Jump to content

5 hk yamaha totakt eller 6 hk yamaha firetakt på en Merury Dynamic 270 rib?


wilma

Recommended Posts

Vet at spørsmålet har vært oppe før når det gjelder 5hk totakt vs 6 hk firetakt. Men greier ikke helt å lande på noen avgjørelse.

 

Har en Yamaha 2005 modell totakt 5 hk i dag.som er i god stand. Denne får jolla opp i plan med en voksen ombord. Blir vi flere ombord kan vi glemme å få den i plan. Vil en Yamaha 6 hk firetakt oppleves som sprekere? Ser at slagvolumet er større, 139 ccm, , så den er kanskje litt seigere?

Link to post
Share on other sites

Bensinforbruket er nok kun av akademisk interesse, motoren går jo ikke mange timene i sesongen. En 8 hk tosylindret totakter hadde nok vært ideelt, men da blir det å bale med løs tank osv... Veldig praktisk med integrert tank.

 

Det kan høres ut som det blir å tøffe rundt med 5 hesteren en sesong til. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Det vil nok være ganske likt resultat og begge maskinene er en-sylindret. Selv om det litt utenfor spørsmålet ditt, så tror jeg kanskje at du er nødt til å gå opp til en 8hk 2-takt om du skal få den til å plane med flere personer ombord uten problemer. 

Link to post
Share on other sites

Vi har lik båt bare en fot lengre. Jeg kom i plan med 6 hk firetakt og en tolvåring ombord, men ikke når vi hadde med et par fulle handleposer tilbake. Grensen lå kanskje på rundt 120 - 130 kg ombord. 
 

Om din 270 planer lettere enn vår 300, vet jeg ikke. Vil tro at det var en fordel med litt lengde og større flate å flyte på, men andre kan gjerne si mer om sine erfaringer her.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...