Jump to content

Bytte dynamo ved oppgradering til lithium?

fudun

Recommended Posts

Hei, jeg skal til å bytte fra bly til lithium. Jeg bytter fra 2x100 Ah til 2x100Ah (Surge med BT fra Sparelys). Jeg har kjøpt med en Java Sea TC-TO N som ekstern regulator. Jeg regner med at dynamoen er en Hitachi 80 A, men vet ikke helt før jeg får plukket den av og sett nærmere på den - typeskiltet er borte. Dynamoen sitter forøvrig på en Yanmar 4LH-HTE i en Skarpenes 30.

Planen min er å plukke av dynamoen, koble ut intern regulator og så koble som beskrevet i instruksen fra Java Sea. Men jeg lurer blant annet på om jeg burde sett meg om etter en dynamo med litt mer effekt. Ihvertfall bør jeg ha en plan for hva jeg skal sette inn der dersom jeg klarer å herpe den i prosessen (som jeg har gjort med så mye annet jeg begynner å pelle på). Derfor tar jeg gjerne tips til hva slags dynamo jeg burde se på.

Jeg lurer også litt på om jeg kan gjøre noe feil når jeg kobler batteriene sammen med det gamle startbatteriet som er bly. Det er en Biltema skillediode-sak med en egen knapp for å kortslutte dioden når man skal kjøre startmotor eller ankervinsj sånn at ikke det går for mye strøm igjennom skilledioden (hvis jeg har fortstått sånn ca hva knappen gjør...)

Alle gode råd mottas med takk - jeg er helt grønn på området og det er første gang jeg skrur på en motor. Bruk gjerne korte og enkle forklaringer så jeg ikke faller helt av lasset :)

Det er flere muligheter for å få kontroll på ladingen med lithium. Du kan for eksempel kjøpe en DC-DC lader og plassere mellom start og forbruk slik at dynamoen fortsatt lader et blybatteri for start, og DC-DC laderen lader lithiumbanken fra start til forbruk. Dette gir to store fordeler. a) du overbelaster ikke dynamoen og b) du får kontroll på ladingen av lithium batteriene med rett ladeprofil/program

Du kan også sende bort dynamoene for ombygging med ekstern regulator og temperaturfølere som kan lade lithium banken direkte. Flere firmaer som gjør slikt.

Jeg har DC-DC varianten i min båt og bruker en Victron Orion TR-Smart til dette. En løsning jeg er godt fornøyd med. Disse kan paralellkobles om man ønsker mer effekt enn en slik lader gir.

/Baard

Jeg hadde ikke tenkt å gå veien innom DC-DC lader hvis jeg ikke må. Jeg ender med mye lavere ladestrøm med mindre jeg bruker temmelig mye penger på det.. Ekstern regulator har jeg jo allerede kjøpt inn som nevnt, og jeg hadde tenkt å modifisere dynamoen selv.

Jeg har også en 80A Hitachi dynamo. Har instalert 600ah litium,  for et par tre uker siden. Kjøpte batteriene av en seriøs forhandler, som tilfeldigvis hadde samme type båt, og dynamo som meg. Han hadde ikke gjort noe med dynamoen, anbefalte heller ikke meg å gjøre noe.  Jeg har foreløpig ikke tappet mer en ca 25 prosent av litiumbanken. Men det har til nå ikke vært problemer med dynamo. ?

Endelig ble det Bobåt

fudun skrev for 1 time siden:

Hitachi 80 A, men vet ikke helt før jeg får plukket den av og sett nærmere på den - typeskiltet er borte

Det er ikke sikkert at det er borte. Yanmar kan ha malt over hele dynamoen inkludert skiltet. Det var i alle fall tilfellet med min. Jeg skrapte forsiktig av malingen og skiltet kom til syne.

DSC_0877.JPG.48d657c6cefb359c820b07e3b3b2f1ca.JPG

Gullfisk skrev 10 minutter siden:

Om du har et startbatteri av typen bly på samme dynamo, vil dynamoen aldri være tom for last.

Veldig godt poeng!

Jeg blir mer og mer motivert til å komme meg ned i båten og få jobben gjort - veldig glad for alle innspillene her!

Redigert av fudun (see edit history)
Baard skrev for 2 timer siden:

Jeg har DC-DC varianten i min båt og bruker en Victron Orion TR-Smart til dette. En løsning jeg er godt fornøyd med. Disse kan paralellkobles om man ønsker mer effekt enn en slik lader gir.

Jeg har også denne, og er veldig fornøyd. Jeg vurderer å kjøpe en til, så hvert batteri får sin egen

Jeg har original regulator, og måtte sette shut-off ned til 13V for å få den til å gi på litt. Det gjør at startbatteriet ikke blir toppladet før forbruksbatteriene har fått sitt. Ikke helt optimalt, men det går greit.

Dioder har jeg fått nok av etter å ha seilt en charterbåt en uke uten motorlading. (dvs. jeg tjuvkoblet litt).

Jeg tok ut 2 x 150 Ah gel og satte inn 3x100 Ah (LFP) Litium. Beholt dynamoen (65 Amp). Gikk opp en størrelse på kabel fra dynamo, for det går mer Amp til LFP enn til blybatteri, det er jo det som er den store fordelen. Byttet den gamle skilledioden (stort spenningstap og den ble glovarm) til en Argofet (elektronisk). Den skiller startbatteri (bly) og forbruksbank. Satte inn victron batteriovervåker med blåtann, kjempefin. Om ikke forbruksbanken er full går det 45 - 50 Amp inn i banken kontinuerlig, på blybanken falt amp kjapt til under 10, så med en time motor har jeg 45 Ah mer, og det holder til døgnforbruket (kjøleboks og elektronikk for det meste).   Så jeg har mye bedre lading uten å bytte dynamo. Kunne vel kommet nærmere 65 Amp om jeg fikk bedre kjøling i motorrom og enda tykkere kabler. Kjøpte ny batterilader, med Li program. Startbatteri lades kun av dynamo (ikke landstrlm).

Redigert av Code0 (see edit history)
J-Å skrev for 1 time siden:

BMS i litiumbatteriene som hindrer at de overlades

Dynamoen har også en regulator, samt sense- ledning. Nøyaktig hva som foregår inne i en BMS vet ikke jeg. Landstrømanlegg bruker jeg minst mulig, drar heller en skjøteledning ombord. Det du lurer på er diskutert i utallige tråder på forumet, så gjør et søk så har du lesestoff nok til en lærebok.

Redigert av Code0 (see edit history)
Code0 skrev 52 minutter siden:

Det du lurer på er diskutert i utallige tråder på forumet, så gjør et søk så har du lesestoff nok til en lærebok.

Ja, det var i grunnen med bakgrunn i de diskusjonene at jeg lurer på hvordan dine batterier klarer seg med en enkel regulator, mens mye av diskusjonen går på behov for avanserte regulatorer eller DC-DC ladere med float lading.  Hvis batteriene dine ikke har bluetooth, så er det gjerne litt vanskelig å se hva BMS driver med ja, men det skal være mulig å se om den slutter helt å ta imot strøm. Jeg har som sagt Farco DC-DC og den går aldri over 14.2V.  Etter to timer på 14,2V (absorbsjon) setter den ned ladespenningen til 13.5V (float).  

Jeg skiftet ut 2x100 ah bly med 2x100 lithium. Startbatteriet er stadig bly. Og jeg brukt dette oppsett som utgangspunkt, men med en cyrix - CT - LI som jeg kjøpte hos Farco. Farco gikk også god for oppsettet. Så langt har det gått bra, men så har det også bare vært installert noen uker....image.png.8071b4fe6408195d94313b951342c106.png

Bjørkski skrev for 2 timer siden:

Jeg skiftet ut 2x100 ah bly med 2x100 lithium. Startbatteriet er stadig bly. Og jeg brukt dette oppsett som utgangspunkt, men med en cyrix - CT - LI som jeg kjøpte hos Farco. Farco gikk også god for oppsettet. Så langt har det gått bra, men så har det også bare vært installert noen uker....image.png.8071b4fe6408195d94313b951342c106.png

Ja det så ryddig ut, det. Har kikket litt på den batteriskillleren der. Har du satt den opp sånn at den parallellkobler batteriene når du starter?

fudun skrev for 10 timer siden:

Ja det så ryddig ut, det. Har kikket litt på den batteriskillleren der. Har du satt den opp sånn at den parallellkobler batteriene når du starter?

Nei, med lidt forskjellige folk ombord  valgte jeg en bryter som er enkel å forstå, så det ble denne hovedbryter: image.png.319939f3fc87e27f7aab60a6196b3ba3.png

Med denne kan jeg parallelkople om nødvendig (gul)

Bjørkski skrev for 20 timer siden:

Og jeg brukt dette oppsett som utgangspunkt, men med en cyrix - CT - LI

fudun skrev for 18 timer siden:

Har kikket litt på den batteriskillleren der. Har du satt den opp sånn at den parallellkobler batteriene når du starter?

Bjørkski skrev for 7 timer siden:

Nei, med lidt forskjellige folk ombord  valgte jeg en bryter som er enkel å forstå, så det ble denne hovedbryter: 

Vet ikke om jeg skjønte svaret ditt Bjørski. Har du, eller har du ikke Cyrix releet? Hvis du har koblet det som du angir på tegningen, så vil vel det releet parallellkoble start og forbruk når motoren går?

Jeg sliter litt med å se fordelen med et slikt Cyrix rele framfor et konvensjonelt rele som blir aktivert av D+ på dynamoen. Det kalles for et skillerele, men i praksis er det vel bare et rele som kobler sammen bankene når spenningen kommer over et visst nivå? Når dynamoen ikke lader er batteriene skilt. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...