wilma Startet 25.Mai.2023 Link til dette innlegget Startet 25.Mai.2023 Vet at spørsmålet har vært oppe før når det gjelder 5hk totakt vs 6 hk firetakt. Men greier ikke helt å lande på noen avgjørelse. Har en Yamaha 2005 modell totakt 5 hk i dag.som er i god stand. Denne får jolla opp i plan med en voksen ombord. Blir vi flere ombord kan vi glemme å få den i plan. Vil en Yamaha 6 hk firetakt oppleves som sprekere? Ser at slagvolumet er større, 139 ccm, , så den er kanskje litt seigere? Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 25.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2023 Jeg tror det vil føles temmelig likt, men med litt lavere bensinforbruk. Husk at en firtakter har halvparten så mange arbeidsslag ved samme turtall. Min tommelfingerregel for planende joller er 5hk per 100 kg last. Sitér dette innlegget Link to post
wilma Svart 25.Mai.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2023 Bensinforbruket er nok kun av akademisk interesse, motoren går jo ikke mange timene i sesongen. En 8 hk tosylindret totakter hadde nok vært ideelt, men da blir det å bale med løs tank osv... Veldig praktisk med integrert tank. Det kan høres ut som det blir å tøffe rundt med 5 hesteren en sesong til. Sitér dette innlegget Link to post
Diddn Svart 25.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2023 Det vil nok være ganske likt resultat og begge maskinene er en-sylindret. Selv om det litt utenfor spørsmålet ditt, så tror jeg kanskje at du er nødt til å gå opp til en 8hk 2-takt om du skal få den til å plane med flere personer ombord uten problemer. Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 25.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2023 Vi har lik båt bare en fot lengre. Jeg kom i plan med 6 hk firetakt og en tolvåring ombord, men ikke når vi hadde med et par fulle handleposer tilbake. Grensen lå kanskje på rundt 120 - 130 kg ombord. Om din 270 planer lettere enn vår 300, vet jeg ikke. Vil tro at det var en fordel med litt lengde og større flate å flyte på, men andre kan gjerne si mer om sine erfaringer her. Sitér dette innlegget Link to post
wilma Svart 25.Mai.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2023 @tilplan kan godt tenke meg at 300 planer litt lettere enn 270. Jeg må ganske langt frem i båten før den går i plan. 300 er også litt bredere, så blir kanskje en litt annen opplevelse. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.