Jump to content

Forstå koblingene på VP batteri isolator før bytte til Victron Argofet 200-3


wilma

Recommended Posts

Savner lading til thrusterbanken. Har original VP ladefordeler i dag med to utganger, tenkte å bytte til argofet 200-3 med tre utganger. I utgangspunktet burde det jo bare være å flytte koblingene over til argofet og koble en ny tredje kabel til thruster. 

 

Men, det er koblet noen mindre ledninger på inntaket og det ene uttaket. På dynamo inn kommer begge ledningene fra landstrømladeren, så den er vel grei. Derimot stusser jeg litt mer på den blå ledningen på utgangen til forbruksbatter. Den går til automatsikringen til eberspracheren. Og det stemmer, har testet og varmer virker ikke når sikringen er slått av. Men hvorfor er den koblet via ladefordeleren. Og kan jeg bare ha det slik når jeg kobler over til argofet'en?

20230523_201723.jpg

Link to post

Hvis alt fønker nå så skal det gå helt fint å flytte over ‘as is’. Tipper Eber står på feit kabel fra forbruksbatteriet og at det var enkleste stedet å hente strøm til den med god dimensjon på kablingen når den ble installert, så den tanken er nå egentlig grei og mye bedre en å kople seg inn på felles strømskinne med andre forbrukere. Dog burde gjerne sikring stått i rette enden av kabelen.

Link to post

Eberspächer skal sikres strøm til å kjøre seg ned når den slås av. Derfor er den antagelig koblet direkte til batteriet. Å kjøre landstrømlader via skilledioder er vel ikke helt vanlig, men direkte feil er det vel ikke. Dvs. hvis du har litiumbatterier bør de få sin egen lader. Et alternativ er å lade thrusterbatteriene med en egen DC-DC lader. Da kan de stå med en lavere float spenning når de er fulladet.

Link to post
  • 1 år senere...
Clasg skrev 28 minutter siden:

Det ser ud til at det er startkablet til motoren, som du har koblet til dioden? (Jeg gætter på grund af den kraftige dimension på kablet)
Er der ikke et ladekabel fra generatoren, der går seperat til batteriet ? 

Ja det er riktig, de to batteriene til høyre er start. Det er kun denne tykke kabelen som går inn på disse to. 

09 Sealine F37 - VP D4 260

Link to post
Clasg skrev 17 minutter siden:

Så skal du have startkablet flyttet tilbage fra dioden og til + på startbatteriet. 

Jeg gætter (igen ) på at ladekablet fra generatoren er koblet direkte på startrelæets + pol. 

Der står meget nyttig viden i denne tråd:

 


Jeg tror @Clasg gjetter riktig her, men litt lite info. Kabel fra B+ på dynamo (som pr i dag trolig ikke finnes i batterikassen dersom den er koplet mot startbatterier via innslag på startmotor) er den eneste som skal til input på ArgoFET. Outputs til pluss på batteripakkene. ArgoFET må også ha minus til den tynne stiften (som ser ut til å være på plass). Energize kan stå uten tilkopling på D4/D6.

 

Spørsmålet er hvordan dette var koplet originalt? Om det er gammel skillediode som byttes ut vil det typisk være ‘drop-in’, men dersom det går kabel fra B+ på dynamo til innslag starter må denne koples fra/rerutes til input ArgoFET som nevnt. Den går typisk under motor og er ofte litt tricky å følge visuelt, enkleste er å kople den fra i ene enden og bekrefte med et multimeter at en har funnet den andre enden.

Link to post

Originalt er den tykke (startkabel er nok korrekt) koblet rett på startbatteriet. ArgoFet ble kjøpt inn for å gi lading til thrusterbatteri bak (koblet på output2) er klar over at b+ fra dynamo skal på input1, men hvor er den? Det er kun denne tykke kabelen som går til startbatteri, som vist på bilde.
 

BB dynamo lader startbatterier, SB dynamo lader forbruk.

09 Sealine F37 - VP D4 260

Link to post
blue moon skrev 1 time siden:

Originalt er den tykke (startkabel er nok korrekt) koblet rett på startbatteriet. ArgoFet ble kjøpt inn for å gi lading til thrusterbatteri bak (koblet på output2) er klar over at b+ fra dynamo skal på input1, men hvor er den? Det er kun denne tykke kabelen som går til startbatteri, som vist på bilde.
 

BB dynamo lader startbatterier, SB dynamo lader forbruk.


Som nevnt over går det sannsynligvis en tykk (men ikke like tykk som kabelen fra startbatteriet) fra dynamoens B+ til innslag på startmotor. Originalt får startbatteriet lading den veien da det likevel må legges feit kabel til starter fra startbatteriet. Men da bypasses ArgoFET og har ingen funksjon. Så denne kabelen må kobles fra og det må legges egen ladekabel fra dynamo B+ til input ArgoFET (evt kople eksisterende kabel fra B+ til starter fra i starter-enden og rerute denne, men det er som nevnt ofte klussete å komme til denne/er for kort så enklere å kople den fra og isolere den)

 

Mener dette står beskrevet med tegning i ark som følger med ArgoFET også. 

Link to post
Fantino skrev for 10 timer siden:


Som nevnt over går det sannsynligvis en tykk (men ikke like tykk som kabelen fra startbatteriet) fra dynamoens B+ til innslag på startmotor. Originalt får startbatteriet lading den veien da det likevel må legges feit kabel til starter fra startbatteriet. Men da bypasses ArgoFET og har ingen funksjon. Så denne kabelen må kobles fra og det må legges egen ladekabel fra dynamo B+ til input ArgoFET (evt kople eksisterende kabel fra B+ til starter fra i starter-enden og rerute denne, men det er som nevnt ofte klussete å komme til denne/er for kort så enklere å kople den fra og isolere den)

 

Mener dette står beskrevet med tegning i ark som følger med ArgoFET også. 

image.png.c8b8288a967dbd4f057fec9261ebc64c.png

Godt flere enn meg har lurt på det samme, så blir denne oppskriften rett  i mitt oppsett?

 

Fra dynamo: Koble fra gul sense ledning og isolere den, trekke ny 2.5mm2 til + på ett av startbatteriene.

Koble av b+ og isolere den, trekke ny 35mm2 til input1 på ArgoFET.

 

Starkabel som vist på bilde av batterier og ArgoFET kobles tilbake på + startbatteri med link til output1.

Jeg trenger ikke gjøre noe omkoblinger på selve starteren?

 

Beklager at jeg må få det inn på T-skje her :smiley:

 

 

 

09 Sealine F37 - VP D4 260

Link to post
blue moon skrev 4 minutter siden:

image.png.c8b8288a967dbd4f057fec9261ebc64c.png

Godt flere enn meg har lurt på det samme, så blir denne oppskriften rett  i mitt oppsett?

 

Fra dynamo: Koble fra gul sense ledning og isolere den, trekke ny 2.5mm2 til + på ett av startbatteriene.

Koble av b+ og isolere den, trekke ny 35mm2 til input1 på ArgoFET.

 

Starkabel som vist på bilde av batterier og ArgoFET kobles tilbake på + startbatteri med link til output1.

Jeg trenger ikke gjøre noe omkoblinger på selve starteren?

 

Beklager at jeg må få det inn på T-skje her :smiley:

 

 

 


Det høres riktig ut. Ville koplet fra og isolert den eksisterende kabelen fra B+ til starter i begge ender slik at den ikke blir stående spenningssatt.

 

 

Link to post

Er for lenge siden jeg hadde D6 men den ender nok opp på samme bolt på innslag starter som den feiteste kabelen som kommer fra startbatteriet, eller i alle fall veldig nær denne da de jo må være koplet samme slik originaloppsettet er. Kan godt være noen her inne har et bilde. Den er nok også godt beskyttet originalt så skal ikke overdrive risikoen, men alltid greit å begrense muligheten for kortslutninger som kan gi fyrverkeri. 

Link to post

Ville trodd det var den grønnlakkerte som går inn på samme bolt som tykk kabel fra startbatteriet. Stemmer bra med tegning fra Gruppe 30 manual. Om du løser fra de to kablene så sjekker du lett om den grønne har kontakt med den andre enden du isolerte i dybamoenden så er du sikker (husk hovedbryter start av så du ikke griller fastnøkkelen)

 

 

IMG_2271.jpeg

IMG_2270.jpeg

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...