Jump to content

Påhengsmotor til ~18' daycruiser, hvilken og hvorfor?


DonCatos

Recommended Posts

Hei.

Ny på forumet og i båtmarkedet.

Ser oss om etter båt, i kategorien daycruiser, nå som vi har fått båtplass.

Mye å velge i, og noen uten motor (eller med gammel og/eller liten og/eller dårlig motor).

Det dukker opp mange spørsmål, som; kan man peke på noen merker som er bedre, og noen man bør styre unna? Det er vel med båtmotorer som med alt annet, noe er bra, noe er billig (av en eller annen grunn), og noe burde vært sunket på dypt vann.

Slik er det for eksempel i bilverdenen og i elektroverktøy, så jeg tenker det er slik med båtmotorer også.

Ser for meg 75-90 hk.

 

Og, er det merker som er mer attraktive for de med lange fingre? Dette spørsmålet dukket opp nå når jeg fikk båtplass lokalt, der jeg spurte konkret om marinaen var plaget med tyveri. Svaret var at de var meget lite plaget med slikt, men at det var Mercury undervannshus som ble borte.

 

Ellers takk for et dypt og bredt forum med mye interessant lesning.

 

TC

Link to post
DonCatos skrev for 4 timer siden:

Det er vel med båtmotorer som med alt annet, noe er bra, noe er billig (av en eller annen grunn), og noe burde vært sunket på dypt vann.

Som fersk båtkjøper så vil jeg nok tro du er best tjent med noe av relativt nyere dato.  Og da er det ingenting som er billig :giggle:
Mitt inntrykk av nyere påhengere idag er at alle merker i utbredt salg i norge holder mål, så lenge de får et minimum at stell og kjærlighet.  Kan derfor være lurt å handle et merke som er godt representert lokalt med en oppegående forhandler

Om du sier litt mer om budsjett samt bruksområder så er det sikkert lettere å komme med konkrete tips

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Motor som har vært under vann = ikke kjøp.

 

Gamle totaktere er mange ganger ganske driftsikre så lenge de får ren bensin og har gode tennplugger. De er ikke uslitelige, men det er mange som heller vil ha en gammel totakter enn en gammel firetakter (fra ca år 2000). Meg inkludert. Har en 60 Evinrude fra 1991 som går som bare det.

 

Ulempen med gamle totaktere:

  • De bruker mye bensin sammenliknet med moderne firetaktere
  • De bråker mer
  • De har mye mer eksos (og en irriterende eim som gjerne kommer opp i båten når man kjører sakte)
  • De surner ved langtids kjøring på lavt turtall (dorging eller lange turer i 5 knop)

Fordelen:

  • Ofte lette å feilsøke hvis det oppstår feil
  • Robust design
  • Lite servicekrav på dem
  • Ofte relativt lettvektere

Men allikevel, hvis jeg kunne valgt fritt uten tanke på økonomi så hadde jeg hatt firetakter på min fiskebåt:

Fordeler:

  • Mindre bensinforbruk (ca halvparten av gamle totaktere)
  • Nesten ikke eksoslukt
  • Stillegående
  • Tåler småkjøring mye bedre

 

Ulemper med nyere firetaktere:

  • Koster mye mer
  • Krever mer service (verksted)

Det finnes alltid unntak, i alle retninger. Men det er kort oppsummert mine observasjoner og tanker.

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
ivar skrev for 3 timer siden:

Om du sier litt mer om budsjett samt bruksområder så er det sikkert lettere å komme med konkrete tips

Det er jeg rett og slett usikker på. Bortsett fra at jeg tenker det er lurt å kjøpe brukt, la oss si 5-10 år gammel. Hørte en gang at påhenger koster 1000,- pr hk ny. Med fratrekk for alder og bruk, la oss si +/-50' for 50-90 hk, er det realistisk?

Link to post
DonCatos skrev 22 minutter siden:

Hørte en gang at påhenger koster 1000,- pr hk ny.


Basert på en prisoversikt fra Bakken Motor utenfor Drammen så må du regne alt fra 1300,- til 2200,- pr hk for ny Mercury. Prisen pr hk ser ut til å være lavere jo flere hk motoren har, og for det effektområdet du har skissert så ligger pris pr hk på røffly 1500,- pr hk for ny Mercury.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post

Utmerket motor, jeg har 115 hk utgaven. Finnes også som 100 hk.

 

bakken.jpg.c1c17af00648d93fec3f1eca7a50cd47.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...