Jump to content

Erfaringer med Smart Tabs trimflaps


matros72

Recommended Posts

Noen som kan dele erfaringer med smarttabbs? fungerer de sideveis,altså retter båten ved skjev vektfordeling?

Har en Benetau antares 680,og der er sittegruppe i bb side. Så når vi er flere en 2 stk i båten,så legger den seg fort til bb i fart når folket sitter i den siden.

Disse fungerer vel best for å få båten lettere i plan vil jeg tro,men sideveis finner jeg ingen innfo på.

Synes prisene på justerbare er i drøyeste laget med tanke på holdbarhet. HAr hatt noen båter med el justerbare trimplan,men etter noen få år så fungerer ingenting.

Tydeligvis ikke lagd for å holde i sjøvann..

 

Link to post
Share on other sites

Monterte Mente Marine ACS på en Yamarin 22fot. Den var fullt ut kompatibel med Bennet trimflapsene som sitter i båten. 

Enkel installasjon og enkle i bruk.

Båten ble veldig mye mer behagelig å kjøre. Rettet raskt opp skjevheter sideveis og sørget for riktig vinkel på baugen. Kort sagt, veldig forøyd! 

"oppgraderte" til større båt i fjor, har er det installert Zipwake. Fungerer også veldig bra.

 

 

Redigert av Blouberg
Typo (see edit history)

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Share on other sites

Hei, her er det normale når Smart Tabs nevnes....knapt noen respons, men spør noen om ett veldig dyrt system blir det en 45 siders tråd😅

Jeg har anbefalt disse ved flere anledninger men mitt inntrykk er att mye av båtfolket synes dette er av type "billigdritt" som de ikke engang gidder å komentete, det er vel slik att de tenker att det er for billig/for godt til å være sant, det MÅ jo være elektrisk, hydraulisk, elektronisk selvtenkende å svindyrt.

Kanske de er flaue over den billige løsningen.....uansett,  jeg har hatt Smart Tab på 4 båter fra 19-23fot, alle !! ble udiskutabelt fryktelig mye bedre på alle måter, de planer mye raskere, du kan holde mye lavere fart uten att båten går ut av plan, noe av det som merkes veldig godt er att du får presset ned baugen mye bedre med det resultat att båten slår/banker mye mindre i vind/bølger, de vil også kompansere for krenging forårsaket av forandring av vektfordelingen i båten.

Den siste båten jeg kjøpte var en ny Antares 6, syntes den var fryktelig tung å "få løs" fra vannet å opp i plan, med smart tabs drar den "seg løs" å planer fryktelig mye raskere, det føltes rett å slett som den hadde fått større motor, denne båtmodellen har allerede ett veldig bra skrog som er veldig stødig mtp krenging men ble enda bedre, selv om 2 voksne bytter side i båten reagerer den overhode ikke.

Min erfaring er å gå for stivere dempere enn anbefalt mtp båtlengde og vekt, jeg garanterer att du vil merke forskjellen på din 6.80 på flere måter.

Jeg har også montert de med litt mer vinkel enn det manualen sier(25gr) for å få de litt mer "aggresive, justerer de så de ligger plant (helt synlige) i masjfart)

Monter de så langt ut til sidene som mulig for best effekt mtp det du strever med.

Ikke spekuler mer, kjøp ett sett å prøv....å hva er risikoen for en skeptiker, kun ett par 1000lapper.

Lykke til å gi gjerne en oppdatering.

PS...jeg satte på ett sett for en eldre mann som har en Hansvik 18 kombi med 50hk 4-takt, han kjente ikke igjen båten etterpå, båten planer på halve tiden, han kan nå kjøre mye fortere selv om det er endel sjø, han fikk også 2 kn mer enn før.

Kan også nevne att jeg hadde en Galia 670MC, fantastisk fin båt  den hadde elektrisk styrte brett(som jeg kaller det), jeg hatet dem, måtte sitte å finjustere på knappen konstant for å holde båten noenlunde i "vater", jeg var så misfornøyd med det systemet att jeg solgte båten, i ettertid er jeg sikker på att de selvjusterende Smart Tab brettene hadde løst problemet, båten etter den prøvde jeg Smart Tabs, rett å slett på grunn av erfaringene fra Galia 670MC'n, har hatt det på båtene mine etter det.

 

Link to post
Share on other sites

Rune.f skrev 1 time siden:

Hei, her er det normale når Smart Tabs nevnes....knapt noen respons, men spør noen om ett veldig dyrt system blir det en 45 siders tråd😅

Jeg har anbefalt disse ved flere anledninger men mitt inntrykk er att mye av båtfolket synes dette er av type "billigdritt" som de ikke engang gidder å komentete, det er vel slik att de tenker att det er for billig/for godt til å være sant, det MÅ jo være elektrisk, hydraulisk, elektronisk selvtenkende å svindyrt.

Kanske de er flaue over den billige løsningen.....uansett,  jeg har hatt Smart Tab på 4 båter fra 19-23fot, alle !! ble udiskutabelt fryktelig mye bedre på alle måter, de planer mye raskere, du kan holde mye lavere fart uten att båten går ut av plan, noe av det som merkes veldig godt er att du får presset ned baugen mye bedre med det resultat att båten slår/banker mye mindre i vind/bølger, de vil også kompansere for krenging forårsaket av forandring av vektfordelingen i båten.

Den siste båten jeg kjøpte var en ny Antares 6, syntes den var fryktelig tung å "få løs" fra vannet å opp i plan, med smart tabs drar den "seg løs" å planer fryktelig mye raskere, det føltes rett å slett som den hadde fått større motor, denne båtmodellen har allerede ett veldig bra skrog som er veldig stødig mtp krenging men ble enda bedre, selv om 2 voksne bytter side i båten reagerer den overhode ikke.

Min erfaring er å gå for stivere dempere enn anbefalt mtp båtlengde og vekt, jeg garanterer att du vil merke forskjellen på din 6.80 på flere måter.

Jeg har også montert de med litt mer vinkel enn det manualen sier(25gr) for å få de litt mer "aggresive, justerer de så de ligger plant (helt synlige) i masjfart)

Monter de så langt ut til sidene som mulig for best effekt mtp det du strever med.

Ikke spekuler mer, kjøp ett sett å prøv....å hva er risikoen for en skeptiker, kun ett par 1000lapper.

Lykke til å gi gjerne en oppdatering.

PS...jeg satte på ett sett for en eldre mann som har en Hansvik 18 kombi med 50hk 4-takt, han kjente ikke igjen båten etterpå, båten planer på halve tiden, han kan nå kjøre mye fortere selv om det er endel sjø, han fikk også 2 kn mer enn før.

Kan også nevne att jeg hadde en Galia 670MC, fantastisk fin båt  den hadde elektrisk styrte brett(som jeg kaller det), jeg hatet dem, måtte sitte å finjustere på knappen konstant for å holde båten noenlunde i "vater", jeg var så misfornøyd med det systemet att jeg solgte båten, i ettertid er jeg sikker på att de selvjusterende Smart Tab brettene hadde løst problemet, båten etter den prøvde jeg Smart Tabs, rett å slett på grunn av erfaringene fra Galia 670MC'n, har hatt det på båtene mine etter det.

 

Dette høres bra ut,så dette skal prøves. Er jo som du sier,de koster ikke akkurat all værden,så hvorfor ikke. Så du mener at jeg burde gå for et sett som er beregnet på båt som er hakket større?  Takker for godt svar🙂

Link to post
Share on other sites

Blouberg skrev for 5 timer siden:

Monterte Mente Marine ACS på en Yamarin 22fot. Den var fullt ut kompatibel med Bennet trimflapsene som sitter i båten. 

Enkel installasjon og enkle i bruk.

Båten ble veldig mye mer behagelig å kjøre. Rettet raskt opp skjevheter sideveis og sørget for riktig vinkel på baugen. Kort sagt, veldig forøyd! 

"oppgraderte" til større båt i fjor, har er det installert Zipwake. Fungerer også veldig bra.

 

 

Høres veldig bra ut. Det blir nok et sånt sett på båten nå. Takker for godt svar🙂

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Lenge siden jeg har vært her så svaret blir litt "gammelt", min erfaring er hakket strammere dempere enn anbefalt, spesielt pp en såpass stor båt, det blir vel de med svart merking🤔men dobbelsjekk det.

Å som du ser, det er ikke mange her inne som responderer på denne "billigløsningen" i motsetning til når det spørres om de veldig dyre modellene, for meg veldig snodig....men uansett, alle kjøper det de selv vil, mens jeg ikke bryr meg om å bruke unødvendig mye om ønsket resultat oppnås.

 

Link to post
Share on other sites

har disse på 2 båter, 16 og 19 fot.  Gikk for samme modell på begge - 1290-60.  

De hjelper veldig på planingsterskel, veldig kjekt feks i dårlig vær hvor man kan senke farta mer uten at baugen står til værs. 
Syns ikke de er like effektive for sideveis stabilisering, de klarer iallefall ikke å kompensere for sidevind.  

Har hatt 2 dempere som har røket - det merkes til gjengjeldt godt :giggle:

Når jeg kjøpte nye dempere så gikk jeg ned et hakk på styrken på den minste båten til 40 pund trykk, for å få den litt mer leken.  

Med stål flapsene så kan man også justere fjærtrykket ved å flytte nedre festepunkt for demper - tror ikke det går på SX (plast) tabsene..?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...