Swingswong Startet 28.Mai.2023 Del på Facebook Startet 28.Mai.2023 Har forsøkt å bruke denne til å drifte den nye AirPlay 2 enheten jeg har kjøpt. Den lager så mye støy at den er ubrukelig. Har testet med en USB-C lader fra inverter. Den lager en lavfrekvent during, men lang fra så sjenerende som UBEC enheten. Jeg tenker å kjøpe en Victron 12-5v adapter som feks denne: https://www.farco.no/lader-/-inverter/dc-dc-regulatorer/victron-orion-tr-24/12-5-60w-dc-dc-converter?dpid=695&gclid=EAIaIQobChMI2Of1v-WX_wIVDc7VCh2zcAdAEAQYASABEgL7-vD_BwE Har noen erfaring med enhet som ikke skaper støy ut på musikkanlegg? Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 28.Mai.2023 Del på Facebook Svart 28.Mai.2023 Ka som er galt med å bruke usb på spilleren som strømkilde? evt og hva skjedde med en vanlig usb lader fra 12? Hvorfor gjøre det så vanskelig når ap enheten har vanlig usb-c kontakt Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 28.Mai.2023 Del på Facebook Svart 28.Mai.2023 Jeg har hatt tilsvarende problem i Mad Max (og i EQC-en), bare med lyden ut fra en Pi. Jeg omgikk det med å bruke et lydkort med optisk lyd ut (det pleier vel å være det på AirPlay greier også?) og så en hodetelefonforsterker som gjør om fra optisk digital til linjeutgang. Fullstendig støyfritt, og med den fordelen at man kan justere bass og diskant separat, uten å påvirke bass- og diskantinnstillingene til DAB-radioen. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 28.Mai.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2023 Cerberus skrev for 2 timer siden: Ka som er galt med å bruke usb på spilleren som strømkilde? evt og hva skjedde med en vanlig usb lader fra 12? Hvorfor gjøre det så vanskelig når ap enheten har vanlig usb-c kontakt Ikke noe galt med det, men ønsker ikke ledningen stikkende ut. Har bestilt en flat kabel med 3,5mm vinkel plugg på for at den ikke skal stikke ut. Alternativet til @Mastiff kan være en løsning eller kanskje en 12v ren forsterker med optisk inn. Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 28.Mai.2023 Del på Facebook Svart 28.Mai.2023 Der er åpenbart god plass på baksiden til en heilt normal usb lader, likevel ender du opp i et hjemmesnikra ledningsgreie med tvilsomme komponenter. Men ok var der ulyd når du tok strøm fra spilleren var vel temaet? og har virkelig ikkje denne spilleren inngang på baksiden? Og å kjøpe enda en ny boks forstår eg ikkje poenget med, var det ikkje da lurere å heller skifte ut spilleren?? til en med inngang bak og usb kontakt bak.. de fleste har det nå Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 28.Mai.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2023 På baksiden er det god plass, men ingen innganger. Kun 3 par rca ut. Det er ulyd når strøm tas fra usb i spiller. Noe lavere enn med hubbabubba komponenten. USB laderen som får strøm fra Victron Multipluss lager en lav lavfrekvent during. Tror jeg trenger noe med galvanisk skille eller kanskje en ren forsterker med optisk inn. Da kan jeg ta vekk spilleren. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 29.Mai.2023 Del på Facebook Svart 29.Mai.2023 @Cerberus Hvis du kaller Hobbywing for tvilsomt, så har du allerede definert deg ut av samtalen som uvitende! Det flyr utallige droner rundt med komponentene deres. Sammen med det de leverer til fjernstyrte båter og biler er de verdens største leverandører av motorer, regulatorer og strømforsyninger til sånt bruk. Den strømforsyningen der er det som vel regnes som standarden for Pi- og ESP-bruk, jeg har minst 20 sånne i båt, bil og motorsykkel. @Swingswong En ren forsterker funker selvsagt også, det fins masse sånt på Ali og eBay. Men jeg liker at greiene fungerer som opprinnelig også, så jeg kan bruke radioen. Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 29.Mai.2023 Del på Facebook Svart 29.Mai.2023 Mastiff skrev 1 time siden: @Cerberus Hvis du kaller Hobbywing for tvilsomt, så har du allerede definert deg ut av samtalen som uvitende! ja alle veit jo at dronekomponenter og et ryddig lydanlegg er samme sak. Klart eg er uvitende, alle veit jo det at lydanlegg veit eg ingenting om. Kjent for det. Heldigvis står Petter Smart ekspertisen klar til å ordne opp Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 29.Mai.2023 Del på Facebook Svart 29.Mai.2023 Den Victron enheten har vel ikke 5V ut. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 29.Mai.2023 Del på Facebook Svart 29.Mai.2023 @Cerberus Hadde det vært det du sa i den første posten din, at du ikke ville abefale til lydanlegg, så ville jeg sikkert ikke reagert. Men du var spydig om "tvilsomme komponenter" uten å begrense det til lyd, og det er faktisk ikke noe tvilsomt med Hobbywing. Jeg tror du ville merket at det var tvilsomt hvis det ramlet droner ned runt deg når du gikk en tur... Hilsen en som har jobbet proft med lyd (og bilde) i mange år og drevet aktivt med billyd i 20+ år. Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 29.Mai.2023 Del på Facebook Svart 29.Mai.2023 20+ år i en pretensiøs illusjon Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 29.Mai.2023 Del på Facebook Svart 29.Mai.2023 @Cerberus Jeg sa ikke noe om hva slags form for billyd, så det vet jo du ikke noe særlig om. Aktivt betyr ikke nødvendigvis å konkurrere i desibeldrag... For tiden har jeg tatt opp igjen hobbyen etter nærmere 20 års pause og holder på å modifisere min Mercedes EQC med Burmester-anlegg for å få dypbass med skjulte, doble 12" under gulvet i bagasjerommet, siden metal, og særlig progmetal høres ganske slapt ut hvis ikke det er nok i bunnen, selv om resten av anlegget er i toppklasse (ifølge Lyd & Bilde), og signalkilden er LAME Extreme-filer og APE-filer rippet til SSD på en Pi med optisk lydkort.' Edit: Et veldig godt eksempel er Sleep Tokens nyeste, "Take Me Back to Eden". Uten god dypbass forsvinner veldig mye av balansen i lydbildet. Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 29.Mai.2023 Del på Facebook Svart 29.Mai.2023 Må du holde fred å kuppe tråden med vaspratet ditt. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 29.Mai.2023 Del på Facebook Svart 29.Mai.2023 Swingswong skrev for 12 timer siden: På baksiden er det god plass, men ingen innganger. Kun 3 par rca ut. Det er ulyd når strøm tas fra usb i spiller. Noe lavere enn med hubbabubba komponenten. USB laderen som får strøm fra Victron Multipluss lager en lav lavfrekvent during. Tror jeg trenger noe med galvanisk skille eller kanskje en ren forsterker med optisk inn. Da kan jeg ta vekk spilleren. Slike DC-DC switching strømforsyninger lager en del støy dessverre, og det er vel mye skitten 12V i en båt uansett. Dersom det åpenbart er strømforsyningen til AirPlay-dingsen som er kilden (og ikke at jack-inngang på stereo plukker opp støy) kan et billig forsøk være å bruke en LM7805 med et par kondensatorer i stedet. En slik gir adskillig mindre støy enn en switching supply, men brenner av effekt og er dermed mindre økonomisk. Mener du får de på Kjell.com. Om dette hjelper men ikke blir helt supert kan du vurdere en moderne low noise power supply a-la dette: NOK 230.90 15% Off | LT3042 Low Noise Linear Regulated Power Supply Board Module For Amanero XMOS DAC https://a.aliexpress.com/_mr38TAC Evt en egen forsterkermodul med optisk input, men den må jo da tåle skitten strøm uten å gi støy da. Ikke alltid så lett å eliminere sånt. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 29.Mai.2023 Del på Facebook Svart 29.Mai.2023 @Fantino Jeg tror jeg prøvde minst ti forskjellige strømforsyninger i både båten og bilen for å finne noe som ikke ga støy, men det eneste som funket var å kjøre det over optisk. Den hodetelefonforsterkeren virker totalt ufølsom for strømmen, for jeg bruker en helt lik Hobbywing til å drive den, og det er ikke antydning til støy. Det ville jeg helt klart hørt i bilen, og støyen før jeg satte på en sånn hodetelefonforsterker var høy nok til at den var veldig plagsom i båten ved høyere volum, mellom låtene. Men så skal det absolutt ikke mye støy eller dårlig lyd til før jeg irriterer meg... Edit: Jeg kan legge til at den ene av dem jeg prøvde, var en industriell strømforsyning til datamaskin til et par tusen kroner, det hjalp heller ikke. Og den er av typen som kjører rett inn på ATX-pluggen, så skitten strøm betyr gjerne en herpa prosessor eller minne. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 29.Mai.2023 Del på Facebook Svart 29.Mai.2023 Mastiff skrev 8 minutter siden: @Fantino Jeg tror jeg prøvde minst ti forskjellige strømforsyninger i både båten og bilen for å finne noe som ikke ga støy, men det eneste som funket var å kjøre det over optisk. Den hodetelefonforsterkeren virker totalt ufølsom for strømmen, for jeg bruker en helt lik Hobbywing til å drive den, og det er ikke antydning til støy. Det ville jeg helt klart hørt i bilen, og støyen før jeg satte på en sånn hodetelefonforsterker var høy nok til at den var veldig plagsom i båten ved høyere volum, mellom låtene. Men så skal det absolutt ikke mye støy eller dårlig lyd til før jeg irriterer meg... Ja jeg har en følelse av at du har ganske høye krav til lyden @Mastiff 😁 Antar hodetelefonforsterkeren din er designet med god ‘noise rejection’ på inngangen. Spørs vel hvor langt @Swingswong ønsker å dra det da, men en slik LDO LM7805 powersupply eller nyere modell som linket over gir i alle fall mye mindre støy på kjøpet enn switching power supplies, for en overkommelig pris. Om en skal inn med en forsterker med optisk inngang så bør jo den også være ‘immun’ slik at en ikke får et nytt problem 😝 Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 29.Mai.2023 Del på Facebook Svart 29.Mai.2023 @Fantino Hva ga deg det inntrykket? Kan det være fire høyttalere og to subber i en 24-fots krepse- og havfiskebåt? Jeg bryr meg ellers ikke så mye om spesifikasjoner, jeg kjøper greiene og hører på dem og leverer dem tilbake hvis jeg ikke er fornøyd. Den første av typen kjøpte jeg til bilen på Finn, og så bestilte jeg enda en til båten da jeg visste at den funket greit, etter å ha prøvd den begge stedene. Det viste seg ikke å ha noe som helst å si hvordan jeg matet den med strøm, alt fra USB fra sigarettenneren til den Hobbywing-greia funket uten støy. Jeg bruker ellers Behringer UCA202-lydkort med optiske utganger på Pi-en for å mate den forsterkeren, både i bilen og båten. De er rimelige, men sender ut lyden ufarget. Når man kjører optisk digitalt skal jo ikke DA-konverteringen skje før i hodetelefonforsterkeren. Men en del USB-lydkort bruker noen tjuvtriks for å kunne kjøre digital og analog lyd samtidig, og da påvirkes lyden. Her kan jeg slå av den analoge lyden, så den går helt uendret. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 29.Mai.2023 Del på Facebook Svart 29.Mai.2023 Bare vill gjetting 😜 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.