Jump to content

Naturhavn-perle i Ryfylke truet av hyttebygging


NOR_Gandsfjord

Recommended Posts

På Randøy er Knarravågen allerede ødelagt for oss båtfolk som fortøyningsplass på grunn av hyttebygging. Hyttene i seg selv er ikke noe problem, men kaianleggene som følger med legger beslag på mye av strandsonen. Nå ser det ut til at det samme er i ferd med å skje i Sandangervågen på Randøy. Her skal det også startes opp med hyttebygging.

 

Sandangervågen

 

Er det noen som har påvirkningskraft overfor dette, f.eks. som kan understreke gyldigheten av strandloven overfor godkjennende myndigheter, er dette tiden å gjøre det på. Såsnart godkjenning er gitt er det for sent.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Er redd for at dette ikke er den eneste plassen i Ryfylke så vil skje,

 

Kansje kan ryfylke friluftsråd gi deg gode råd?

Kontakte kommunen?

Hva med en mail til Stavanger-aftenblad, dette er jo en av havnene i deres egen havneguide.

 

Er kansje grunneigere som vil utnytte utmark som ikke gir avkastning. Og som du sier hyttene er ikke det store problemet, men alle flyte bryggene og mikkmakket ødelegger.

 

En ser det samme flere andre plasser i ryfylke og. spesielt der det er hyttefelt blir det masse reodorfelgen løsninger med rare brygge anlegg.

 

Eksemper kan være økstra fjorden (stormen i vinter tok med seg mange av de dog, da vi var inne stod kun stigene ned til bryggene igjen)

 

Jeg tror at om en 30år er det ikke mye uberørt natur igjenn som vi båtfolk kan bruke...

er da i tilfekke kun de plassene som ryfylke friluftsård passer på... også en haug med gjestehavner

 

Har tipset aftenbladet om den aktuelle saken.

Redigert av Sabeltann (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kontakt det lokale naturvernforbundet eller natur og ungdom. Det er utrolig at dette skal kunne gå gjennom. Nå må politikerene våkne. Skal strandsonen kunne brukes av bare noen få? Dette legger beslag på områder i generasjoner fremover! (Gjelder forsåvidt også alle hyttefelt i fjellet) Norge har kunnet smykke seg med urørt natur og allemannsrett. Bare spør mellomeuropeere hva som er fascinerenede med Norge. Etter min mening bør det innførest 100% forbud mot privat bygging i

strandsoneområdene.

Link to post
Share on other sites

Jeg er veldig enig. Det handler om nasjonalt og kommunalt ansvar. Eller mangel på ansvar. Kommunene ser gjerne en kortvarig gevinst i å slippe til fritidshusutbyggere. Og de bygger fra den øverste fjelltopp til ned i tangfjæra. Kysten på øst og sørlandet er nedbygget og turen kommer nå til vestlandet og nordnorge.

F.eks i Kragerøskjærgården er det pinadø bygget hytter ute på de ytterste skrapskjær - måtte en sunami feie rasket til sjøss.

Skal en ikke ønske alle sine medmennesker sjøen og kystens gleder? Men vi båtfolk ligger tynt an , snart må vi ligge i bøyer utenfor kysten som en flokk alker. Skipshunden kommer ikke i land for å lettet bakfoten mot flaggstanga. Det som er satt ut på den ytterste flu av en markeringskåt hytteeier. Og nåde den stakkaren som setter sin fot innefor reviret.

Her må det gjøres noe - hvor er foreningene for båtfolks beste, KNMBF eller hva det nå heter??? :boxing::sailing::sailing:

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

...Eksemper kan være økstra fjorden (stormen i vinter tok med seg mange av de dog, da vi var inne stod kun stigene ned til bryggene igjen) ...

Tar de Økstrafjorden så monterer jeg en Carl Gustaf på baugen :cryin:

Bra at SA er tipset, så blir det kanskje litt vanskeligere for kommunepolitikerene å omgå f.eks. 100-metersregelen. Ellers legges vel slike planer ut til offentlig gjennomsyn m/kommentarmuliget? Noen som har kjentfolk som bor i Hjelmeland kommune?

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
Share on other sites

F.eks i Kragerøskjærgården er det pinadø bygget hytter ute på de ytterste skrapskjær - måtte en sunami feie rasket til sjøss.

Likte ikke denne metaforen. Husk at det er mindre enn ett år siden katastrofen.

 

Ellers må kommunene være flinkere til å opprettholde strandloven, det er jeg enig i. Henviser til Lillesand som eksempel, der er det ikke bygd nye hytter i 100 metersbeltet på mange år.

 

Jeg mener også at båtfolk og hyttefolk må kunne sameksistere fredelig, og ta hensyn til hverandre. Det er heller ikke kun hyttefolket som tar seg til rette og har sitt 'revir'.

Link to post
Share on other sites

Jeg burde ikke bruke det begrepet, men la oss kalle det en vinterstorm. For øvrig er det ikke bare snakk om sameksistens mellom mellom hytte- og båtfolk, men om almenhetes mulighet til å benytte kysten. Det handler også om en uforholdsmessig stor slitasje på de begrensede friarealene som er igjen, dvs også et miljøproblem. Løsningen nå synes å være at våre skattepenger brukes til å kjøpe tilbake kystarealer til markedspris for å skaffe almenheten tilgang til sjøen.

Lokalpolitikere som har vært med på dette burde også tenke litt på sitt ettermæle, ønsker de å være de som solgte kysten?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...