Jump to content

Er det mulig - med best TV-antenne


nimbuster

Recommended Posts

Det vil vel alltid være slik at ett merke er bedre enn andre, men er det mulig å kunne si at "dette" er den beste TV-antennen? Hvis den du har er "god nok" så er det fint om du vil dele din erfaring her.

 

Jeg skal anskaffe meg en antenne, og har tidligere prøvd 3 ulike kjøpt/lånt hos en radio- og tvforhandler. Syns ikke om noen av dem.

Link to post
Share on other sites

Det blir ett kompromiss, ligger man i ro er en retningsbestemt yagi antenne definitivt best. Man må også ha mulighet til å stille inn retningen på den.

Alternativet er en rundtmottagende antenne. Fordelen er at den ikke er retningsbestemt, men følsomheten kan ikke sammenlignes med en yagi.

Den demper heller ikke av signaler som reflekteres av terrenget, og man kan bli plaget med dobbeltbilde.

 

Ta ett søk på yagi på forumet så finner du mye om dette.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Ligger du fritt til "ute i skjærene", er en rundtmottakene Glomex antenne (eller fra et hvilket som helst annet kjent merke) helt OK. Men ligger du langt fra den senderen du vil motta, du er godt nedover svenskekysten og vil se norsk TV, vil jeg som Ingar sier anbefale en retningsvirkende Yagi antenne. Her selv både Ufo-antenne og Yagi-antenne. Min Yagi-antenne er med 5 elementer og selvbygget innebygget forsterker. Du får slike antenner der de selger campingvognutstyr. Om de finnes med forsterker, vet jeg ikke. Selv har jeg montert den med gjennomgående feste slik at jeg kan stå inne og se på bildet mens jeg dreier antennen. Det skal nemlig ikke mange gradene feil før signalet forsvinner. Og i og med at antennen er så retningsvirkende, forsvinner stort sett alle refleksene når en ligger inne i et "høl" med høye bergskrenter tett inntil. Minus med en slik antenne er at den selvfølgelig er ubrukelig når du ligger på svai og dreier hele tiden. Og med vindfanget, er det jo greit å ta den ned under gange. (men da ser en vel ikke på TV likevel). Dermed er det kun når en ligger stødig fortøyd at campingvognassosiasjonene kan komme.

 

En annen ting å tenke på, spesielt for motorbåtfolket, er at en ikke legger seg midt inne i en samling av seilbåter med en skog av master. Signalforholdene for TV er heller dårlig akkurat der!

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

En trenger vel ikke stabilisert parabol dersom en bare ligger fortøyd "stabilt" nok? Har sett mange seilbåter, spesielt tyskere med vanlig liten "campingvognparabol", enten festet på båten, ellr montert på bryggekanten.

 

Bilde

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har såkalt rundmottakende antenne, type Triax fra Stavanger Seil.

 

Sålangt er jeg rimelig fornøyd, bra bilde når vi ligger i ro (med unntak av Risør, men der var det heller ikke mange andre som fikk inn bilde), samt mens vi er under ferd. Det er klart at det flimrer noe mens vi er under veis, men teksten var faktisk leselig.

 

Inbiller meg å huske at prisen var 800 levert på døra.

Link to post
Share on other sites

Setter i disse dager opp en TV-antenne på skipet. Før har jeg god erfaring med den dyre Glomex-antennen for TV og FM.

Nå har jeg kjøpt en Teleste-antenne som viss nok skal være endel bedre. I tillegg har jeg kjøpt en rørforlenger, type Glomex, slik at antennen kommer rundt 40 cm over hyttetaket.

 

Montering foregår i disse dager, så noen erfaring på den nye antennen har jeg ikke.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...