Jump to content

VDO turteller gikk plutselig i max


Karlsenkystfiske

Recommended Posts

Plutselig ble det mørkt i timetelleren og nåla gikk til maks. Innimellom får den skjelvinger. Har en John Deere 4045 og vet ikke helt hvor jeg skal begynne å feilsøke. På mine tidligere båter har det turteller hentet signal fra W på dynamo, men her er den ikke i bruk.

IMG_9768.jpeg.1865944280a1ce8aca030d88a0a222c2.jpeg

Link to post
Share on other sites

Det står en sensor oppe på registerkappa. Foran dieselpumpa. Tok av pluggen og målte 3,6 ohm på sensoren uten at motoren var i gang. Satte på plass igjen og startet opp, resten av dagen har instrumentet fungert igjen! Tro om det er på tur å svikte for godt?

Link to post
Share on other sites

bellen skrev On 23.5.2023 at 22.30:

Jeg tipper på at det er dårlig kontakt som har forårsaket problemet.

På sensor? "Litt" dårlig bilde av den, men det er en skikkelig kontakt med lås. Den satt godt. Det har ikke dog ikke skjedd igjen, men bør vel skje igjen dersom det er dynamobørster som begynner å bli lite igjen av. Men da burde vel ladingen også blitt dårligere?
IMG_9770.jpeg.29b6f700689eb1b9aaef80f6c7e0b06d.jpeg

Link to post
Share on other sites

Som jeg skrev over...
Siden timeteller ble mørk, så er det det vel mest sannsynlig at driftsspenning (pluss eller minus) inn til turteller har dårlig kontakt. Dårlig kontakt på sensor vil neppe koble ut timeteller.

Hvis ikke det er feil internt i turteller da.
Om det skjer igjen, så mål om du har spenning inn på turteller.

Link to post
Share on other sites

Skjer det igjen skal jeg se om jeg får pinnene inn der! Nå sjekket jeg at det ikke var noen løse ledninger eller forbindelser som så dårliog ut. Samt at jeg tok en titt på koblingsskjema. Der kunne jeg se at alle instrumentene har samme tilførsel, så da er ihvertfall den i orden.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...