floano Startet 25.Mai.2023 Del på Facebook Startet 25.Mai.2023 (redigert) Hei, Har en liten lekkasje mellom plast-stuss (drypper) og metall-bend på avløpet i båten (12 år gammel DC). Har byttet slanger, men hadde ikke tenkt å bytte ventiler i år, så jeg søker enkleste måte å få tettet på. Planen er foreløpig å få tatt av plast-stussen (må lage egnet verktøy siden det er litt trangt og vannpumpetanga ble litt for liten, så 3D-printer en «fastnøkkel», men den er ikke klar ennå), for deretter å renske opp. Har Tec7, Sikaflex 291 og gjengetape liggende. Tenkte å bruke en av disse og montere igjen. Hva er best her? Kjøpe en gjengetetning, eller vil det være ok å bruke en av de produktene jeg har? Redigert 25.Mai.2023 av floano Dårlig overskrift (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 25.Mai.2023 Del på Facebook Svart 25.Mai.2023 Godt mulig Tec7, S291 og gjengeteip er godt nok, men jeg har hatt god erfaring med Loctite 5331 til slike formål. Denne er utviklet for plastgjenger og fester bedre til disse enn andre lignende produkter jeg har prøvd. Fungerer også ypperlig til metallgjenger. Største fordelen med 5331 synes jeg er at det er så lett å lykkes og få det helt tett og greit på første forsøk. Skiftet en hel haug med ventiler, slangestusser og gjennomføringer for noen år tilbake og brukte 5331 på alt. Ikke en dråpe lekkasje noe sted, og da jeg angret et par slangestusser som heller burde hatt mer vinkel var de forrige lette å demontere. Ved demontering smuldrer 5331 opp og kan enkelt fjernes/rengjøres med en gammel tannbørste før påføring av ny tetning. Anbefales Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 25.Mai.2023 Del på Facebook Svart 25.Mai.2023 Gjengetape blir også tett, ikke noe problem. Men en forutsetning er at den blir lagt på riktig, der har jeg sett mye rart. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Eurus Svart 26.Mai.2023 Del på Facebook Svart 26.Mai.2023 Loctite 55 er også et bra alternativ. Lettere å få riktig enn gjengetape. Tåler at man vrir/justerer på tilkobling etter at det er montert. Edit: For koblingen som vist, så er jeg enig i at 5331 nok er det enkleste. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 26.Mai.2023 Del på Facebook Svart 26.Mai.2023 Det er alltid forskjellige måter å løse et problem på. I dette tilfellet spurte trådstarter om han kan bruke et av de produktene han har, og det kan han. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
hansa82 Svart 26.Mai.2023 Del på Facebook Svart 26.Mai.2023 Gjengetape er for koniske gjenger (npt). Siden delene på bildet er helt sammenskrudd, så er det vel bsp og der er ikke gjengetape ideelt. Tetter ikke bra nok og har heller ikke noen låsefunksjon. Sitér dette innlegget Link to post
floano Svart 26.Mai.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2023 Takk for gode innspill og forslag! Tenkte i utgangspunktet å klare meg med det jeg hadde, og dermed føst konkludert med gjengetape. Med litt revurdering pga at jeg ble redd det ble litt vanskelig å få rensket opp helt perfekt, samt litt bekymring for at den 3D-printede fastnøkkelen leg lagde ikke skulle tåle belastningen om det ble litt motstand med gjengetape (trangt og vanskelig å bruke grovt verktøy), så endte det med at jeg skaffet Locktite 5331. (samt at det nok blir kompositt-ventiler neste gang og da blir det nok behov for det igjen). Montering gikk utmerket. Får dommen om det ble tett først i morgen etter 24t tørketid. Nødverktøy - 3D-printet på en times tid (51mm fastnøkkel) Denne har nok lekket over tid... Stålbørstet: Gnidd av med klut: Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 26.Mai.2023 Del på Facebook Svart 26.Mai.2023 hansa82 skrev for 9 timer siden: Siden delene på bildet er helt sammenskrudd, så er det vel bsp og der er ikke gjengetape ideelt. All slik fittings har BSP gjenger. Men at du ikke kan bruke gjengetape på BSP gjenger var nytt for meg, den "regelen" har jeg ikke hørt før. Så lenge du kan stramme det i bunn så blir det tett. Det er sikkert sjeldent ideelt å bruke gjengetape, men gjort skikkelig så blir det som regel tett. Den største ulempen er at man ikke kan skru litt tilbake for å justere, da må man bruke noe annet. En av fordelene er at man ikke griser til gjengene hvis man skal skru dette fra hverandre og bruke delene om igjen. Da er det noe dritt med rester etter loctite osv. En annen fordel er at det ikke krever noe tørketid, at det er ekstremt billig, og at en rull med gjengetape i verktøykassa aldri går ut på dato. floano skrev On 25.5.2023 at 22.09: Har en liten lekkasje mellom plast-stuss (drypper) og metall-bend på avløpet i båten Er det bare mellom nippelen og bendet du har lekkasje? Det kan se ut som om det har lekt litt mellom bendet og ventilen også: Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
floano Svart 27.Mai.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mai.2023 Ja, det er en viss sannsynlighet for at det har lekt litt mellom bend og ventil også. Imidlertid, siden ventilen er vertikal så kunne irringen også kommet fra slangekoblingen/plaststuss-lekkasje som renner forbi. Får følge litt med på dette når tanken igjen får litt innhold. Har tidligere tolket fuktighet her som kondens, men det har nok vært litt naivt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.