Jump to content

25 mm hylse på 38 mm rør


Herman

Recommended Posts

Jeg har kjøpt meg en Glomex antenne. Den var det meningen å montere på et rør som er en integrert del av "targabøylen" på hekken. Det var iallefall tanken. Problemet er at dette røret har ytre diameter 38 mm, mens antennen har en hylse med ID 25 mm. Har noen en god ide til hvordan jeg kan få laget en overgang som går utenpå 38 mm, og inni en 25 mm?

 

Jeg kan selvfølgelig få sveist på en liten 25mm rørbit på toppen av røret, men røret inneholder en mengde andre kabler som er vanskelige å fjerne. En sveisejobb vil derfor medføre en tidkrevende demontering av kabler for å unngå at de smelter.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner ikke umiddelbart hva som er forskjellen på 25mm x 38mm og 38mm x 25mm. (Eller missforstod jeg hva du mente?) Poenget er vel uansett at slikt ikke er i vanlig salg. For sveising kan det vel skaffes, men det vil jeg altså unngå. Det jeg trenger er noe slikt:

Bilde

 

Jeg må kanskje rett og slett få et verksted til å lage noe, men det blir fort dyrt er jeg redd.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Hva med en slik en eller tilsvarende, samme prinsipp som fester fenderholder ol.l. til rekkerør.

Bilde

 

Her kan platen taes av og sveies på et rør el.l.....

Redigert av bmo (see edit history)

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Ehhh-- tenkte nok litt for fort, altså at du slapp å sveise på det røret med ledninger i. Men hvis kombinasjonen 25 (utv.)til 38 (innv.) ikke finnes så hjelper det ikke...

Men bmo's forslag da? Da må du også sveise mot røret vel?

Hmm..

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Ehhh-- tenkte nok litt for fort, altså at du slapp å sveise på det røret med ledninger i. Men hvis kombinasjonen 25 (utv.)til 38 (innv.) ikke finnes så hjelper det ikke...

Men bmo's forslag da? Da må du også sveise mot røret vel?

Hmm..

mvh

JanS

Du må ikke sveise mot røret med dette festet, men et hull for kabel må lages. Denne festeanordningen finnes i flere varianter. Dette er en variant der skruene klemmer fast "u" profiler til røret. kan også lages selv av div. matrialer med litt oppfinnsomhet og tolmodighet............

En annen variant, også fra Maritim.

Bilde

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...