Jump to content

Puss av kobbertanker


trulte

Recommended Posts

Jeg har forsøkt å spørre om dette i en annen tråd, men tror kanskje det er flere som får med seg spørsmålet hvis jeg lager et eget emne av det. Jeg har en 26 fots plattgatter Furuholmen som jeg driver å pusser opp. Drivstofftankene i denne båten er to 30 (?) liters kobbertanker. Disse er fulle av irr, og jeg har uten hell forsøkt å få de blanke. Jeg har prøvd med vanlig kobberpuss som man får kjøpt på Rema, men dette ble ikke vellykket. Håper noen har noen tips å komme med. Her er et bilde (av ganske dårlig kvalitet) som viser hvordan tankene ser ut nå. Bilde

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke prøvd dette tipset selv, men i en bok jeg har som heter "Quick & Easy Boat Maintenance - 1001 Time-saving tips" står det følgende:

 

"A Picle a Day...

 

Sweet pickle juice cleans just about everything copper, from dirty ends on electrical wires to galley cooking pans."

 

 

Pickle juice er vel det samme som eddiklake? Slik som brukes til f.eks sylteagurk. Antar det da må bli riktig å bruke slik lake som brukes til sylteagurk, eventuellt blandet med litt sukker?

 

Er ikke sikker på eksakt oppskrift, men ingrediensene til slik lake er husholdningseddik, (vann til fortynning) og sukker.

 

Eddik (og vann) kokes opp, sukker røres i. Lar det bli kaldt.

 

Kanskje verdt et forsøk?

Link to post
Share on other sites

Sitronsyr, vatn og zalo. 5 ltr varmt vatn, 1 pk. sitronsyre husholdningstype og 2 fine spruter zalo. Bruker dette selv på alt av kobber nå i disse vasketider til jul :blush: .

 

Et annet godt tips er å skrubbe med ketchup!!! Dette brukte eg på 2 gamle lanterner i kobber, de var veldig stygge av eir og tidens tann. Skinner i dag om kapp med solen???

 

Sirius

Redigert av sirius (see edit history)

Akkeladden 475 Fighter / Yamaha 55

Link to post
Share on other sites

Jeg fulgte linken som skjælø la ut og fant

Fant "vidundermiddelet" i kosteskapet til kona. Brukes vanligvis til å shine opp den rustfrie oppvaskbenken hjemme, men fungerer supert både på kobber, messing, og krom. Garantert gift- og syrefritt. "Diamant - Weisser Stein" og inneholder bl.a. Wienerkalk som er et skånsomt slipemiddel.

Fant ut at det gikk an å bestille "Weisser Stein" fra denne siden Spennede å se om det fungerer så bra som det blir sagt. :wink:

Angående dette pussevannet, så vet jeg ikke hva det kan være.

Link to post
Share on other sites

Hei

De aller fleste syrer tar dette. Alt fra maursyre, salpetersyre og svakere syrer som sitronsyre.

Problemet er at hvis du vasker med sterk syre eller lenge med svak syre så får du ru overflate, og noen av legeringselementene løses opp slik at du får ujevn farge.

Anbefaler sitronsyre kombinert med ivrig gnidning for¨å få blank overflate.

Vær nøye med å vaske godt etterpå, og sett inn med en eller annen form for voks/polering som hindrer lufta å komme til det rene metallet for å utsette neste pussing en tid.

 

Hvis tankene har ujevn metallkvalitet, har inneholdt saltvann eller er pusset med stålull, så bør du sjekke nøye for gropkorrosjon som kan skyldes andre metaller som korroderer hurtigere eller galvanisk tæring i kombinasjon med irr.

 

Sjekk skikkelig inni også før du begynner å legge arbeid i dette.

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...