Code0 Svart 3.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2023 intervju med brettseileren: KNS og Drøbaksund Seilforening samlet sist søndag et stort antall brettseilere til NC regatta i Drøbaksundet. Nyttetrafikken i området var behørig varslet, men likevel kommer en hurtigferge i 30 knops fart susende inn i startfeltet bare sekunder etter at startskuddet er gått. Gautneb som akkurat har startet ser ikke fergen før det er for sent, det vil si nå han crasher inn i styrbords side. I denne samtalen forteller han om hendelsen og om effekten etterpå. https://www.seilmagasinet.no/kolliderte-med-hurtigfergen/822076 Link to post
hanto1 Svart 3.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2023 Seilmagasinet sleivsparker fælt, skal dem ha regatta i skipsleia og all annen trafikk skal stanses, slik som maraton løp, tror jeg nok at resultatet blir ingen mere regatta. Nyttetrafikk er jo betydelig viktigere enn lek på brett med drage. Link to post
Grand Banks jr Svart 3.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2023 Hvor kan man se videoen nå? Den saken som var åpen er nå bak betalingsmur... Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Arne Henriksen Svart 3.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2023 40 minutes ago, hanto1 said: Seilmagasinet sleivsparker fælt, skal dem ha regatta i skipsleia og all annen trafikk skal stanses, slik som maraton løp, tror jeg nok at resultatet blir ingen mere regatta. Nyttetrafikk er jo betydelig viktigere enn lek på brett med drage. Dette kunne vært en ikke-sak med normal oppførsel fra fører av hurtigbåten. Synes eksemplet med buss og maratonløper er helt relevant, avholdes det NM innenfor et begrenset område for et begrenset tidsrom må det være mulig å forholde seg til dette enten det dreier seg om roere, svømmere, motorbåter eller drager. mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Olevine Svart 3.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2023 Grand Banks jr skrev 36 minutter siden: Hvor kan man se videoen nå? Den saken som var åpen er nå bak betalingsmur... Den er her: https://www.fftv.no/wingfoiler-pakjort-av-hurtigbat Link to post
tobixen Svart 3.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2023 2 hours ago, hanto1 said: Seilmagasinet sleivsparker fælt, skal dem ha regatta i skipsleia og all annen trafikk skal stanses, slik som maraton løp, tror jeg nok at resultatet blir ingen mere regatta. Nyttetrafikk er jo betydelig viktigere enn lek på brett med drage. Jeg synes da og at min og flertallets rett til å ferdes uforhindret rundt i sentrum er mye viktigere enn retten til et lite mindretall til å kunne jogge uforhindret rundt i sentrumsgatene, men allikevel skjer det rett som det er at sentrum stenges av for slikt tull Man kan ikke sperre hele Drøbaksundet, men det bør være mulig å lage en sone som er forbeholdt regattaen i en liten periode. Akkurat som at man fikk til å ha allment ferdselsforbud rundt hangarskipet. Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 3.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2023 18 hours ago, quantumduck said: Ja, men det er vel "andre babord", også kalt styrbord halser. Man må vike dersom man seiler for babord halser, mente jeg :-) Det var en gang for mange år siden, i forrige seilbåt, hvor vi seilte gjennom Bilesund nord for Moss samtidig som Færderseilasen gikk. Det var en smarting i en minikatamaran som antageligvis mente at det ville være fordelaktig å gå på østsiden (innsiden) av Bile (stort sett bør man vel unngå dét i en regatta - ofte er man i le for vinden der, og det kan være litt turbulente forhold med skiftende vindforhold - etter sigende er navnet Bile utledet av "Bi i le" - men hva vet jeg, han hadde vel en plan bak det). Saken er i allefall den at han kom fra styrbord side og var skikkelig i blindsona fra genoaen vår. Hadde ikke mannskapet mitt tilfeldigvis gått frem i baugen for å ta en titt akkurat da, så hadde vi ikke sett ham i det hele tatt. Jeg har kanskje ikke helt kontroll på "halsene" mine, men det har brent seg frem i minnet at dersom genoaen skjuler trafikk på styrbord side, så må jeg være ekstra oppmerksom på om det kommer trafikk fra styrbord. :-) Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Sun Flyer Svart 3.