Jump to content

VP D4, anoder sitter fast, må begge byttes?


Feber

Recommended Posts

Jeg har en Volvo Penta D4. Den har to anoder på motoren. 
jeg får bytta den ene men ikke den andre, den sitter helt fast, og jeg tør ikle ta for hardt i. Det er en messing skrue anoden er montert på. 
 

jeg er altså redd for å knekke skrua. Kone  gjengedel. 
 

spm: siden det er to, hvor viktig er det å bytte begge? (Jeg skjønner at begge burde vært bytta. )

 

Kommentar fra moderator:
Opprinnelig tittel, 2 anoder var ikke iht reglene for titler.

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Om en anode skal beskytte metall, i dette tilfelle flere kjølere, må det være elektrisk forbindelse mellom kjølerene og de må ha samme elektrolytt. Elektrolyttet vil være sjøvannet. Det er ikke sikkert at det er forbindelse i vannet mellom kjølerene slik at en anode vil virke på begge kjølerne. 
 

Pluggene har 1/2 tomms firkant. En 1/2 tomms kopp fra koppnøkkelsettet passer på, såfremt pluggen ikke allerede er deformert av andre verktøy. Jeg pleier å kombinere en kopp og en umbrakopipe som passer sammen slik at jeg får 1/2 tomms firkant i begge endene og kan bruke skralle.
 

I nøden kan lokkene både på ladeluftkjøler og varmeveksler demonteres slik at pluggene feks kan settes i en skrustikke om du ikke får de ut på annet vis. Men når de sittet så godt kan man lure på når dette var demontert sist. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...