småbåtentusiasten Startet 29.Mai.2023 Link til dette innlegget Startet 29.Mai.2023 28.mai 2023: Brettseileren på Wingfoil slapp heldigvis med skrekken, men det må kunne sies å være flaks. Video og beskrivelse her: Link-video Seilmagasinets Axel Nissen-Lie reflekterer over hendelsen her: Link2 Kommentar fra moderator: Lagt til anonym meningsmåling. Link to post
sap_2000 Svart 29.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2023 Kommer nok til å bli en lang diskusjon med mange meninger det her. Er vel like mye brettseileren som rendte på ferga som omvendt. Fra artikkelen: "Baronen» er en hurtigferje som kjører ekstremt fort, ganske tett på land. Den har en toppfart på 33 knop." Ok, så her gies det inntrykk av at ferga kjørte fort nærme land, mens det unnlates og nevnes at brettseilerene går like fort eller fortere fra land og ut mot ferga og dermed mye nærmere land. Fra artikkelen: "Vedkommende som kolliderte med ferja, så ikke båten komme, da seilet kom i blindsonen for sikten. Det gjorde derimot flere av hans medseilere, som skrek og ropte for å varsle om fergen som var på kollisjonskurs." Seilet var i veien for store deler av utsikten fremover, i et farvann som ikke er sperret av for konkurransen. Likevel kjøres det på i 20 til over 40 kn. Er det en diskusjon som kanskje bør taes? Krav til fri utsikt fra førerplass og maks blindsone på fritidsfartøy? Her er det også mulig brettseileren havnet i blindsonen til ferga. Fra artikkel 2: "Problemet er vel at både brettseileren og føreren av fergen hadde tro på at de hadde retten på sin side" Reglen med å vike for nyttetrafikk er vel ganske klar. Lurer også på om dette arrangementet var meldt inn til VTS eller ikke. Har fartet endel i dette området hele livet, og brettseilere som det ofte er mye av her akkurat der Norges mest traffikerte led er på sitt smaleste er ikke en ukjent problemstilling. Selv med en liten fritidsbåt kan man bli både svett og varm i toppen. Brettseirene går stort sett på tvers av all annen trafikk, og dette i norges mest trafikkerte led på sitt trangeste (og litt sydover). Farten er ofte høy og veldig variabel og uforutsigbar. Man kan følge med på en som kommer på kryss i 20 kn, så vips så får han et vindkast og farten er 40 kn -på tvers av leia. Noen ganger skulle man ønske man bare kunne køfte båten opp av vannet da man føler at flere ofte "sikter seg inn" for å hoppe på hekkbølge eller om de liker å stresse opp en lystbåtfører. ikke vet jeg, men det kan ofte virke slik. Til slutt. Godt det gikk bra med fyren. Det er det viktigste av alt. Blir spennede å se utfallet. Personlg mener jeg at dette stedet ikke er ideelt for brettseiling da det går så mye trafikk inn og ut der. Både nytte og fritid. Mvh. SAP Link to post
NilsPils Svart 29.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2023 Var det en logisk plass for regatta . . ? Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
TrikkerN Lønning Svart 29.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2023 Jeg er ikke lokalkjente i området. Men ut i fra beskrivelsen fra SAP virker det underlig å ha en slik konkurranse på er slikt sted? Det ee ingen tvil om at det er stressende når disse myke fartøyene går på kryss og tvers i leden. Link to post
ivar Svart 29.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2023 sap_2000 skrev 59 minutter siden: Fra artikkelen: "Baronen» er en hurtigferje som kjører ekstremt fort, ganske tett på land. Den har en toppfart på 33 knop." Ok, så her gies det inntrykk av at ferga kjørte fort nærme land, mens det unnlates og nevnes at brettseilerene går like fort eller fortere fra land og ut mot ferga og dermed mye nærmere land. stussa også på dette, kunne jo tro den gikk helt oppi fjæra ut fra teksten Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
-morten- Svart 29.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2023 Hørte på nyhetene at arrangement ikke var meldt inn hos politiet ihvertfal! om dette ikke var innmelt er jo regel for nyttetrafikk ganske klar. Er jo en del eksempel på regattabåter som har kræsja med nyttetrafikk der det er seilbåten som får skyld. Synes media vinkler dette til å være hurtigbåtens feil uten at de kansje har helt oversikten. Dette blir sikkert en sak vi snart får svaret på! Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Hulda Svart 29.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2023 Det tar ikke mange minuttene å krysse fjorden i 20 knop. Det blir som å arrangere Rally Monte Carlo med gatene fulle av turister. For å overdrive en smule. 'Baronen' er ikke en båt som hiver seg rundt så spruten står. I 20+ knop går den vel nokså rett frem. Og det er passasjerer om bord som heller ikke skal bli skadd. Båten har forresten kuttet Son som anløpssted fordi det er for trangt og for mange båter i sesongen. Sist jeg var nedom da 'Baronen' hadde anløp, ble det en del tuting for å få lystbåter til å flytte på seg inne i bukten her. Link to post