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2023 Altså, banen gikk sånn cirka over halve fjorden. Det var fjordbredde nok til all trafikk. På det smaleste er jo leia mye trangere. Det er ikke sååå vanskelig å legge om kursen litt i forhold til normal rute og spesielt mer tidkrevende er det heller ikke. Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Grand Banks jr Svart 4.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2023 Smellen skjedde etter det jeg har fått med meg rett etter start. Kan det ha påvirket kapteinens rutevalg? Kan det ha vært slik at det ikke var noen brettseilere på sjøen da han/ hun vurderte kursen, og vipps 30 sekunder etter er det fullt med brettseilere som krysser? Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
J-Å Svart 4.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2023 Grand Banks jr skrev 43 minutter siden: Smellen skjedde etter det jeg har fått med meg rett etter start. Kan det ha påvirket kapteinens rutevalg? Kan det ha vært slik at det ikke var noen brettseilere på sjøen da han/ hun vurderte kursen, og vipps 30 sekunder etter er det fullt med brettseilere som krysser? Svært sannsynlig. Så lærdommen her er vel at baneområdet må merkes tydelig. Gjerne supplert med virtuelle AIS bøyer, slik det har blitt gjort i Americas Cup. En melding til rederiene skal gjennom mange ledd, og vil ikke alltid nå fram til vakthavende ombord. VTS kan "strø" ut virtuelle bøyer med noen tastetrykk, og kan trolig også legge ut AIS navigasjonsmeldinger. https://oceannavigator.com/virtual-ais-set-to-grow/ Link to post
Hulda Svart 4.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2023 Grand Banks jr skrev 34 minutter siden: Smellen skjedde etter det jeg har fått med meg rett etter start. Kan det ha påvirket kapteinens rutevalg? Kan det ha vært slik at det ikke var noen brettseilere på sjøen da han/ hun vurderte kursen, og vipps 30 sekunder etter er det fullt med brettseilere som krysser? Mye vi ikke vet. Blant annet om regattaledelsen i det hele tatt visste at de la regattaen i leden til en hurtiggående rutebåt. Som passerer maks fire ganger- to ganger på formiddagen og to ganger på ettermiddagen. På sydgående vil trolig Baronen gå på motsatt side av fjorden, noe som halverer kryssing av regattabanen. Om rederiet var varslet på forhånd. Om trafikksentralen var varslet. Link to post
Maika Svart 5.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2023 J-Å skrev On 4.6.2023 at 9.52: En melding til rederiene skal gjennom mange ledd, og vil ikke alltid nå fram til vakthavende ombord. Hvis det stemmer, så er jo det en systemfeil som må fikses, slikt burde jo gå direkte til de som har ansvaret ombord. Link to post
quantumduck Svart 5.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2023 tobixen skrev On 3.6.2023 at 19.28: Jeg har kanskje ikke helt kontroll på "halsene" mine, men det har brent seg frem i minnet at dersom genoaen skjuler trafikk på styrbord side, så må jeg være ekstra oppmerksom på om det kommer trafikk fra styrbord. :-) Ja, vi har en diger blindsone hvor mye rart kan gjemme seg. Link to post
mons Svart 5.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2023 Om man melder fra til politi, vts eller fandens oldemor endrer det vel ikke på vikepliktsreglene eller plikten til å holde utkikk? Hvis vts sender ut varsel kan det muligens endres? 15 sek fra start til man går på tvers midt i en av Norges mest trafikkerte leier.. Tenker mesteparten av ansvaret bør ligge hos arrangøren. Hvis konkurransen skal holdes der burde følgebåtene vært plassert 150 meter nord og sør for området og varslet trafikken samt sjekket at det var klar bane før start. Mons Link to post
Mulligan Svart 9.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2023 mons skrev On 5.6.2023 at 20.39: mesteparten av ansvaret bør ligge hos arrangøren Mon det. I min bok så står det at du ikke har lov til å kjøre på noen. Det være seg med elsparkesykkel, bil, hurtigbåt eller lokomotiv. Og det er ikke mange spor av forsøk på å stoppe i videoen. Og med Servogearsystemet har han en stoppekraft andre kan misunne ham. Sett fra den andre siden så skulle arrangøren hatt hodet undersøkt. Det får ikke hjelpe at det er gode vindforhold på stedet. Banen kan man legge et annet sted enn midt i motorveien. Jeg hørte akkurat på radioen at §44 adelen er på ferde igjen. Et cruiseskip skulle gå fra Oslo samtidig med starten på Færdern og sendte RS ut for å fjerne seilbåter. Hva med å koordinere? Link to post
J-Å Svart 9.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2023 Sannsynligvis har hastigheten å¨disse seilfarkostene vært en overraskelse for vakthavende på hurtigbåten. Båten skulle jo ikke ha vært der, men like før og etter sammenstøtet tror det eneste rette var å holde farten til seileren i sjøen var klart aktenom. En oppbakking kunne ha ført til at seileren havnet under båten. Link to post
lr-80 Svart 4.November.2023 Link til dette innlegget Svart 4.November.2023 Noen som vet hvordan etterforskningen av dette konkluderte? Link to post
Roger jo Svart 4.November.2023 Link til dette innlegget Svart 4.November.2023 lr-80 skrev for 2 timer siden: Noen som vet hvordan etterforskningen av dette konkluderte? Noe her fra 1 okt ikke tilgang https://www.vg.no/sport/i/3E3lWM/francis-ble-meid-ned-av-hurtigbaat-paa-330-tonn Inerju her etter ulykken https://shows.acast.com/seilmagasinet/episodes/6479ebe7c1e93b00117e6f8a Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
lr-80 Svart 4.November.2023 Link til dette innlegget Svart 4.November.2023 Ser av VG-artikkelen at det fortsatt pågår etterforskning, kapteinen er suspendert og det kritiseres i retning både rederi og arrangør. Link to post
Havarita Svart 4.November.2023 Link til dette innlegget Svart 4.November.2023 Det ser da mer ut som brettseilern renner inn i rutegående. Det burde hverken være tvil om at Baronen er et 'nyttefartøy' eller at dette er en 'sterkt beferdet lei'. https://www.sdir.no/sjofart/regelverk/rundskriv/sjoveisreglene--regel-44/ Ikke dermed sagt at noen har påkjørsrett. Link to post
Krimart Svart 5.November.2023 Link til dette innlegget Svart 5.November.2023 Havarita skrev for 9 timer siden: Det ser da mer ut som brettseilern renner inn i rutegående. Det burde hverken være tvil om at Baronen er et 'nyttefartøy' eller at dette er en 'sterkt beferdet lei'. https://www.sdir.no/sjofart/regelverk/rundskriv/sjoveisreglene--regel-44/ Ikke dermed sagt at noen har påkjørsrett. Også nyttefartøy må forholde seg til regel 2, 6, 7 og 8 i sjøveisreglene. Link to post
19 fot Svart 5.November.2023 Link til dette innlegget Svart 5.November.2023 Krimart skrev for 8 timer siden: Også nyttefartøy må forholde seg til regel 2, 6, 7 og 8 i sjøveisreglene. Finnes det noe sted i regler om vikeplikt noe om fart? Selv kjører jeg motorbåt og har jo da ofte vikeplikt både for andre motorbåter og for seilbåter. Når jeg putrer avgårde i 4 knop og kan øke til 5 knop ved full gass og jeg kommer i en vikepliktsituasjon for en som holder 20-30 knop så vil jo full gass forover eller full gass bakover eller fullt rattutslag til ene eller andre siden tilsvare kanskje 2 graders kursendring til den raske jeg har vikeplikt for og det er i realiteten umulig å vite om man da bør holde stabil kurs eller vike i ene eller andre retningen da det er små marginer i et digert sund hvor det egentlig er den raske som avgjør om vi skal kollidere, men den saktegående som reint teknisk har vikeplikt og skal vike unna en man ikke har sjanse til å komme unna. Det logiske ville jo være om de som har mye høyere fart enn andre har vikeplikt for de saktegående, men jeg har ikke funnet noe slikt. Har selv kjørt et sted hvor det er enormt med plass og tar meg mange minutter å krysse på full gass og hvor det da er en slik foil-seiler som fyker rundt på kryss og vers uten noe klart mønster. Et tidspunkt er han på vei vekk med god klaring og i neste minutt så fyker han i retning min båt og jeg må legge om fullt rattutslag og han fyker forbi for så å komme tilbake igjen når jeg igjen har kommet på rett kurs. Er det egentlig meninga saktegående båter skal drive og svinge rundt i slalom for at noen skal fyke rundt sånn mens alle andre må vike for dem? Se på de to bildene her, det første er det med foileren på lang avstand hvor denne seiler vekk fra meg og mot styrbord sett fra meg, som holder ca 4 knop, hvor er denne på vei, er vi på kollisjonskurs? Neste bilde er avstanden veldig nære og nesten kollisjonskurs. Jeg kan ikke se ansiktet til vedkommende og er dermed i den fartsfyltes blindsone og aner ikke om han/hun har oversikt over hvor jeg er. Bildet er tatt mens jeg svinger maks mot babord for å unngå kollisjon med raceren. Klokkeslettet på bildene viser eksakt samme minutt, så her går det kort tid for å tilbakelegge store distanser for seileren, som altså seiler fort. Om disse legger seg på kollisjonskurs og har sine raske kursskifter så er det i realiteten umulig for saktegående fartøy å vike unna dem. Jeg kan riktignok starte opp 100-hesteren og komme meg unna, hvis jeg rekker å starte den raskt nok, men seilerne kan jo ikke vite noe om andres toppfart og hvor fort de kan oppnå denne inkludert oppstartrutiner med pumping av bensin, choke osv. Har også blitt innhentet av seilbåt på kollisjonskurs (antar seil/motor overgår innhentende fartøy innen vikeplikt, men er ikke sikker og viker for sikkerhets skyld). Jeg endrer kurs for å unngå kollisjon og seilbåten endrer deretter kurs så vi igjen er på kollisjonskurs. Jeg viker igjen og den endrer kurs etter meg igjen. Så skjønner jeg at dette blir tett og jeg har ikke mulighet til å komme meg unna en enda raskere seilbåt som til tross for god plass absolutt skal sette kollisjonskurs gang etter gang, så da forter jeg meg å starte enda en motor og får dermed nok fart til å komme meg unna seilbåten. Link to post
J-Å Svart 5.November.2023 Link til dette innlegget Svart 5.November.2023 19 fot skrev 13 minutter siden: Finnes det noe sted i regler om vikeplikt noe om fart? Selv kjører jeg motorbåt og har jo da ofte vikeplikt både for andre motorbåter og for seilbåter. Når jeg putrer avgårde i 4 knop og kan øke til 5 knop ved full gass og jeg kommer i en vikepliktsituasjon for en som holder 20-30 knop så vil jo full gass forover eller full gass bakover eller fullt rattutslag til ene eller andre siden tilsvare kanskje 2 graders kursendring til den raske jeg har vikeplikt for og det er i realiteten umulig å vite om man da bør holde stabil kurs eller vike i ene eller andre retningen da det er små marginer i et digert sund hvor det egentlig er den raske som avgjør om vi skal kollidere, men den saktegående som reint teknisk har vikeplikt og skal vike unna en man ikke har sjanse til å komme unna. Det logiske ville jo være om de som har mye høyere fart enn andre har vikeplikt for de saktegående, men jeg har ikke funnet noe slikt. Regel 17. Fartøy som skal beholde kurs og fart (a) (i) Når det ene av to fartøy skal holde av veien, skal det andre fartøyet beholde sin kurs og fart. (ii) Det fartøy som skal beholde sin kurs og fart kan imidlertid selv ta forholdsregler for ved egen manøver å unngå sammenstøt så snart det blir klar over at det fartøyet som er pliktig til å holde av veien ikke tar de nødvendige forholdsregler i samsvar med disse reglene. (b) Når det fartøyet som skal beholde sin kurs og fart av en eller annen årsak er kommet så nær det andre fartøyet at sammenstøt ikke kan unngås ved forholdsregler alene fra det fartøyets side som skulle holde av veien, skal også det andre fartøyet ta slike forholdsregler som best vil hjelpe til å avverge sammenstøt. (c) Et maskindrevet fartøy som i henhold til punkt (a) ii i denne regel tar forholdsregler for å unngå sammenstøt med et annet maskindrevet fartøy når de to fartøy styrer kurser som skjærer hverandre, skal såfremt omstendighetene tillater det, ikke forandre kurs til babord for et fartøy på sin babord side. (d) Denne regel fritar ikke det fartøyet som skal holde av veien, fra plikten til å gjøre dette. Link to post
shipahoy Svart 5.November.2023 Link til dette innlegget Svart 5.November.2023 19 fot skrev 21 minutter siden: Har også blitt innhentet av seilbåt på kollisjonskurs (antar seil/motor overgår innhentende fartøy innen vikeplikt, men er ikke sikker og viker for sikkerhets skyld). Det er alltid innhentende fartøy som skal vike. Regel 13. Innhenting (a) Uten omsyn til det som ellers er sagt i reglene i Del B avsnitt I og II, skal et hvilket som helst fartøy som innhenter et annet fartøy, holde av veien for det fartøyet som blir innhentet. Link to post
19 fot Svart 5.November.2023 Link til dette innlegget Svart 5.November.2023 J-Å skrev 4 minutter siden: 19 fot skrev 19 minutter siden: Finnes det noe sted i regler om vikeplikt noe om fart? Selv kjører jeg motorbåt og har jo da ofte vikeplikt både for andre motorbåter og for seilbåter. Når jeg putrer avgårde i 4 knop og kan øke til 5 knop ved full gass og jeg kommer i en vikepliktsituasjon for en som holder 20-30 knop så vil jo full gass forover eller full gass bakover eller fullt rattutslag til ene eller andre siden tilsvare kanskje 2 graders kursendring til den raske jeg har vikeplikt for og det er i realiteten umulig å vite om man da bør holde stabil kurs eller vike i ene eller andre retningen da det er små marginer i et digert sund hvor det egentlig er den raske som avgjør om vi skal kollidere, men den saktegående som reint teknisk har vikeplikt og skal vike unna en man ikke har sjanse til å komme unna. Det logiske ville jo være om de som har mye høyere fart enn andre har vikeplikt for de saktegående, men jeg har ikke funnet noe slikt. Regel 17. Fartøy som skal beholde kurs og fart (a) (i) Når det ene av to fartøy skal holde av veien, skal det andre fartøyet beholde sin kurs og fart. (ii) Det fartøy som skal beholde sin kurs og fart kan imidlertid selv ta forholdsregler for ved egen manøver å unngå sammenstøt så snart det blir klar over at det fartøyet som er pliktig til å holde av veien ikke tar de nødvendige forholdsregler i samsvar med disse reglene. (b) Når det fartøyet som skal beholde sin kurs og fart av en eller annen årsak er kommet så nær det andre fartøyet at sammenstøt ikke kan unngås ved forholdsregler alene fra det fartøyets side som skulle holde av veien, skal også det andre fartøyet ta slike forholdsregler som best vil hjelpe til å avverge sammenstøt. (c) Et maskindrevet fartøy som i henhold til punkt (a) ii i denne regel tar forholdsregler for å unngå sammenstøt med et annet maskindrevet fartøy når de to fartøy styrer kurser som skjærer hverandre, skal såfremt omstendighetene tillater det, ikke forandre kurs til babord for et fartøy på sin babord side. (d) Denne regel fritar ikke det fartøyet som skal holde av veien, fra plikten til å gjøre dette. Det du klippet ut handler om å holde stabil kurs osv. Det jeg etterlyste var om det fantes regler om at den som holder en hastighet som er mye større enn andre fartøy overtar noe av ansvaret for å vike da det der kun er snakk om små avvik, mens den saktegående kanskje må ta full bakk for at den raske skal slippe å dreie rattet 2 grader. Om noen kommer i 30 knop fra styrbord når man selv holder 4 knop kan det også iblant være vanskelig å vite om denne kommer til å passere foran eller bak om ca 30 sekunder, eller om den kanskje vil treffe midtskips. Kanksje holder begge stabil kurs og fart og det er kollisjonskurs og det smeller, eller skal man øke farten eller sette full bakk og dermed avvike fra stabil kurs og kanskje forårsake kollisjon mens det ellers hadde blitt en passering hvor racerern fyker forbi 20 meter bak den saktegående? Man vet ikke om man har blitt sett eller om raceren sitter og plotter inn en kurs på navigasjonen eller sjekker facebook på mobilen. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn