Jump to content

Overvintring på Kanariøyene


Kosmos

Recommended Posts

Heisann!

 

Er ute etter litt informasjon ang det å overvintre på Kanariøyene, er det noen her som har erfaring med dette? Har lett litt rundt på nettet, og sendt et par mailer til havner der nede, men har enda ikke fått svar fra noen. Det er snakk om å legge igjen båten fra September 06 til ca Mai 07. Ønsker all relevant info om dette.

 

På forhånd takk :smiley:

Link to post
Share on other sites

Etter hva jeg kunne se så lå det flere av denne type overvintringsbåter i Porto Mogan. Hun som driver den vesle båtutstyrsforretningen har endel plasser. Så på plakatene at hennes firma var påført. Husker ikke hva butikken het.

 

Kanskje noen på BP kan hjelpe deg med dette?


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Vet det er mange havner som har slike overvintringsplasser ja, har selv sendt mail til blant annet en havn som heter Pasito Blanco. Men det virker som folka der nede har siesta, og ting tar tid. Men selvsagt, det er jo snakk om et drøyt halvår frem i tid, så må jo ikke ha det klart nå. Men det er en fin førjulssysselsetting å sjekke litt rundt :smiley:

Link to post
Share on other sites

Akk, hundreogørti spanske marinaer, men de som har tegna kartet har glemt kanariøyene. :rolleyes:

 

En liten og viktig detalj er at dersom båten det er snakk om ikke kan vise kvittering for betalt MVA i noe EU-land, og Norge er ikke noe EU-land, så er det begrenset hvor lang tid båten kan være i EU uten at den tar en tur ut og kan vise papirer for det. Ikke mer enn 18 måneder av gangen i EU-området er hovedregelen, men det går an å få en utsettelse på inntil 6 måneder. Da må båten sjekkes inn, og eier og mannskap reise ut av EU.

 

Enkelte land er veldig nøye på disse reglene, og noen land er veldig flinke til å finne på en og annen avgift rettet mot besøkende båtfolk.

Link to post
Share on other sites

Vet det er mange havner som har slike overvintringsplasser ja, har selv sendt mail til blant annet en havn som heter Pasito Blanco. Men det virker som folka der nede har siesta, og ting tar tid. Men selvsagt, det er jo snakk om et drøyt halvår frem i tid, så må jo ikke ha det klart nå. Men det er en fin førjulssysselsetting å sjekke litt rundt :smiley:

Får du plass der skulle jeg tro du ligger trygt!

Husker jeg ikke feil er det der de har Gate og (bevepnede?) vakter. Muligens ser jeg en smule

forbryterisk ut - for jeg fikk iallfall ikke lov å ta en tur inn å titte på det som så ut som en masse fine båter. Bare adgang for de som har plass der - selv midt på lyse dagen.

 

mvh

 

FredT

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post
Share on other sites

Takker for svar hittil, når det gjelder Pasito Blanco har jeg sett prislisten, og vi kom fram til at for en katamaran med nesten 7,5 meters bredde vil vel det billigste (og eneste) alternativet bli å leie 2 plasser à 10x3,75, dvs et skrig i hver bås. Dette vil da for et halvt år koste ca 2700 Euro, eller i overkant av 20000 kr. Da jeg ikke har noe som helst å sammenligne med, vet jeg ikke om dette er dyrt eller billig, men hvis det er som dere sier godt vakthold og sikkert de fleste fasiliteter, virker jo dette som et greit tilbud.

 

Puerto Calero virket også som en grei havn, man må vel kanskje ta en avgjørelse for hvilken øy man vil overvintre på så raskt som mulig. Noen kommentarer der? Er noen av øyene å foretrekke fremfor andre?

 

Har forøvrig også tatt kontakt med Sjømannskirken, regner med de har et stort nettverk og god lokalkunnskap.

Link to post
Share on other sites

Takker for svar hittil, når det gjelder Pasito Blanco har jeg sett prislisten, og vi kom fram til at for en katamaran med nesten 7,5 meters bredde vil vel det billigste (og eneste) alternativet bli å leie 2 plasser à 10x3,75, dvs et skrig i hver bås. Dette vil da for et halvt år koste ca 2700 Euro, eller i overkant av 20000 kr. Da jeg ikke har noe som helst å sammenligne med, vet jeg ikke om dette er dyrt eller billig, men hvis det er som dere sier godt vakthold og sikkert de fleste fasiliteter, virker jo dette som et greit tilbud.

Prisen er basert på satsen 0,36 Euro per kvm, men det høres rimelig ut å basere kostnaden på å slå sammen to plasser. 5% mva kommer i tillegg.

 

De jeg kjenner som har båten i denne delen av verden reiser hjem for å jobbe mens båten ligger i havna, og da er flypriser og nærhet til pålitelige reparatører også en del av regnestykket. Dermed er Pasito Blanco litt for langt unna de billigste flyrutene til at jeg har hørt noe om marinaen. Pasito Blanco har 2 meter tidevannsforskjell og krever at noen passer litt på fortøyningene, men du kan betale for litt ekstra tilsyn. Prioriteringene blir selvsagt anderledes dersom du har tenkt å bo i båten.

 

Det frister jo litt å ha båten såpass langt sør en vinter. Juleseilas tur/retur Kapp Verde burde være innenfor en normal ferieplan. :fishing:

Link to post
Share on other sites

Sjøtummel:

(er ikke sikker på disse quotefunksjonene enda, adresser derfor)

 

Ingen av oss som skal dra har særlig lokalkunnskap der nede, verken iforhold til avstand flyplass eller annet. Hvilken havn vil du anbefale når man tar hensyn til dette? Det er ikke snakk om å bo i båten, iallefall ikke i første omgang. Vi jobber selv på sjøen, så det vil bli snakk om å evt reise nedover på friturer, reisekostnader blir vel derfor en bra sum som må regnes inn i regnestykket.