J-Å Svart 29.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2023 Jeg har inntrykk av at dette dreide seg om blindsone mer enn vikepliktregler. På seilbåter er vi jo veldig oppmerksomme på dette, og sørger for å bevege oss fra side til side, eller bruke mannskap for å holde utkikk. Men disse brettseilerene er jo ganske låst til en stilling, og har heller ingen å sende på baugen. Da er det bare gjennomsiktige seil som duger etter min mening. Men det er gjerne heller ikke tilstrekkelig under visse lysforhold. Link to post
pacuare Svart 29.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2023 Trist når slikt skjer, håper det ikke er noen alvorlige skader. Er vel helt klart to som har feil her. Er noen år siden jeg seilte i indre oslofjord, så ikke sikkert at det gjelder lenger. Inntrykket da var at fergene hadde en påkjørsplikt. Veldig langt fra intensjonen i de internasjonale sjøveisreglene. For ferger og hurtigbåter kan jeg ikke se at noen del av indre oslofjord er for trang til at de er maneureringsdyktige (da har ikke skipperen kontroll). Håper at hele regelen om nyttefartøy skal bort. For veldig mange skippere av nyttefartøy er det ikke noe problem, men enkelte hadde en oppførsel som jeg reagerte på. At dette kunne skje viser at enkelte skippere ikke har oversikt. Brettseileren skulle helt klart ha sett båten. Men forventet ikke at det kom en båt så fort? Rutinene må bli bedre, tipper alle som deltok endrer adferd. Link to post
Vestkystseiler Svart 30.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2023 Jeg reagerte på at ikke hurtigbåten satte ned farten mye tidligere. Mannskapet på hurtigbåten må jo ha sett denne ansamlingen av brettseilere på god avstand, og det fornuftige ville vært å sette ned farten (og muligens ta en stor sving utenom) - selv om brettseilerne hadde vikeplikt. Link to post
index Svart 30.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2023 Vestkystseiler skrev for 4 timer siden: - selv om brettseilerne hadde vikeplikt. Man kjører ikke full pinne gjennom et regattafelt, vikeplikt eller ei! "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
mons Svart 30.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2023 Litt kraftig lydsignal fra Baronen ville vel medført at seilerene ryddet vei? Selv om seilerne antakelig har vikeplikt er det ikke mange sekunder fra Baronen er i synsfeltet til evt sammenstøt. Mons Link to post
Vestkystseiler Svart 30.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2023 49 minutes ago, index said: Man kjører ikke full pinne gjennom et regattafelt, vikeplikt eller ei! Det var liksom det som var poenget mitt - du greide å få det sagt med langt færre ord Link to post
hanto1 Svart 30.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2023 Både seilbrett og vannscootere burde vært klassifisert som leketøy og hatt vikeplikt for alt og alle. Link to post
index Svart 30.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2023 hanto1 skrev 10 minutter siden: Både seilbrett og vannscootere burde vært klassifisert som leketøy og hatt vikeplikt for alt og alle. Merkelig tankegang... "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
tobixen Svart 30.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2023 1 minute ago, index said: Merkelig tankegang... Jeg er veldig enig i utsagnet "Man kjører ikke full pinne gjennom et regattafelt, vikeplikt eller ei!", og man kan alltids diskutere hva som er "nyttig" og hva som ikke er det (selv om "nyttefartøy" er relativt godt definert i forskrifter), men allikevel ... jeg finner ingenting merkelig i meningsutspillet "både seilbrett og vannscootere burde vært klassifisert som leketøy og hatt vikeplikt for alt og alle". I all hovedsak benyttes både seilbrett og vannscootere til lek, og begge kan være til irritasjon - på ulikt vis. Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
index Svart 30.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2023 tobixen skrev 12 minutter siden: ... jeg finner ingenting merkelig i meningsutspillet "både seilbrett og vannscootere burde vært klassifisert som leketøy og hatt vikeplikt for alt og alle". I all hovedsak benyttes både seilbrett og vannscootere til lek, og begge kan være til irritasjon - på ulikt vis. Her var det snakk om et varslet arrangement, til og med et Norgesmesterskap. Man kan ikke arrangere et idrettarrangement om man skal ha vikeplikt for alt og alle. Det er derfor man varsler, fordi annen trafikk skal være oppmerksom og ta hensyn. Hvor vanskelig kan det være? "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Krimart Svart 30.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2023 Ut fra videoen ser det ikke ut som at hurtigbåten akkurat holdt "sikker fart" (regel 6) og uansett nyttefartøy" har også fører av disse et ansvar for å unngå sammenstøt (regel 2). Link to post
tobixen Svart 30.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2023 9 minutes ago, index said: Her var det snakk om et varslet arrangement, til og med et Norgesmesterskap. Man kan ikke arrangere et idrettarrangement om man skal ha vikeplikt for alt og alle. Det er derfor man varsler, fordi annen trafikk skal være oppmerksom og ta hensyn. Hvor vanskelig kan det være? Regattatrafikk må vel normalt følge normale vikepliktsregler. Jeg minnes en gang jeg og mitt barn dro med Holmenkollbanen for å gå på ski - det ble en stor fiasko, da banen ikke gikk lengre enn til Holmenkollen, hvor det var stort skirenn. Vi måtte gå en svær omvei for å komme oss rundt, da hele området var sperret for "normal" trafikk. Digresjon, men dersom man har en regatta på et begrenset område bør det vel være mulig å sperre av området midlertidig for annen trafikk - likesom man gjorde rundt hangarskipet mens det lå for anker. Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
index Svart 30.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2023 tobixen skrev 2 minutter siden: Regattatrafikk må vel normalt følge normale vikepliktsregler. Men det du støttet her var jo at de skulle ha vikeplikt for alt og alle, uansett? Ellers så var det vel bare en båt som valgte å ikke ta hensyn her, de kunne ha brukt noen få sekunder ekstra for å unngå en farlig situasjon. "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 30.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2023 Det som undrer meg er hvorfor man legger NM i hurtigseiling på tvers av en av Norges mest traffikerte skipsleder. Der avstanden fra strand til strand er ca. 1 nm. Og en brettseiler bruker mindre enn tre minutter fra strand til strand. Jeg kan se for meg dillemaet til en skipsfører når han får et titalls slike kryssende foran baugen, som han ikke kan forutse når skifter retning. Link to post
Vestkystseiler Svart 30.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2023 1 minute ago, Hulda said: Jeg kan se for meg dillemaet til en skipsfører når han får et titalls slike kryssende foran baugen, som han ikke kan forutse når skifter retning. Og da er det en god ide å sette ned farten. Link to post
Hulda Svart 30.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2023 Vestkystseiler skrev 24 minutter siden: Og da er det en god ide å sette ned farten. Ja, helt enig. Det er bedre at de seiler rett inn i siden på yrkesbåten enn omvendt. Link to post
hanto1 Svart 30.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2023 Den lokale brettseilerklubben leker rundt midt i skipsleia, det veltes og kantres og svømmes og skrikes. Ikke alltid like lett å få øye på en i sort våtdrakt i vannet. Ikke har dem følgebåt heller. Har prøvd å vike flere ganger, men hva hjelper det å vike om dem likevel styrer etter ? Seilte selv ørlite granne for noen tiår siden men da var skipsleia noe man holde seg borte fra & Reggatta ble kjørt andre steder. Link to post
Krimart Svart 30.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2023 tobixen skrev 1 time siden: Jeg er veldig enig i utsagnet "Man kjører ikke full pinne gjennom et regattafelt, vikeplikt eller ei!", og man kan alltids diskutere hva som er "nyttig" og hva som ikke er det (selv om "nyttefartøy" er relativt godt definert i forskrifter), men allikevel ... jeg finner ingenting merkelig i meningsutspillet "både seilbrett og vannscootere burde vært klassifisert som leketøy og hatt vikeplikt for alt og alle". I all hovedsak benyttes både seilbrett og vannscootere til lek, og begge kan være til irritasjon - på ulikt vis. Ditt fartøy er mer leketøy en mitt såh. I prinsippet kan man vel betegne alt av lystfartøy som leketøy, noe man bruker til rekreasjon og forlystelse. Hvor finner du forresten "nyttefartøy" godt definert? I følge friflyt-artikkelen var regattaen meldt fra til Horten sjøtrafikksentral, og da skal vel også Baronen ha fått denne informasjonen? Siden det her snakkes om både generell vikeplikt og nyttefartøy er det kanskje greit å minne om hva som egentlig står i den særnorske regel 44: Sitat Regel 44. Ansvar mellom fartøy Lystfartøy og åpne båter som drives frem med årer, seil eller maskin, skal mest mulig holde av veien for større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk, når de passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde. Men at Baronen er en "rutegående ferge" og kommer inn under dette i regel 44 og at Drøbaksundet er trangt farvann og sterkt beferdet lei er vel utvilsomt. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn