Jump to content

Er det noen som skal fra Bergen til Sørlandet i helgen?

nomen

Recommended Posts

Det skal jeg, men har aldri tatt den turen før, og nå varsler de mer vind enn tidligere i uken.

Er totalt ukjent med dette havstrekket, hviken retning og styrke vind vil regnes som "for ille"?

Om noen andre skal gå samme strekket, hadde det vært hyggelig( og tryggere) å slå følge.

Planen er:

Fredag ettermiddag: Bergen-Haugesund.

Lørdag:

Haugesund via Stavanger for å toppe med diesel, for så ta fatt på turen rund.

Håpet er å rekke frem til Kr.sand området før natten.

Søndag: Sjarmør etappen opp til Langesund.

Båten er en nyanskaffet Saga 315.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

brs skrev 53 minutter siden:

Vil anbefale deg og gå til Tananger fredag kveld.

Enig.

nomen skrev for 1 time siden:

hviken retning og styrke vind vil regnes som "for ille"?

Noen tips test ?

Spør mannskapet om er dette greit,  neste timen eller 3.

https://www.batmagasinet.no/allerbm-batterier-bm-bladarkiv/test-saga-315---testet-ved-statt/674269

Det er de siste 10 nm før Haugesund som kan bli utfordringen fredag.

https://www.windy.com/nb/-Bølger-waves?waves,2023052715,58.973,5.972,9

Denne er ok

https://www.barentswatch.no/bolgevarsel/<br />/

God tur.

image.png.410bf09f3b1f2a266690e64d15243efb.png

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

J-Å skrev 1 time siden:

Litt tidlig å vurdere været, men jeg tror du bør starte tidlig på lørdag. Helst passere Jærens Rev før kl. 10.

Det vil nok rulle godt nedover. Viktig at dieseltanken er helt ren. Gammel grums har en tendens til å løsne under slike forhold.

Dieseltanken er ren ifølge selger.

Hvilken værtjeneste bruker du/ er best til å sjekke vind og bølger.

Jeg ser på windy, der ser det uproblematisk ut.

nomen skrev 32 minutter siden:

Denne synes jeg er bra, kan velge været langs aktueller ruter:

https://www.barentswatch.no/bolgevarsel/fairways/rogaland_19

https://www.barentswatch.no/bolgevarsel/fairways/jaren_7

https://www.barentswatch.no/bolgevarsel/fairways/lista_9

Jeg anbefaler ellers å gå samme rute som @sap_2000, gjennom Austevoll og langs vestsiden av Stord, men evt. innenfor Kvitsøy da, hvis du skal innom Tananger. 

IMG_1540.jpeg

Ruta ser grei nok ut, men det er det åpne strekket før Haugesund som jeg ser på som mest utfordrende.

Slik varselet er nå synes jeg ikke det virker forsvarlig å gå der på lørdag, så da bør man kanskje ligge i Langevåg eller noe og vente til søndag.

Er det noen tips til fin gjestehavn i dette området.

Det er jo ikke noe særlig vind over Sletta på fredag ettermiddag og lørdag, jeg tror det er mest tungdønning som henger igjen fra i dag. Men jeg kjenner ikke båttypen din så jeg kan ikke helt bedømme hvordan det vil føles i den.  

Det er gjestebrygge i Langevåg. Det fineste stedet er vel Espevær, men da får du gjerne noen få minutter i litt åpent farvann. Og det er sikkert endel båter der i pinsen.

3 hours ago, nomen said:

Ser de varsler 2,6 meter bølger på det åpne strekket før Haugesund.

I følge Windy er meldingene klokken 19:00 på fredag i underkant av 1 meter bølger og swell fra NV/NNV og 12knops vind fra NV. Det er ikke så gale med en 315, men litt rulling får du. 

Jeg ville også gått direkte til Tananger, og videre i 4-5 tiden mot Farsund. Derfra kan du seile innaskjærs om du ønsker. Tananger - Farsund er ca. 6 timer i 15 knop. Om det blir for gale går du inn til Egersund eller Hidra og venter på bedre vær. Det er langt til Kristiansand fra Tananger, kanskje lurt å satse på det innen søndag. For min egen del er jeg rimelig surrete i hodet etter 5-6 timer seilas i marsjfart. Men du ser jo hvordan formen er når du nærmer deg Farsund. Om været er greit, er det j bare å toge videre rundt Lindesnes og sette kursen mot Kristiansand.

God tur i super båt. Den tåler mye mer vær enn mannskapet. :giggle:

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

nomen skrev for 4 timer siden:

Windy er den beste på sjøen. Bruk gjerne varselet for vindkast i tillegg til middelvindstyrken. Barentswatch.no er en god kilde for bølgevarsel.

For Skagerrak er danskene (dmi.dk) også gode på bølgevarsel.

En grei tommelfingerregel kan være at dersom bølgehøyden i fot, er lik eller mindre enn bølgeperioden i sekunder, er det "akseptable" forhold.

Rundt Jæren og Lista kan det være greit å følge ca 150-200m dybdekurven. Da slipper du mye av returbølgene og skvalpet lenger inne. (Dersom vinden ikke blåser fra østlig retning.)

Også greit å være obs på at kyststrømmen kombinert med nordavind rundt Jæren, kan gi mer krappe bølger.

Som flere har nevnt, topp opp dieseltanken i Kopervik (nordrevågen).

Edit:

Over Sletta lønner det seg å gå langt ute dersom vindretning er mellom SW og N. Blir mye skvalpesjø nær land.

nomen skrev for 2 timer siden:

Ruta ser grei nok ut, men det er det åpne strekket før Haugesund som jeg ser på som mest utfordrende.

Sletta (strekket før Haugesund) varsles med 1,1m sign 2,2 max fredag ettermiddag. Med 8s periode skal ikke det være problem for båten din. 

Screenshot_20230525-165156_SamsungInternet.jpg.16c1835664feb6b6cbc8cf05d81ccf85.jpg

Videre på lørdagen ville jeg startet grytidlig 04-05 fra Tananger. Da blir 1,5m sign og 3m maks. 

Med typisk "gammelsjø" og 9s periode vil du antagelig surfe fint avgårde på langsiktig dønning og lite vind.

Screenshot_20230525-164621_SamsungInternet.jpg.71ebb583a318e50101f99eab9bcbfe69.jpg

Men én ting er hva båten tåler. Mannskapet skal jo også føle seg komfortabel og trygg. Så den vurderingen om hvor deres grense går må dere kjenne på selv.

Takker så mye for gode råd, tror dette skal gå bra. 

Satser på å komme ned til Langevåg fredag kveld, og kanskje det er noen lokalkjente der, som kan gi en bedre vurdering av de faktiske forholdene.

Vi tåler mye sjø og rulling, har tøffet rundt i 7 knop i en plastsnekke i snart 10 år.

Det er mye av grunnen til av vi bytter båt nå.

Hadde dette vært i kjent farvann med kjent båt, hadde jeg ikke nølet.

Men nå er både forhold, farvann og båt fremmed, og det er ikke lenger en liten "plaskedam" på sørlandet. Nå er det uttaskjærs med Atlanteren rett inn😮

Istemmer de over. 

Sletta går nok veldig greit på Fredag ettermiddag, og hadde prøvd å komme meg til minimum Skudeneshavn  eller Tananger. 

Så videre grytidlig Lørdag for da er det vinden godt nede. Det som skjer (iflg meldingene pr nå) er at vinden nord på jæren dreier på SV ca 10 msek tidlig ettermiddag og dreier så på vest. Da blir det stamping ut mot hærens rev og muligens nedover også. Og dette kan komme tidligere og/ eller bli sterkere så følg med og utnytt vinduet. Stol på meg når jeg sier at motsjø nedover jæren er noe drit :sailing:

Senere på ettermiddagen ser det ut som det blir SV/ VSV nede på lista også og det kan i teorien gi motsjø der også.. 

Så slik det ser ut nå så er det fra grytidlig lørdag som gjelder. Søndag er det tilbake til den vanlige NV 12-16 msek (opp mot 18/19 i sør).

Resten av neste uke ser ut til å være preget av NV kuling. Typisk det, e´´for da skal jeg andre veien :headbang:

Du kommer til å få mye fin hjelp i tråden med oppdatering på værvarsler og observasjoner  langs ruta når du er igang. Går fint det her :yesnod:

Gratulerer med ny båt og riktig god tur hjemover :flag_bp:.

Mvh. SAP

Jeg håper å komme tidlig nok avgårde fra Bergen idag slik at jeg rekker Tananger før natten. (Foreløpig sitter jeg i Skien😬)

Så starte i 5 tiden på lørdag og satse på Egersund før vinden tar seg opp.

Har bare stor respekt for å dra ut når vinden er på vei, den kommer gjerne tidligere enn varslet. Det har vi brent oss på før (plutselig var vi utenfor Torungen med 18 m/s vind)

Takker igjen for råd og støtte🙂

God tur og lykke til med ny båt.

Vi har jo stort sett sol og fine dager her i Bergen men akkurat idag er du litt uheldig med gråvær og litt fuktighet :-)

Respekt og marginer i forhold  til vær og vind er jo bare sunt men dette virker ganske trygt.

Så lenge båten ikke byr på negative overraskelser og du kommer deg rundt Lista iløpet av lørdag formiddag,  så kommer dette til å bli en fin tur.

Edit:   

Bare hyggelig om du oppdaterer tråden med noen løypemeldinger/bilder underveis. Om en mnd skal vi gå Bergen-Langesund selv og det er alltid interessant/lærerikt å sammenligne vær-/bølgemeldinger med faktiske forhold.

4 hours ago, nomen said:

Har bare stor respekt for å dra ut når vinden er på vei, den kommer gjerne tidligere enn varslet. Det har vi brent oss på før (plutselig var vi utenfor Torungen med 18 m/s vind)

Ja, det kan både komme før, senere, bli mindre og mere så gjelder å følge med. også på observasjonene rett før og underveis. Da er appen kystvær fin. ser siste observasjonene på vind på alle kystfyrene. 

Kom deg over til solbyen, sjekk båten og kom dere avgårde :yesnod:

Mvh. SAP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...