Jump to content

Opptenning av refleksovn


Sande (exSkjælø)

Recommended Posts

Hei.

Refleksen vår brenner veldig fint når vi først har fått fyr på den, men det kan ta lang tid før vi får tent den. Vi fyller først på litt rødsprit og slipper en fyrstikk ned til gløderen. Fyrstikken slukker med en gang og slik kan vi holde på med en halv fyrstikkeske før vi får fyr på rødspriten. Er dette normalt for alle reflekser, eller er det noe vi gjør feil?

Link to post
Share on other sites

Hei.

Refleksen vår brenner veldig fint når vi først har fått fyr på den, men det kan ta lang tid før vi får tent den. Vi fyller først på litt rødsprit og slipper en fyrstikk ned til gløderen. Fyrstikken slukker med en gang og slik kan vi holde på med en halv fyrstikkeske før vi får fyr på rødspriten. Er dette normalt for alle reflekser, eller er det noe vi gjør feil?

Riktig måte, men dette med fyrtsikker er ikke like greit.

Jeg bruker en ståltråd (40cm) med en tøybit i den ene enden som jeg dynker i rødsprit og tenner på. Da er det bare og stikke denne ned i ovnen.

Har refleks jeg også, som står og brenner i båten :smiley:

Redigert av bastard30000 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei!

Nå har vel jeg den av Refleksene som er enklest å tenne....

Refleks 71 MS

Bilde

......fordi potta ikke er så veldig dyp. Gjør det på samme måten som du gjør, heller 2 korker med røsdsprit nedi og tenner med en slik lang peistenner / gasstenner. Vanligvis ikke noe problem når det er plussgrader eller rundt null. Er det veldig kaldt kan det ta tid å tenne på rødsprit, ja - den gasser ikke skikkelig.

Da bruker jeg små dotter av tørkepapir som jeg væter med diesel, tenner på den og slipper nedi. Vil ikke ha fyrstikksrester nedi potta. Papiret blir helt borte.

 

Men jeg tar ut innmaten (Turbolator) disse ringene som sitter på potta. Da er det enklere å komme til. Ringene legger jeg nedi, etter at rødspriten har tatt fyr.

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Lukker du igjen ovnen og lar ståltråden ligge nedi en stund da?

 

Det ser ut som om det er mangel på surstoff nedi der. Hvis vi blåser og blåser så klarer vi gjerne å holde fyren en stund, men dette stoppet vi med da det plutselig slo opp og det ble noen svidde øyebryn :blush:

 

Vi og bruker å ta ut innmaten. Skal prøve begge disse tipsene med tørkepapir og ståltråd :smiley:

Link to post
Share on other sites

Lukker du igjen ovnen og lar ståltråden ligge nedi en stund da?

 

Det ser ut som om det er mangel på surstoff nedi der. Hvis vi blåser og blåser så klarer vi gjerne å holde fyren en stund, men dette stoppet vi med da det plutselig slo opp og det ble noen svidde øyebryn :blush:

 

Vi og bruker å ta ut innmaten. Skal prøve begge disse tipsene med tørkepapir og ståltråd :smiley:

Nei, jeg bruker den bare for og få fyr på rødspriten nedi ovnen!

Men, jeg legger ikke på lokket før etter noen minutter.

 

Innmaten tar jeg aldri ut.

Er det lenge siden ovnen din er renset? Stukket opp hull i potta?

 

Hvordan er pipa di plassert? Hvis denne står for lavt i forhold til overbygg f.eks kan du få nedslag i ovnen. Da kan den slukke.

 

Du kan også laste ned ett hefte på Refleks

Link to post
Share on other sites

Har hatt 3 båter med Refleksovn innmontert.

Pleide å ha en liten veke, samme type som brukes i vanlige oljovner, ca 5 cm. lang.

Denne dynkes med diesel når du åpner regulatorn.

Bruker en lang BIC peislighter som jeg tenner denne veken med!

 

Funker hver gang!!!!!!

 

I tillegg har jeg en liten PC-vifte med bryter på innsuget for å få renere forbrenning og mindre sot!

:fishing:

Link to post
Share on other sites

.....I tillegg har jeg en liten PC-vifte med bryter på innsuget for å få renere forbrenning og mindre sot!

Det siste var meget interessant, rogeri. Har du noen bilder? Går PC-vifta hele tiden? Fra du tenner opp til du stenger av for dagen? Det med mindre sot kunne jeg godt tenkt meg.

 

En unskyldning til Skjælø for at jeg "avsporer" fra egentlig tema, men regner med at dette med viffte vil være interessant for flere....... :o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Går PC-vifta hele tiden? Fra du tenner opp til du stenger av for dagen? Det med mindre sot kunne jeg godt tenkt meg.

 

Hei Walter_s!

 

Pc vifta (liten type) var påmontert en liten bryter, men som regel sto den alltid på når jeg fyrte i ovnen.

Refleksen sto på utsiden av skilleveggen til toalettrommet, her hadde jeg tatt hull,selve vifta var festet til ett rør tilsv. diam som luftinntaket på ovnen,denne lufta ble vidr.ført via fleksislange og inn på ovnen. Dette bidro jo også til bedre lufting på tolettrommet!

 

Nei bilder har jeg ikke, da disse båtene er solgt.

Idag har jeg en Pyro P24, og den er det innebygget vifte i, det som er litt synd er at denne viften drar en del strøm i forh. til en liten PC vifte i tillegg støyer den mye mer!

Link to post
Share on other sites

I min Dickinson Newport så kaster jeg bare ned en fyrstikk, hvis det ikke er for mye eller for lite diesel i ovnen så slukker ikke fyrstikken - og ovnen tennes. Mislykkes forsøket så kaster jeg ned en fyrstikk til...

 

Fyrstikkrester er intet problem. Jeg støvsugde brennkammeret for første gang for noen dager siden, etter et par års bruk. Noe koks og aske var det, men ingen fyrstikker ble observert.

 

Geir

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...

Jeg bruker denne tråden selv om jeg ikke har kommet helt til opptenningsbiten enda. Jeg driver nemlig med montering av en refleks 66M eller 66MK i en liten sjark. (Jeg har fått tak i èn av hver da jeg helst ønsker å sette inn MK'en med kokeplate, men ikke visste om jeg fikk plass til den siden den har uttak for røykrør på siden i stedet for rett opp fra toppen. Blir det ikke plass til den får jeg ofre kokeplata og sette inn M'en. Den jeg ikke kommer til å bruke blir til salgs hvis noen skulle trenge en slik)

 

Det jeg lurer på er følgende:

 

1.Hvor varmt det blir rundt røykrøret og hvor nært inntil "brennbart materiale" (les treverk og glassfiber) kan røret monteres? Holder det med en 10-12 cm med luft rundt? Jeg vet det står i monteringsanvisningen fra Refleks at selve ovnen bør ha 30 cm avstand til uisolert skott og det skal jeg få til, men hva med røret og er det ellers bare øverste 1/3 av selve ovnen som blir varm?

 

2.Hva egner seg som ikke brennbart isoleringsmateriale bak en plate i rustfritt i et fuktig styrhus? Gips er vel neppe tingen i båt...

Link to post
Share on other sites

Står i monteringanvisingen det med røykrøret også

 

Sjekk linken i posten litt lenger opp

 

Ser det her

 

"Sikkerhedsafstand fra ovn og skorsten til brændbart træ, glasfiber m.v. er mindst 10 cm. Beklæd omgivelserne med rustfri stålplade, E, der reflekterer varmen. Er afstanden nær 10 cm, isoleres med ”luft”, F, og ikke brændbart materiale, G."

 

Nå husker jeg i farta ikke hvilke brannfaste matrialer som finnes, men det kommer sikkert svar på det i løpet av dagen.

Jeg har brannfaste plater i min båt, men husker ikke navnet på de heller :blush:

Link to post
Share on other sites

Takker for tipsene. Jeg burde ha sett det med avstand i monteringsanvisningen, men det glapp visst. Som Churchill sa.... Jeg har ikke tid til å fatte meg i korthet nå, men jeg skal forsøke.

 

Jeg har vært ute og kjøpt to plater med Masterboard i dag. Er å få hos elektriker med utsalg for den som lurer. Stivt priset (260 kr pr stk 600x1200x6 mm), men da håper jeg det blir bra og etter å ha kjent og sett på platene ser det ut som om dette er tingen ja. Godt tips!

 

Har et par spørsmål til:

 

1.Denne ovnen skal inn i en liten sjark med et styrhus på hva jeg antar er maks et par tre m3. Pga. plassmangel er det mest hensiktsmessig å montere ovnen nesten helt inntil akterskottet på styrhuset og kjøre nesten hele røykrøret (med unntak av en 10-15 cm) rett ut av akterskottet vannrett og deretter montere 90 graders bend på utsiden (dekksgjennomføringen blir altså montert på akterskottet i stedet for rett opp gjennom dekk) slik at røret følger akterskottet opp. Det blir vel en del varmetap eller fyring for kråka/måka ved å montere det på denne måten i og med at røret sikkert hadde avgitt litt nyttig varme om det fikk stå inne, men er dette noe å ta hensyn til når det er et så lite areal som skal varmes opp? En slik ovn har vel mer enn nok kapasitet i dette lille styrhuset uansett plassering av pipa?

 

2. Hvor avgir ovnen mest strålevarme med unntak av rett over kokeplata (som gir seg selv)? Er det noe sted rundt ovnen det ikke er så farlig med beskyttelse/isolering mellom skott og ovn? Hadde jeg hatt tank så kunne jeg fyrt opp og sjekket selv, men jeg har ikke kommet så langt og vil nødig kle inn mer av styrhuset med Masterboard og metallplater enn nødvendig.

 

3. Er aluminiumsplater like greit å bruke som rustfritt? Alu leder jo varme dårligere enn stål.

 

4. Og til slutt... Jeg funderte en stund på om jeg ikke heller skulle gå for en liten Webasto/Eberspracher, og at det hadde vært bedre som varmekilde fordi den ikke slukker når det er litt sjøgang, men satte til slutt dèt at Refleksen ikke trenger strøm høyere og at den kan brenne natta over. Hvor mye er det som skal til av sjø og slingring før den kutter ut og slukker?

 

Takker igjen for svar og hjelp folkens!

Link to post
Share on other sites

1. En slik ovn har vel mer enn nok kapasitet i dette lille styrhuset uansett plassering av pipa?

 

2. Hvor avgir ovnen mest strålevarme med unntak av rett over kokeplata (som gir seg selv)?

 

3. Er aluminiumsplater like greit å bruke som rustfritt? Alu leder jo varme dårligere enn stål.

 

4. Og til slutt... Jeg funderte en stund på om jeg ikke heller skulle gå for en liten Webasto/Eberspracher, og at det hadde vært bedre som varmekilde fordi den ikke slukker når det er litt sjøgang, men satte til slutt dèt at Refleksen ikke trenger strøm høyere og at den kan brenne natta over. Hvor mye er det som skal til av sjø og slingring før den kutter ut og slukker?

 

Takker igjen for svar og hjelp folkens!

1. Kapaciteten räcker säkert till men för att den ska brinna bra kanske du behöver isolera pipa på utsidan styrhuset.

 

2. Varmast är det högst upp där innerplåten kan bli röd vid full effekt.

 

3. Aluminium leder värme bättre än rostfritt stål.

 

4. Så länge båten rullar och inte konstant kränger åt ett håll brukar det inte vara några problem att den slocknar.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...