Blouberg Startet 27.Mai.2023 Link til dette innlegget Startet 27.Mai.2023 Skulle hente båten ut av opplag i går. Motor er en D6-370 fra 2013. Motor starter og går helt fint på tomgang og opp til rundt 1000 rpm. Da kommer det veldig høy hylelyd når jeg gir på, etter et par sekunder gir motor seg, dabber av et par sekunder før den kommer igjen, Har ikke turt å presse på noe videre, så jeg vet ikke hva som skjer dersom jeg fortsetter å dra på. Synes også det er mye bevegelse i throttle spak uten at det gir noe turtallsøkning, dette er før lyden setter inn. Virker veldig som dette er kompressor relatert. Kan det være noe reimer? Motor var helt fin i høst, bare blitt servet og kjørt systemrens. Lagret i plussgrader. Nok og fin olje på kompressor. Ingen feilkoder, normalt oljetrykk og temperatur. Returnerte selvfølgelig til kai og venter nå nervøst på hjelp.. Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
Swingswong Svart 27.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2023 Har ikke kjennskap til Volvo, men reimer kan lage lyd. Om du kunne delt opptak av lyden er det nok lettere å få en kvalifisert gjetning. Link to post
Swingswong Svart 27.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2023 Det skal også være mulig å dra ut ledningen til kompressoren sin clutch slik at den ikke slår inn. Da kan du i alle fall utelukke litt. Link to post
Blouberg Svart 27.Mai.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2023 Takk for tips, skal sjekke det med å koble ut kompressor. Jobber med å få på plass en VP mekaniker på tirsdag. Håper hardt på at dette er en enkel sak (: Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
Inter 9000 Svart 27.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2023 Du kan sjekke om turboen roterer. Mulig den har satt seg ila av vinteren. Den kan du mest sannsynlig for løsnet med litt moving om den sitter. Mvh Richard Gleder meg til våren..... Link to post
Brigg Svart 27.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2023 Blouberg skrev for 12 timer siden: Motor var helt fin i høst, bare blitt servet og kjørt systemrens. Også byttet reim/reimer? Jeg byttet dynamoreim for litt siden og sliter med ulyd etter oppstart selv om reima er strammet i henhold til instruksjonsbok. Dette går over etter en stund, enten fordi reima blir varm eller at dynamoen reduserer pådraget. Men ved neste kaldstart er det tilbake. Jeg lurer litt på om det er noe med kvaliteten på reimene som selges nå som gjør at de hyler? Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Blouberg Svart 28.Mai.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2023 Brigg skrev for 8 timer siden: Også byttet reim/reimer? Reimene bli ikke byttet i år Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
Bitteliten Svart 28.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2023 Sjekk luftfilterboksen. Er et spjeld her som regulerer luft til kompressor og turbo. Om kompressoren ikke får luft så hyler det fra motoren Link to post
Swingswong Svart 28.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2023 Helt klart forskjell på reimer. Det er en vitenskap i seg selv. Jeg ville kjøpt de originalt om man selv ikke har kunnskap hva som er en god ekvivalent Link to post
Brigg Svart 28.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2023 @Swingswong Om din kommentar var myntet på meg så kan jeg informere om at jeg kjøpte original VP-reim også denne gangen. Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Swingswong Svart 28.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2023 Ikke myntet på noen. Har dårlig erfaring med uoriginale reimer på bilmotorer. Link to post
Jakob T Svart 28.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2023 Ville sjekka slanger mellom rør fra kompressor og turbo.Uler godt om det lekker,og kompressor mister noke av effekten Link to post
Blouberg Svart 3.Juni.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2023 Liten oppdatering. Litt utfordrerne å få på plass mekanikere om dagen. Men litt framgang er det. Hylingen var reimer og et løpehjul, lyden forsvant men problemet med at motor gir seg er fremdeles tilstede. De som har sett på det har friskmeldt kompressor. Mistaken er nå mot turbo. Mulig den har satt seg i løpet av vinteren. Båten skal på land mandag for å ta ut turbo. Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
sap_2000 Svart 3.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2023 1 hour ago, Blouberg said: Mistaken er nå mot turbo. Mulig den har satt seg i løpet av vinteren. Båten skal på land mandag for å ta ut turbo. hvorfor løfte båten for å finne ut om turbo snurrer? ta av røret på innsugsiden av turbo så ser du fort om den har satt seg og du kan etv hjelpe den igang. Om ikke turboteprien fører frem, så hadde jeg sett på diesel-tilførsel siden Mvh. SAP Link to post
Blouberg Svart 3.Juni.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2023 sap_2000 skrev 21 minutter siden: hvorfor løfte båten for å finne ut om turbo snurrer? ta av røret på innsugsiden av turbo så ser du fort om den har satt seg og du kan etv hjelpe den igang. De som holder på mener det er tryggere mht vannlinja om turbo skal tas ut. Dette er utenfor min kompetanse, så velger å stole på at de vet hva de gjør. Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
sap_2000 Svart 3.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2023 Skjønner, men å ta av røret fra kompressor/ luftfilter på innsugsiden av turbo medfører null risk for vanninntrengning og man får sjekket om turbo snurrer eller ikke, og ett om den tar seg løsne på 1 sekund. Det er ikke noe ukjent tema at turboer på drevbåter kan sette seg. Som regel er det bare å løsne den med hånda så snurrer den i mange år til. Virker overkill å løfte båten for å finne ut av dette. Om turboen må byttes er jeg enig at løft er lurt, men som sagt hadde det tatt maks 5 min for en mekanikker å sjekke dette med båten på vannet. Mvh. SAP Link to post
Eika Svart 3.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2023 Fin måte og få inn 3000 for ett løft også Link to post
Blouberg Svart 4.Juni.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2023 sap_2000 skrev for 10 timer siden: Virker overkill å løfte båten for å finne ut av dette. Om turboen må byttes er jeg enig at løft er lurt, men som sagt hadde det tatt maks 5 min for en mekanikker å sjekke dette med båten på vannet. Takk! Godt poeng, har videreformidlet til de som holder på med båten. Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
Bitteliten Svart 4.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2023 Har de sjekket spjellet som styrer luft mellom turbo og kompressor? På ene D6 435en min hang dette - det gjorde at kompressoren fikk luft - men ikke turboen. Alt var OK opp til der turboen skulle begynne å lade. Da var motoren helt død. Var en enkel sak i fikse. Spjeldet sitter i luftfilterboksen. Om motoren ikke gir turbotrykk kan det også være map sensoren. Da vil du oppleve at ladetrykket er altfor lavt. Det kommer ingen feilmelding. Maps sensoren byttes på minutter. Så før løft og ta av turbo hadde jeg gjort som SAP sier - sjekk at turbo snurrer, sjekk at luftspjeldet i fluftfilterboksen er OK og sjekk map sensor. Om båten er på et verksted kan de sikkert låne en fra lager eller annen båt - det tar 5 minutter å bytte. løft og turbo er den dyreste løsningen - men ikke sikkert at det løser problemet :-) Link to post
Blouberg Svart 7.Juni.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2023 Oppdatering: Turbo er ute, sto fast. Ny leveres i morgen. Forhåpentlig på vannet fredag morgen. Håper dette er slutten på problemer i år (: Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn