edibad Startet 27.Mai.2023 Link til dette innlegget Startet 27.Mai.2023 Testet med en gnisttester fra Biltema, og det blinker på begge tennkablene, men den øverste sylinderen går likevel ikke. Dersom jeg imidlertid kobler tenningskabelen fra den nederste på den øverste, går den. Kan det være coilen som gir for lite spenning, eller kan det være selve kabelen? Det virker som den sitter fast i den vesle "boksen" nedenfor. Er det coilen? Link to post
J-Å Svart 27.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2023 Den klumpen er coilen ja. Denne motoren har bare en coil, og begge tennplugger gir gnist samtidig (selv om bare annenhver gir tenning). Derfor går det an å bytte ledninger slik. Da fungerer jo ting frem til coilen, og det er antagelig noe med kabelen eller plugghetten. Men det er gjerne like greit å bytte coil. Det er vel en komplett enhet med kabler for begge sylindrer. Hvis du kjøper på nett, så får du vel angrefrist i tilfelle det ikke hjelper. Link to post
KEH Svart 27.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2023 Bytte coil uten feilsøke blir fort dyrt . Ser ut som del rust å irr på bolter så ville begynt med sjekke er kontakt alle punkter . Er en pulsgiver til coil som kan være årsak ,dårlig jord, dårlig kontakt plugghette etc så begynn med et multimeter . Har du service manual så står det gjerne hvordan kan sjekke coil osv få konstatert om er i orden. Link to post
edibad Svart 28.Mai.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2023 @KEH Ser ikke noe irr på boltene rundt coilen. Siden begge har gnist når jeg holder den Biltema-testeren inntil kabelen, tyder ikke det på at det er plugghetta det er noe galt med? Får ikke målt noen ting, da selve coilen er støpt/limt, og det virker som det samme gjelder kabel/hette. Prøvde forgjeves å skru kabelen ut. Plugghetta er en NGK VD05EB 5 kohm. Finner null og niks på nett om denne. Det er også lite å finne om coilen, som har produktnr. IG5305 (150521). Link to post
J-Å Svart 28.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2023 Har du prøvd å se om du får gnist på begge med en løs tennplugg? Link to post
J-Å Svart 28.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2023 Det kan være dette delenummeret, men jeg finner det ikke på norske websider: 879147T71 Link to post
edibad Svart 28.Mai.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2023 J-Å skrev 37 minutter siden: Har du prøvd å se om du får gnist på begge med en løs tennplugg? Takk for tips! Var nettopp nede i garasjen, og fant ut at kabelen likevel er skrudd inn i hette og coil. Foreløpig testresultat: 1. Den lengste kabelen funker med begge hettene 2. Den korteste kabelen (den som hører til sylinderen som ikke går) funker når jeg flytter den til det andre uttaket på coilen 3. Den lengste kabelen funker ikke når jeg flytter den til det andre uttaket på coilen 4. Begge gir gnist med en løs tennplugg (!) Punkt 1-3 tyder vel på at det er coilen som er problemet? Men hva med punkt 4? Er det for lav spenning ut fra det ene uttaket på coilen da? Men skulle ikke gnist uansett gi tenning? Link to post
J-Å Svart 28.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2023 edibad skrev 10 minutter siden: 4. Begge gir gnist med en løs tennplugg (!) Punkt 1-3 tyder vel på at det er coilen som er problemet? Men hva med punkt 4? Er det for lav spenning ut fra det ene uttaket på coilen da? Men skulle ikke gnist uansett gi tenning? Det skulle jo det da, men det kan hende at gnisten slår over et brudd inne i coilen . Når du tester med løs tennplugg, har du da også tennplugg på den andre ledningen? Her er forresten en coil som ligner veldig (uten at jeg kan gå god for at den passer): https://boatparts.no/bp-yp-20-05000400-ignition-coil-assy-orginalnummer-f20-05000400.html Link to post
edibad Svart 28.Mai.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2023 J-Å skrev 10 minutter siden: Det kan være dette delenummeret, men jeg finner det ikke på norske websider: 879147T71 Mulig denne går ??? https://boatparts.no/bpn8m0071855-ignition-coil-erstatter-oem-nr-339-803706a1.html Ja, delenummeret er det jeg også fant etter å lagt inn serienummeret i Mercurys delekatalog. Skal tilsvare Tohatsu 3BJ060400M ifølge andre nettbutikker, noe som kan tyde på at 879147T71 er en erstatning for den du foreslo, 879147A71. Da kan jeg i så fall spare mye på å kjøpe denne: https://www.amazon.co.uk/YAMASCO-Ignition-3BJ-06040-1-Tohatsu-Outboard/dp/B07GYY7CYG/ref=sr_1_2?crid=1YFB86L3QKVQ0&keywords=3BJ060400M&qid=1685270531&sprefix=3bj060400m%2Caps%2C105&sr=8-2 Link to post
KEH Svart 29.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2023 Det virker vel som er coil utifra testing . Så ut som irr mellom kabel og hette på bilder derfor jeg ville sjekke alle kontakt punkt sikker god kontakt alle plasser . Nok med en har dratt feil av hette så spriker kontakt punkt inne i kabel ut så blir dårlig kontakt,men nå har du vel testet så kabler /hette kontakt ok . I service manual så er det vel oppgitt hva måleverdier på coil skal være hvis måler den med et ohmmeter. Hette og coil såg jeg hos ravns sjekket splitttegning på tennings system . Link to post
edibad Svart 29.Mai.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2023 Takk for veldig nyttige svar, @KEH og @J-Å! Har nå bestilt coilen fra Amazon, den kommer forhåpentligvis i slutten av uka. Venter i spenning! :) Link to post
KEH Svart 29.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2023 Satser på blir i orden da . Mellomtiden så gå over kontakt punkt sjekk for irr eventuelt puss de ren og ha på litt beskyttelse. Jeg bruker fluid film fin om er bil, båt eller mc i vestlandsvær, det beskytter godt mot salt og sikrer kontakt. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn