Jump to content

Bytte dynamo ved oppgradering til lithium?

fudun

Recommended Posts

Komodo skrev 54 minutter siden:

Det kalles for et skillerele, men i praksis er det vel bare et rele som kobler sammen bankene når spenningen kommer over et visst nivå? Når dynamoen ikke lader er batteriene skilt. 

Det Bjørkski svarte på gjaldt "Start assist"-funksjonen. Den trigges via en bryter og sørger for parallellkobling i 30 sekunder.

hansa82 skrev On 22.5.2023 at 12.31:

Ett problem, som jeg har forstått, med dynamo direkte mot Lithium,

er at om BMS kobler fra batteriene, så vil diodene på dynamo ta kveld pga at dynamo ikke tåler å gå "tom".

Mulig Java-regulatoren hindrer dette?

Det som skjer er at om bms kobler fra og du ikke har andre batterier tilkoblet ladekretsen så vil du få en spenningspeak som sprenger diodene. For å unngå dette så har Sterling en Alternator protection Device som kan brukes. Egentlig en billig livsforsikring for dynamoen som flere burde hatt.  

Komodo skrev for 3 timer siden:

Vet ikke om jeg skjønte svaret ditt Bjørski. Har du, eller har du ikke Cyrix releet? Hvis du har koblet det som du angir på tegningen, så vil vel det releet parallellkoble start og forbruk når motoren går?

Jeg sliter litt med å se fordelen med et slikt Cyrix rele framfor et konvensjonelt rele som blir aktivert av D+ på dynamoen. Det kalles for et skillerele, men i praksis er det vel bare et rele som kobler sammen bankene når spenningen kommer over et visst nivå? Når dynamoen ikke lader er batteriene skilt. 

Lidt uklart beskrevet, og bare så det er sagt jeg er en novise innen det elektriske. Jeg har cyrix Li-ct relé, som etter hva jeg forstår skal være spesielt beregnet til bruk ved kombinasjon av bly og lithium, men om reléet gjør noe annet enn et konvensjonelt vet jeg ret og slet ikke. 

Med hensyn til bryter har du rett, når motoren går vil reléet parallelkoble batteriene. Men på bryteren vil batteriene kun bli parallelkoblet på «gul»

Kjellg skrev for 4 timer siden:

Når og hvorfor bruker dere denne funksjonen? 

Det er vel bare ment som en nødstart-funksjon dersom startbatteriet ikke henger med. Jeg vurderer en Cyrix, men ikke på grunn av denne funksjonen. Bjørkski bruker den ikke heller, som han skriver.

Komodo skrev for 8 timer siden:

Jeg sliter litt med å se fordelen med et slikt Cyrix rele framfor et konvensjonelt rele som blir aktivert av D+ på dynamoen. Det kalles for et skillerele, men i praksis er det vel bare et rele som kobler sammen bankene når spenningen kommer over et visst nivå? Når dynamoen ikke lader er batteriene skilt. 

Med et vanlig VSR som slår inn på 13,3V og kobler ut på 12,8, så vil det vel aldri stenge siden lithium har hvilespenning på 13,2V. Dvs hvis det kun styres av startmotor, så vil det jo stenge, men da vil det vel ikke åpne med lading fra MPPT og landstrøm?

fudun skrev for 15 timer siden:

Det Bjørkski svarte på gjaldt "Start assist"-funksjonen. Den trigges via en bryter og sørger for parallellkobling i 30 sekunder.

Skjønner. Ser nå at jeg ikke leste spørsmålet ditt som han svarte på godt nok, jeg hang meg opp i om han hadde releet som parallellkoblet bankene, men ikke spesifikt den startfunksjonen. 

Maika skrev for 8 timer siden:

Med et vanlig VSR som slår inn på 13,3V og kobler ut på 12,8, så vil det vel aldri stenge siden lithium har hvilespenning på 13,2V.

Ja, et vanlig VSR utgår jo pga det du skriver. Det jeg derimot skriver er et konvensjonelt rele, ikke voltsensitivt. Det vil koble bankene fra hverandre straks motoren stopper. Det er slik jeg har det, og det er slik jeg har tenkt å ha det videre når jeg setter inn lithium. 