 

Når det gjelder tidevannsforskjell; er det ikke snakk om flytebrygger de fleste plasser? Dermed er vel dette problemet tildels eliminert.

Link to post
Share on other sites

Jeg mener vi betalte ca 15.000 NOK for å ha båten liggende 6 mnd i Puerto de Mogan (GC) Så den prisen du har fått er ikke så gal. Når det gjelder avstanden til flyplassen, er det en ikke-sak i forhold til de andre kostnadene. Gran Canaria er ikke SÅ stor. For et par hundrelapper kommer du deg dit du vil. Busser går det også. Sjansen er jo stor for at du reiser ned med charterfly, og selv om du ikke skal bo på noe hotell, kan du jo bli med charterselskapets buss til den byen du har båten liggende. Rundt flyplassen er det uansett ingen havner, og om du må reise 50 eller 100 km for å komme til båten har vel mindre betydning.

 

Siden du skal ha båten liggende også i november kan du glemme å få plass til den i Las Palmas. Hele havna i LP er reservert for ARC-båter i november hvert år. Det gjør også at presset på de andre havnene blir stort, så du har ikke så lenge på deg før du må bestille en plass.

 

I Puerto Mogan organiseres mange av plassene av eierne av en engelskmann som også driver Marina Cafe. Offisielt leies de ut av havnekontoret, men det må avklares med Marina Cafe før plassene vises som "ledige". Offisielt er det fullt, men så er det altså ledige plasser likevel hvis du er litt ydmyk, og spør deg litt for. Undersøk også med Internet og fixer-det-meste En forferdelig nettside, men han kan ordne mye rart.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Ingen av oss som skal dra har særlig lokalkunnskap der nede, verken iforhold til avstand flyplass eller annet. Hvilken havn vil du anbefale når man tar hensyn til dette? Det er ikke snakk om å bo i båten, iallefall ikke i første omgang. Vi jobber selv på sjøen, så det vil bli snakk om å evt reise nedover på friturer, reisekostnader blir vel derfor en bra sum som må regnes inn i regnestykket.

De jeg kjenner som reiser opp og ned holder seg til spanske fastlandet. Da er det ikke ruinerende å ta en oval weekend for å besøke båten. Ved å leke litt med flypriser på Internett finner du fort ut hvilke områder som er aktuelle fra stedet du bor. En annen viktig faktor for noen er at det finnes noen pålitelige mennesker som kan motta og ta vare på pakker med utstyr man bestiller til båten. Det er som sagt mange forskjellige ting som spiller inn, så noen konkrete forslag på marinaer kan jeg ikke hjelpe deg med.

 

Dersom du har arbeid som med jevne mellomrom gir deg lengre perioder med fritid blir nok utvalget av billige flybilletter større, og kravene til at det ikke skal være for langt fra flyplass til marina blir vel ikke så strenge. Da ville jeg nok vurdert kanariøyene framfor fastlandet.

 

For øvrig er det kanskje en idé å forsøke å få kontakt med Pasito Blanco via fax i stedet for e-post. Det pleier å hjelpe litt at forespørsler kommer ut på et stykke papir.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Følger opp med et par spørsmål sånn rett før bestilling.

 

Jeg har funnet en del marinaer som er aktuelle, og nå vurderer jeg "Marina Tenerife" som ligger i den gamle fiskehavna rett nord for Santa Cruz de Tenerife.

 

Er det noen som har vært der og kan kommentere anleggets beskaffenhet og sikkerhet mot dårlig vær og tjuveradder?

 

Dessuten så finner jeg verken telefon, fax eller e-post til dette stedet. Noen som kan hjelpe?

 

Hva med "Marina Santa Cruz" også kjent som "Marina del Atlantico" som ligger inne i byen. Er den inngjerdet nå?

 

Ellers vurderer jeg Marina Rubicon på Lanzarote, noen som har vært innom der?

 

Geir

Redigert av GeirKS (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva med "Marina Santa Cruz" også kjent som "Marina del Atlantico" som ligger inne i byen. Er den inngjerdet nå?

Geir

Nu er det vel 3-4 år sedan visserligen som jag var der sist, men då var det inga problem att

att promenera in eller även kjöre in med bil der....har det ikke blivit bedre, tror jag man skall undvika den!

 

Los Gigantes kan ha stark sjöhävning i inloppet, det var ett par år sedan någon fritidsbåt havererade der! Men hamnen i sig er ju helt OK!

 

Har du kollat La Gomera...tror Tarsia låg der, skall kolla!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

La Gomera er et fint sted å legge båten når du skal være i Norge, eller bare kose deg. Hvis du trenger noen deler, eller skal reparere noe før avreise til Karibien, ville jeg funnet et annet sted. Båtindustrien er ikke spesielt godt utbygd der. Fordelen med La Gomera er at de har skikkelig vann der. Ferskvannet på de andre øyene er avsaltet sjøvann, og det smaker deretter. Uansett er det derfor et tips å fylle tankene på La Gomera før du setter avgårde.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Restplass /"hoppe på" med en av de store turoperatører.

 

Med "Kun fly" vil jeg anta at du kommer rimelig dit. ( 1.000,- kanskje?)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...