Jump to content

Messingsskruer under vann som irrer vekk


casie

Recommended Posts

Monterte ifjor undervannsbelysning av høy kvalitet. Det fulgte med skruer i settet som ble brukt, og det ser ut til at disse er i samme materialet som selve lysene(messing,bronse ??)

 

problemet er at de har iret noe helt voldsomt, slik at flere steder er det lite hodet igjen… var et verksted som monterte for meg, og leverandør hevder at bitset har spinnet under montering, og at det er årsaken… noen ideer om dette er rett… A1CDF002-D909-4FA3-85D2-11CC59601D6A.jpeg.c097a6ca4cc015f0379bf4b5777ed5d9.jpegD21001AE-E341-4D6B-A3FC-CF5359E23667.jpeg.a4f391d36be30f553cd84c14bc9cb678.jpegBBB6531A-F57E-454B-BE7A-0D4D675E1B58.jpeg.48f7bac0ebc0643daba111f8cfe930ba.jpeg1C576E31-CA20-4C7E-A060-7829F3E1C368.jpeg.0cfbd0ee5482e82dd2d9a7a4923421fd.jpeg

Link to post
Haba skrev 22 minutter siden:

De ruster ikke, men blir avsinket. Trenger ikke stå i vann/fuktighet før det det skjer. Kun a4 syrefast/ rustfritt som er tingen.

Bronse inneholder ikke sink, og blir derfor ikke avsinket. "Marine Bronze" , som dette huset skal være laget av, kan være vel så bra som A4 under noen forhold. De skruene derimot tror jeg er i messing, og de bærer preg av å være avsinket ja. 

 

Jeg synes forøvrig at denne konstruksjonen er lite egnet for undervannsmontering. 

Link to post

Tipper du vil ha problemer med å få tak i skruer i bronse. Dette er typisk avsinket messing. Jeg ville byttet til rustfritt A4.

 

Den øverste demonterte skruen later til å ha blitt herpet i kryssporet. Sånt skjer gjerne når en ikke holder rede på pozidrive kontra phillips kryssspor og bruker feil trekker.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Takker for tilbakemeldinger! Prøver etter beste evne og få borret ut de skruene som er ødelagt i hodet...en veldig vanskelig oppgave. Leverandør hevder dette kommer av feil bitz,og montør hevder det er dårlige skruer...Ingen som vi ta ansvar,helt som forventet egentlig.Har fått tak i a4 rustfritt...håper bare det ikke blir noe tull der iom at lysene er i et annet materiale . 

 

Men hva tenker dere er mest sansynelig her? dårlig kvalitet på skruer,eller feil utførelse av montør?

Link to post
casie skrev 17 minutter siden:

Men hva tenker dere er mest sansynelig her? dårlig kvalitet på skruer,eller feil utførelse av montør?

 

Kryssporet i skruehodene er helt tydelig voldsomt herpet.

Er de blitt slik etter at du har prøvd å skru de ut, eller var de slik før du prøvde?

Har du allerede, før du tok bildene, begynt å bore ut den ene skruen?

 

Link to post
Jannmar skrev 32 minutter siden:

 

Kryssporet i skruehodene er helt tydelig voldsomt herpet.

Er de blitt slik etter at du har prøvd å skru de ut, eller var de slik før du prøvde?

Har du allerede, før du tok bildene, begynt å bore ut den ene skruen?

 

jeg har ikke gjort noe før bilder ble tatt. Men jeg tror muligens bare de ser herpet ut fordi de er så voldsomt iret..

Link to post
casie skrev 1 time siden:

eg har ikke gjort noe før bilder ble tatt. Men jeg tror muligens bare de ser herpet ut fordi de er så voldsomt iret.

 

Javel, men det er tydelig at disse skruehodene har vært utsatt for en ugrei mekanisk påkjenning, så om det ikke er du må det være montøren.

Dette er bare en ren gjetning fra min side, men om noen hadde spurt meg ville jeg ha sagt at det er hva som har skjedd + dårlig eller feil kvalitet på skruer.

Link to post

Jeg regner med at disse lysene sotter i Tec7 eller lignende. Så jeg lurer litt på hvorfor skruene er strammet så hardt. De burde heller vært skrudd ganske løst, slik at tetningsmassen får en viss tykkelse. Evt. strammet litt etter herding. 

 

Link to post
J-Å skrev 55 minutter siden:

Evt. strammet litt etter herding. 

Den metoden vil jeg ikke anbefale. Når man monterer en slik innretning presser man litt fugemasse inn i skruehullene også. Strammer du til etter herding lager man en lekkasje rundt skruene. Klemme på rikelig med fugemasse og skru til det stopper, det er min anbefaling. 

 

casie skrev 11 minutter siden:

De tror jeg er bronse…

Da ville jeg nok brukt A4 skruer. 

Link to post
Komodo skrev for 10 timer siden:

Strammer du til etter herding lager man en lekkasje rundt skruene.

Poenget var at det bør være en fuge av en viss tykkelse og med en viss forspenning. Evt en pakning. Er man ekstra pessimistisk kan man evt. ta ut skruene igjen og påføre ny masse på dem før tiltrekking.

 

Helst burde ikke vært noen skruer på utsiden, men designet på samme måte som loggivere mm.

Link to post
J-Å skrev for 2 timer siden:

Poenget var at det bør være en fuge av en viss tykkelse og med en viss forspenning. Evt en pakning.

Jeg skjønte det. Og det er en metode som også har blitt forfektet av mange når det gjelder montering av skoggjennomføringer, da med mutter på innsiden. Men også der vil jeg fraråde en slik prosedyre. Man risikerer å bevege på fugemassen, med det resultatet at man mister vedheften mot skrog, gjennomføring, eller begge deler. Dette er dessuten en unødvendig prosedyre ved bruk av moderne fugemasser som er basert på MS-polymer eller tilsvarende kjemi. Det var annerledes med den gamle sikaflexen som var polyurethanbasert og krympet. 

 

J-Å skrev for 2 timer siden:

Er man ekstra pessimistisk kan man evt. ta ut skruene igjen og påføre ny masse på dem før tiltrekking.

Det blir vel litt vel mye styr når det fungerer helt utmerket å montere alt ferdig i en omgang. 

Link to post
Komodo skrev for 7 timer siden:

Det blir vel litt vel mye styr når det fungerer helt utmerket å montere alt ferdig i en omgang. 

Ja, jeg har vel selv valgt den raske løsningen av og til, ihvertfall over vannlinjen. Det er litt avhengig av hvor mye bevegelse man forventer i grenseflaten. Jeg ser forøvrig at Lumishore har en annen  løsning (TMX) som ligner på en skroggjennomføring. Her anbefaler de en "two step torquing process"

 

Sitat

 

8. The light installation requires a two step torquing process. From inside the vessel, feed the supplied washer down the shaft of the Thru-Hull tting. Screw the locking nut in place. Tighten the Allen head retianing bolts so they are FINGER TIGHT ONLY (Less than 1Nm / 8 in-lbs). DO NOT fully tighten the Allen head bolts at this stage as it will push the sealent out - this will be done in in step 10. 9. Remove excess sealant that is squeezed from behind the light with a rag. 10. Allow the sealant to cure according to the sealant manufacturer’s instructions. Once fully cured, using a Torque Driver (5mm Allen Head), re-tighten each retaining bolt and additional 1/4 turn (force of no more than than 3Nm / 26 in-lbs)

 

MS-polymerbasert, er det for eksempel Tek7?

Sitat

https://www.tec7.no/tec7-2534.aspx

Kan TEC7 brukes under vann?
Ja. Men bare til raske reparasjoner. Tec7 fullherder kun i luft, og vil svekkes raskere under vann enn over. Vi anbefaler ikke Tec7 for permanente installasjoner under vann, hvor store deler av overflaten til Tec7 er eksponert.

 

Link to post
J-Å skrev for 2 timer siden:

Kan TEC7 brukes under vann?
Ja. Men bare til raske reparasjoner. Tec7 fullherder kun i luft, og vil svekkes raskere under vann enn over. Vi anbefaler ikke Tec7 for permanente installasjoner under vann, hvor store deler av overflaten til Tec7 er eksponert.

Teck/ herder under vann

https://www.tec7.no/Default.aspx?ID=320&ProductID=PROD473

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Lettere sagt enn gjort og få ut de gamle skruene,men det går på et vis. Endel av de må borres ut,og da kommer borret ani  sidene på lyset,det er ikke til å unngå...Kan dette føre til  at lysene korroderer,eventuelle andre negative konsekvenser? Jeg har fått nye skruer av leverandør,men tror heller jeg tar sjansen på A4 rustfri kvalitet...smart??

Link to post

Jeg synes du sla prøve minst én av de nye skruene du har fått fra leverandøren, da får du ihvertfall vite om det var feil materiale i de første. 

 

Såvidt jeg kan se er ikke bronsematerialet belagt med noe, så noen små sår skulle ikke gjøre noen forskjell, 

 

 

 

 

 

Link to post

Dersom de gamle skruene ikke så lett lar seg fjerne kan det kanskje være et alternativ å slipe over stumpene, tette med Sika (eller tilsvarende) og vri lampene så du kan bore nye hull. Jeg ville absoutt brukt A4-skruene fremfor messing, tettet under det hele med Sika og glemt å fikle med ettertrekking. Messingskruer under vannlinjen er fy.

 

Dersom du skal skru i plastskrog er det viktig å forbore med stor nok diameter. Elles går skruene veldig tregt i GRP og du kan lett herpe hodene.Skruer med Torx-hode er absolutt best. Dersom du har skruer med krysspor må du bruke tiktig trekker. Det er en svært vanlig feil å bruke phillips-trekker på pozdive og omvendt, også blant profesjonelle. Da blir de fort som på bildet ditt.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Messingskruer ble brukt på en del mindre kravellbygde båter før rustfritt/syrefast ble mer vanlig. Skiftet noen bord (og framstevnen) på en BB11, samtlige messingskruer var kjeks. I tillegg hadde de tverrspor, noe som ikke akkurat forenklet oppgaven med å få dem ut uten å skade omgivelsene. Så - messingskruer i forbindelse med saltvann: nei takk!

Link to post
NilsPils skrev 36 minutter siden:

Dersom de gamle skruene ikke så lett lar seg fjerne kan det kanskje være et alternativ å slipe over stumpene, tette med Sika (eller tilsvarende) og vri lampene så du kan bore nye hull. Jeg ville absoutt brukt A4-skruene fremfor messing, tettet under det hele med Sika og glemt å fikle med ettertrekking. Messingskruer under vannlinjen er fy.

 

Dersom du skal skru i plastskrog er det viktig å forbore med stor nok diameter. Elles går skruene veldig tregt i GRP og du kan lett herpe hodene.Skruer med Torx-hode er absolutt best. Dersom du har skruer med krysspor må du bruke tiktig trekker. Det er en svært vanlig feil å bruke phillips-trekker på pozdive og omvendt, også blant profesjonelle. Da blir de fort som på bildet ditt.

Jeg tenkte i utgangspunktet fremgangsmåten som du skisserer med å kappe skruer, så løsne lysene, vende de og pakke på nytt. Begynte på den ene med dette, men problemet er at de er limt så godt, at jeg får ikke løsnet de. Skarp tapetkniv mellom skrog og lykt kom jeg ingen vei med… fein med tynneste blad begynner og herpe skroget.. det som jeg derimot lykkes med på en del av de, var å banke inn en flatbits… da kom endel av de. Noen måtte bores ut, og noen kunne skrues ut.

 

forhandler av lys holder til der båten er på land nå, og kom forbi her hin dagen å slengte en pakke med orginale skruer fra seg.. tror ikke jeg tar sjansen på de

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...