Lillesand Startet 25.Mai.2023 Link til dette innlegget Startet 25.Mai.2023 Måtte bytte starter og Bema i Grimstad har vært svært behjelpelige å finne riktig til meg. Det som er litt rart er at starteren fungerer hos Bema men ikke i båten. Det vil si den slår inn noen ganger så vil den ikke mer, da er det bare klikk klikk. Jeg har gått over kabler og alt skal være i den skjønneste orden. Nok strøm på batteriet til og med. Har det klikka for meg? Hvis noen kjenner seg igjen så lurer jeg på hva dere gjorde? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 25.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2023 Regner med at starteren har solenoid. For lite strøm til innslagsreléet (solenoid) er en gjenganger. Blir ikke nok futt i elektromagneten. Sitér dette innlegget Link to post
Lillesand Svart 25.Mai.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2023 Så det kan være batteriet? En observasjon er at hvis jeg lar den hvile litt så slår den inn igjen et par ganger før det er klikk klikk igjen Ja, starteren har Solenoid Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 25.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2023 Et rele på styrestrømmen til solenoiden kan være en quick fix. Slik at du henter strøm fra en solid forsyning, og kun styrer denne via tenningslåsen. Alternativet er å skifte tenningslås, gå over kabler og koplinger hele veien etc. Men som sagt, et lite vanlig lysrele på 30A gjør jobben både kjappere og enklere. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lillesand Svart 25.Mai.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2023 Har vel konkludert sammen med Bema nå at siden solenoiden klarer å føre frem tannhjulet så er det platene bak på solenoiden som ikke slår inn. Det er ikke noe med strømmen. Så da blir det å bytte starteren Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 25.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2023 Lillesand skrev On 25.5.2023 at 8.40: solenoiden klarer å føre frem tannhjulet så er det platene bak på solenoiden som ikke slår inn. Det er ikke noe med strømmen. Så da blir det å bytte starteren Vis hele sitatet Var det samme grunn til at du byttet starter? Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
index Svart 25.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2023 Lillesand skrev On 25.5.2023 at 8.40: Har vel konkludert sammen med Bema nå at siden solenoiden klarer å føre frem tannhjulet så er det platene bak på solenoiden som ikke slår inn. Det er ikke noe med strømmen. Så da blir det å bytte starteren Vis hele sitatet Om du ikke får nok strøm inn så slår ikke solenoiden hardt nok inn til at platene får kontakt. Starter den om du kortslutter mellom strøm til starter og innslag? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 25.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2023 Årsaken er gjerne som forklart over. I detalj kan det være for lange ledninger fra batteri til solenoid. Slitte kontaktpunkter i brytere (les tenningslås), etc. etc. Probat løsning er å sette inn et vanlig 30- til 50 A lysrelé (slike som brukes til ekstralys på bil) nær selvstarteren og bruke 'nøkkelstrømmen' som styrestrøm til reléet. Dette la jeg opp fra starten av på Hulda. I og med at til og med gamle AmCars har samme problemet nå og da. Hos meg har samme Biltemareléet fungert knirkefritt i 23 år førstkommende august. Sitér dette innlegget Link to post
Lillesand Svart 25.Mai.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2023 Svar til Index: Kortslutter jeg mellom starter og innslag skjer akkurat det samme. Testet med startkabler og samme skjer med de. Det er ca 40 cm kabler fra batteri til Starter. Alt av tenningslås og etc er utelukket i denne testinga. Alt går direkte mellom batteri og starter. Får ny starter i morra, hvis det samme skjer da er jo siste utvei å kjøpe nye batterier Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 25.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2023 Lillesand skrev On 25.5.2023 at 9.39: Alt av tenningslås og etc er utelukket i denne testinga. Alt går direkte mellom batteri og starter Vis hele sitatet OK! Da må vel konklusjonen være som du sier, at du har fått en starter med feil på. Eller at du har et veeldig dårlig batteri. Men det har du sikkert sjekket. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
krokenkaia Svart 25.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2023 Ta bilder av startmotor/solenoid. Kan være justering av gaffel mellom drev og solenoid kontakt Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 25.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2023 Lillesand skrev On 25.5.2023 at 7.53: En observasjon er at hvis jeg lar den hvile litt så slår den inn igjen et par ganger før det er klikk klikk igjen Vis hele sitatet Dette er et symptom som absolutt kan tyde på dårlig batteri. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
J-Å Svart 25.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2023 Kan du ha fått en 24V starter? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 27.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2023 Lillesand skrev On 25.5.2023 at 6.42: Måtte bytte starter Vis hele sitatet Noe skurrer i her. Hvorfor byttet du den første starteren? Var det samme symfoniene som den nye du kjøpte? Tok du med den gamle til Bema og fikk testet den? Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Lillesand Svart 27.Mai.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2023 Den sveiv ikke. Børstene. Testa den hos Bema, fikk 500 i pant Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 27.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2023 Er alt OK nå? Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Lillesand Svart 29.Mai.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2023 Det var utrolig tilfredsstillende og levere starteren til Bema og feilen kom der også. Så da ble det ny starter (nå en Bosch variant) og den funka 100 % . Det eneste minuset med denne starteren var at jordtilkoplingen var kun en liten mutter, M4 tipper jeg. Men den er litt nettere som er et pluss. Utrolig frustrerene med sånne feil uansett. Det har medført 2 stk ødelagte gjengefester og en skada finger Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2023 Godt du fant jord til slutt, selv om den er liten :-) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 29.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2023 Hulda skrev On 29.5.2023 at 7.47: Godt du fant jord til slutt, Vis hele sitatet Ja, det er viktig å koble til jordledningen Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
J-Å Svart 29.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2023 Det er vel ofte minus med jordledninger i båter . Men 4mm kan da ikke være for startstrøm retur? Er det minus for kun solenoid? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 29.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2023 Jeg har en bekjent som er en veldig rotete type, men det er så mange plusser ved ham at alle minuser på en måte blir oppveid. Summa summarum er han en veldig jordnær type, til tross for alle minuser. Men det er jo på grunn av alle plussene selvsagt. Da hjelper det å ha begge beina godt planta på jorda. Når det gjelder plusser og minuser i et 12V anlegg, så er det som regel lite jord inne i bildet. Uansett om eieren er en jordnær kar Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Dixie 2100 Svart 29.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2023 Komodo skrev On 29.5.2023 at 18.18: Jeg har en bekjent som er en veldig rotete type, men det er så mange plusser ved ham at alle minuser på en måte blir oppveid. Summa summarum er han en veldig jordnær type, til tross for alle minuser. Men det er jo på grunn av alle plussene selvsagt. Da hjelper det å ha begge beina godt planta på jorda. Når det gjelder plusser og minuser i et 12V anlegg, så er det som regel lite jord inne i bildet. Uansett om eieren er en jordnær kar Vis hele sitatet Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.