Jump to content

Jording, til blokk eller minuspol?

Lillesand

Recommended Posts

Hva mener du med å jorde? Om du snakker om felles minus til alt elektrisk utstyr så kobler du en 0V-skinne med kort ledning til batteriminus. I praksis har det fint lite å si så lenge du har kort og kraftig kabel mellom batteriminus og blokk, men det er likevel dårlig praksis å bruke blokken som koblingsskinne.

X10an skrev 1 time siden:

Hva mener du med å jorde?

Enig med deg at begrepet "jord" blir misbrukt i stort omfang i båtverden. I et 12V likestrømsanlegg bør vi bruke pluss og minus, ikke jord. Forvekslingen kommer nok opp når minus blir lagt til motorblokka, og i den sammenheng kan omtales som til "gods", men ikke "jord". Forvirringen blir komplett når vi drar landstrøm og skjøteledninger ombord og evt skilletrafo. Da har vi plutselig en jordledning også. 

I dette tilfellet skjønner i imidlertid at @Lillesand snakker om minusledning, siden han skriver dette:

Lillesand skrev 1 time siden:

Det skal sies at jeg har en veldig kraftig jordkabel fra batteriet til blokka 

Så til trådstarer. Hva slags utstyr skal du koble til? Hvis det er strømkrevende utstyr ville jeg koblet både pluss og minus nærmest mulig polene på batteriet. 

Helt enig i forrige innlegg, om det ikke finnes, så etabler en egen jordingskinne, eller bare en polsko på batteriet med flere uttak om det er en mindre båt.

Husk også at det finnes topolte motorer der blokka ikke er jordet.  Du skriver at det går en tykk kabel til blokka. Om denne går til selve blokka og ikke bare starteren så har du en ensporet/jordet blokk

Så er jeg helt enig med Kommodo, at både jeg og du misbruker ordet jord i denne sammenheng

Takk for gode innspill. Det er jo ikke det stor forbruket men jeg er helt avhengig av å alltid ha strøm nok til pumpene i båten. Kabler går jo i hytt og pine, men til spørsmålet fra JRK så går det kabel fra minus siden på batteriet til blokka samt en kabel derfra til starter, men den skjønner jeg ikke poenget med når blokka er minus i seg selv. Men hvis jeg har forstått kommentarene rett så skal vel alt elektrisk utstyr koples på minus på batteri og ikke på blokka.

Nå skal man ikke mase unødvendig, du har jo fått svar, men dette er ett bra innlegg og tillater meg noen kommentarer om hvorfor man ikke skal hente jord/minus fra blokka  

Du har jo den tykke kabelen som går inn på blokka, så går det en kabel fra denne til starter, som kan virke unødvendig. Jo fordi blokka kan være oppbygd av flere metallisk ledende matrialer, og du vil da få korrosjon i overgangen mellom disse.

I tillegg på en enpolet blokk så vil du få spenningsfall i blokka mellom hovedjord, dynamo og generator om disse ikke har egen minusledning.  Har du f.eks da en oljetrykksføler i dette området vil spenningsfall i blokket medføre at giveren viser feil verdi.

Negativ pol på batteriet er 0V, ikke jord, i en typisk installasjon. Det som er jord er RF jord eller skjermingsjord for instrumenter og annet utstyr, denne kobles helst til dynaplate, nest beste alternativ er punktet med best kobling til sjø i forbindelse med motoren og tredje alternativ er negativ batteripol. 

abbor skrev 24 minutter siden:

Negativ pol på batteriet er 0V, ikke jord, i en typisk installasjon. Det som er jord er RF jord eller skjermingsjord for instrumenter og annet utstyr, denne kobles helst til dynaplate, nest beste alternativ er punktet med best kobling til sjø i forbindelse med motoren og tredje alternativ er negativ batteripol. 

Ja. Det er denne begrepsforvirringen, sammen med manglende info om båt, størrelse, installasjoner etc,  som nå og da returnerer feil info tilbake til trådstarter. 

abbor skrev for 5 timer siden:

Terminilogien din er rett. Det er forskjell på 0V og Jord, men elektrisk sett er det samme potensial. RF jord på VHF er som regel også koblettil til OV.

Hos meg er dynaplaten koblet som jordpunkt for aggregatet. Instrumentjord er batteriets minuspol, som er ganske vanlig. 

Jeg har jobbet med elektronikkutvikling i over 30 år så jeg kjenner terminologien:wink:

Når utrykket jord brukes så tror mange det bare trengs en kobling til såkalt "jord" en eller annen plass. Riktig måte å gjøre det på er å ha 2 parallelle ledninger for +12V og 0V så langt mot batteriet som mulig. Når +12V og 0V ikke følger hverandre så både plukker de opp støy og genererer støy. Fellesimpedanser er et annet problem som ofte oppstår når det ikke tas hensyn til at 0V er negativ spenningstilførsel. Jeg bruker en fortinnet toleder kabel hvor en rød og en sort ledning henger sammen, Biltema har opp til 4,5mm2, 6mm2 kjøper jeg på Seasea. 

Jeg har også RF jord, en 6mm2 ledning, koblet til negativ batteripol, dette minner meg på at jeg bør finne en bedre løsning. Får støy på ekkolodd i saltvann når generatoren lader mye. Bruker båten bare på Mjøsa bortsett fra en uke i Østersjøen år om annet, og glemmer dette så fort jeg er tilbake på Mjøsa. Hvis RF jord hadde vært koblet til motor eller en dynaplate hadde jeg unngått dette. Har et nettfilter liggende i båten som er et mulig annet alternativ for å fjerne støyen, men får ikke testet dette før jeg har saltvann under kjølen. 

Hulda skrev 1 time siden:

Hmmmm, Hulda har aggregat jord til felles jordskinne. Apparat jord er koblet til Dynaplate. Det blir vel omtrent omvendt. 

Og huld har helt rett når han skriver, hmmmmm.

Forklaringen er at min båt er fra 2007 og den gang var det tillatt med lokalt jordplan, og da ble denne brukt for å danne dette.  Generatoren henger på samme dynaplate.

Dette er jo ikke tillatt i dag, så for min det har jeg montert skilletrafo og da er det bare denne som henger på.

Jeg føler det også kan være riktig å _jorde_ sinkanodene, uten særlig tanke på batteriminus. Jeg observerer stadig vekk sink på flaps som ikke er elektrisk koblet til annet i båten.

Jeg understreker at dette bare er en følelse og påstår ikke at jeg sitter med fasiten. Selv er jeg pragmatiker til fingerspissene og fokuserer svært sjelden på følelser når jeg først jobber.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...