Jump to content

Ny Lucas starter til Ford 2402 slår ikke inn. Fungerer ok hos Bema.

Lillesand

Recommended Posts

Måtte bytte starter og Bema i Grimstad har vært svært behjelpelige å finne riktig til meg. Det som er litt rart er at starteren fungerer hos Bema men ikke i båten. Det vil si den slår inn noen ganger så vil den ikke mer, da er det bare klikk klikk. Jeg har gått over kabler og alt skal være i den skjønneste orden. Nok strøm på batteriet til og med. Har det klikka for meg? Hvis noen kjenner seg igjen så lurer jeg på hva dere gjorde?

Et rele på styrestrømmen til solenoiden kan være en quick fix. Slik at du henter strøm fra en solid forsyning, og kun styrer denne via tenningslåsen. Alternativet er å skifte tenningslås, gå over kabler og koplinger hele veien etc. Men som sagt, et lite vanlig lysrele på  30A gjør jobben både kjappere og enklere. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Har vel konkludert sammen med Bema nå at siden solenoiden klarer å føre frem tannhjulet så er det platene bak på solenoiden som ikke slår inn. Det er ikke noe med strømmen. Så da blir det å bytte starteren

Lillesand skrev 9 minutter siden:

solenoiden klarer å føre frem tannhjulet så er det platene bak på solenoiden som ikke slår inn. Det er ikke noe med strømmen. Så da blir det å bytte starteren

Var det samme grunn til at du byttet starter?

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Lillesand skrev 28 minutter siden:

Har vel konkludert sammen med Bema nå at siden solenoiden klarer å føre frem tannhjulet så er det platene bak på solenoiden som ikke slår inn. Det er ikke noe med strømmen. Så da blir det å bytte starteren

Om du ikke får nok strøm inn så slår ikke solenoiden hardt nok inn til at platene får kontakt. Starter den om du kortslutter mellom strøm til starter og innslag?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Årsaken er gjerne som forklart over. 

I detalj kan det være for lange ledninger fra batteri til solenoid. Slitte kontaktpunkter i brytere (les tenningslås), etc. etc. Probat løsning er å sette inn et vanlig 30- til 50 A lysrelé (slike som brukes til ekstralys på bil) nær selvstarteren og bruke 'nøkkelstrømmen' som styrestrøm til reléet. Dette la jeg opp fra starten av på Hulda. I og med at til og med gamle AmCars har samme problemet nå og da. Hos meg har samme Biltemareléet fungert knirkefritt i 23 år førstkommende august. 

Svar til Index: Kortslutter jeg mellom starter og innslag skjer akkurat det samme. Testet med startkabler og samme skjer med de. Det er ca 40 cm kabler fra batteri til Starter. Alt av tenningslås og etc er utelukket i denne testinga. Alt går direkte mellom batteri og starter. Får ny starter i morra, hvis det samme skjer da er jo siste utvei å kjøpe nye batterier

Lillesand skrev 1 minutt siden:

Alt av tenningslås og etc er utelukket i denne testinga. Alt går direkte mellom batteri og starter

OK! Da må vel konklusjonen være som du sier, at du har fått en starter med feil på. Eller at du har et veeldig dårlig batteri. Men det har du sikkert sjekket. 

Lillesand skrev for 10 timer siden:

En observasjon er at hvis jeg lar den hvile litt så slår den inn igjen et par ganger før det er klikk klikk igjen

Dette er et symptom som absolutt kan tyde på dårlig batteri. 

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Lillesand skrev On 25.5.2023 at 8.42:

Måtte bytte starter

Noe skurrer i her.

Hvorfor byttet du den første starteren?

Var det samme symfoniene som den nye du kjøpte?

Tok du med den gamle til Bema og fikk testet den?

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Det var utrolig tilfredsstillende og levere starteren til Bema og feilen kom der også. Så da ble det ny starter (nå en Bosch variant) og den funka 100 % . Det eneste minuset med denne starteren var at jordtilkoplingen var kun en liten mutter, M4 tipper jeg. Men den er litt nettere som er et pluss. Utrolig frustrerene med sånne feil uansett. Det har medført 2 stk ødelagte gjengefester og en skada finger

Jeg har en bekjent som er en veldig rotete type, men det er så mange plusser ved ham at alle minuser på en måte blir oppveid. Summa summarum er han en veldig jordnær type, til tross for alle minuser. Men det er jo på grunn av alle plussene selvsagt. Da hjelper det å ha begge beina godt planta på jorda. 

Når det gjelder plusser og minuser i et 12V anlegg, så er det som regel lite jord inne i bildet. Uansett om eieren er en jordnær kar :giggle:

Komodo skrev 9 minutter siden:

Jeg har en bekjent som er en veldig rotete type, men det er så mange plusser ved ham at alle minuser på en måte blir oppveid. Summa summarum er han en veldig jordnær type, til tross for alle minuser. Men det er jo på grunn av alle plussene selvsagt. Da hjelper det å ha begge beina godt planta på jorda. 

Når det gjelder plusser og minuser i et 12V anlegg, så er det som regel lite jord inne i bildet. Uansett om eieren er en jordnær kar :giggle:

:giggle: :giggle:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...