Slik har jeg det. Tegningen er lånt fra @Ingars tråd om dynamoens virkemåte.

image.png.eedc198ce074fa06617773df84a283ee.png

Maika skrev for 8 timer siden:

Dvs hvis det kun styres av startmotor, så vil det jo stenge, men da vil det vel ikke åpne med lading fra MPPT og landstrøm?

Du mener vel "styres av dynamo"? Det med at releet skal aktiveres ved lading fra MPPT (solceller?) ser jeg ikke poenget med. Solcellene legger jeg rett på forbruk. 

Ja, kanskje et konvensjonelt relee er vel så smart. 
Og ja, mente «styres av dynamo». 
Og ja, startbatteriet lades vel kanskje nok av kjøring uten å også fylles på fra solcellene. Startbatteri er jo gjerne bly, og de skal jo gjerne toppes med solceller hvis man ikke kjører nok motor, noe som jo gjelder endel seilere. Samtidig skal man jo ha en annen ladeprofil på bly vs. lithium, så det er kanskje best å droppe sammenblanding av disse..

Maika skrev 34 minutter siden:

startbatteriet lades vel kanskje nok av kjøring uten å også fylles på fra solcellene. Startbatteri er jo gjerne bly, og de skal jo gjerne toppes med solceller hvis man ikke kjører nok motor, noe som jo gjelder endel seilere.

For min del vil startbatteriet få nok lading fra motorkjøring. I motsatt tilfelle finnes det jo et utall muligheter å løse det problemet på. En mulighet kan jo være et eget, dedikert, lite solcellepanel rett på startbatteriet, f.eks. 20-30W. En annen mulighet kan være at man legger inn en manuell bryter mot forbruk når det blir behov for å fylle på litt strøm. Man kan også legge opp et rele mot + i parallell med D+ som styres med en manuell bryter. Da kan man laske bankene via releet etter behov. 

Komodo skrev for 2 timer siden:

For min del vil startbatteriet få nok lading fra motorkjøring. I motsatt tilfelle finnes det jo et utall muligheter å løse det problemet på

min løsning er å ha startkabler ombord. Er startbatteriet flatt (har ennå ikke skjedd) så 'låner' jeg fra + på forbruksbanken. 

Maika skrev 59 minutter siden:

Jeg kjører mppt med lithium-profil, som også lader agm-start når bryteren til motor er på. Har tenkt at det er innafor, men mulig jeg burde revurdere..

Sikkert ikke det store problemet hvis det ligger som en liten float lading. Men jeg ser ikke helt hvordan du får det til uten å koble sammen batterene. Har mppt flere utganger, elller lader du via diodesplitter? 

Code0 skrev for 3 timer siden:

min løsning er å ha startkabler ombord. Er startbatteriet flatt (har ennå ikke skjedd) så 'låner' jeg fra + på forbruksbanken. 

Ja, det enkleste er ofte det beste :thumbsup: Men jeg ville uansett hatt et voltmeter på startbatteriet slik at jeg kunne overvåket spenningen. Dersom hvilespenningen kommer under 12,7 er det ikke lenger toppladet, og er det ikke toppladet vil det sulfatere.

J-Å skrev for 3 timer siden:

Sikkert ikke det store problemet hvis det ligger som en liten float lading. Men jeg ser ikke helt hvordan du får det til uten å koble sammen batterene. Har mppt flere utganger, elller lader du via diodesplitter? 

De er koblet sammen med et Cyrix relee veregbet for lithium. 

• 2 uker senere...

Hei! Tenkte bare jeg skulle takke for hjelpen og gi en liten oppdatering:

Jeg beholdt dynamoen. Tok den ut og fjernet intern regulator. Fant ut at det antagelig sitter en annen regulator (YA12?) et sted, sikkert ved startmotoren et sted. Kommer ikke til, så den blir bare værende, men ikke koblet på lenger.

Java Sea Top Charge TC-TO regulerer ladespenningen nå, og strømmen går rett i startbatteriet og videre til Li-banken via en Cyrix Li Ct. Dynamoen blir litt varm, så ladespenningen går raskt ned til 14V. Får da rett i overkant av 60A lading. Hadde forventa at det skulle bli mye dårligere - så jeg er fornøyd.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...