedre tall å gå etter:-) 

 

Skal hente den i Bergen og det er 46 mil hjem. Ellers kommer nok hengerbruken stort sett til å bli ifbm vårpuss, evt vinteropplag og en og annen tur langs vei. 
 

Har vel egentlig konkludert med at jeg går for den Brenderup hengeren med 1500kg totalvekt. Bør holde til mitt bruk og vel så det. 
 

Takker for alle innspill! Kjekt med så mange som vil dele siner erfaringer:-)

LEIE - VEIE - EIE  er min anbefaling.

 

Du vet ikke hva båten veier og kan der med gå på en smell om du kjøper feil henger, enten en altfor dyr eller en altfor svak.

 

Hvis du skal se båten for første gang er det også mulig du får deg en overraskelse som gjør den båten uaktuell. Jeg har selv sett ok båt på finn, en telefonsamtale bekreftet det, men da jeg kikket på den så at det mesteparten feil. Feks sprekken som kun var kosmetisk ifølge selger viste seg å være en stor revne i flytetanken.

 

Om det blir bomtur og du deretter kjøper en annen båt i annen vektklasser er det dumt å ha kjøpt ny henger og måtte selge den mye billigere som brukt for så å betale nypris på annen henger.

 

Det beste for kjøreturen hjem med båt med ukjent vekt er å leie en henger som hvertfall er kraftig nok.

 

Det beste for å finne ut om en bestemt henger er bra er å leie en slik du har tenkt å kjøpe hvis mulig. Hvis det blir overvekt så er det hvertfall bare for den tuten og ikke for alltid.

 

Min båt var annonsert til salgs med eller ute henger, valgfritt. Jeg foretrekker den hengeren jeg har, men er båten for tung?

 

Jeg spurte selger om jeg kunne dra en tur på biltilsyn-vekta for veiing. Kort tid etter tok selger turen dit og sendte meg bilder og vi kom frem til at vekta var ok basert på akselavstand på vekta, vognkortvekta på hans henger og kuletrykket vi gjettet basert på at vi har løftet på draget.

 

Veiing etter kjøp med min henger bekreftet at vekta stemte ekstremt bra.

 

Hvis du leier henger så husk kuletrykket også hvis du er i grenseland. Vei gjerne tom henger også hvis det er mistanke om ekstrautstyr som feks reservehjul eller at noe er tatt av.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...