Jump to content

Troll 20 lagret i 12 år, hvordan få den på vannet?

CBR

Recommended Posts

Hei!

Jeg har en troll 20 fra 70-tallet som Ikke er vært startet på over 10 år, og stått på land i 12. 

Den ble veldig godt tatt vare på før dette.

Jeg skal få denne ut på vannet i år, men vet ikke helt hvor jeg skal starte.. og jeg har mange dumme nybegynner spørsmål jeg håper å få litt svar på her på forumet.

Båten er fra midten/slutten av 70, og motoren er en diesel volvo penta.

Batteriet er dødt nå regner jeg med. Det er et stort 24v batteri. Må det være så stort? Hvor kjøper jeg og hva er prisen?

Hva må jeg bytte av deler før jeg prøver å starte motoren? 

Mvh Carl Berner Rudy

Hei! Her bør du komme med litt mer informasjon, hvilken motor etc. At en 20 fots båt skulle ha så stor motor at den krever et stort 24 volts batteri virker noe uvanlig...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Først ville jeg ha prøvd å tørne motoren for hånd. Hvis den går rundt, så kan en prøve å få et inntrykk av kompresjon. Det kritiske er ofte ventilene. Noen ventiler har sannsynligvis stått åpne, og da blir det gjerne litt korrosjon på tetningsflatene. Så det er vel en risiko for at toppen må av. Ellers bør selvsagt alt av servicedeler og olje byttes.

CBR skrev for 12 timer siden:

Det er et stort 24v batteri. Må det være så stort? Hvor kjøper jeg og hva er prisen?

Det mest vanlige ved 24V er å seriekoble to 12V batterier. Finnes det egentlig 24V batterier? 

Uansett. Her må du bare ta masse bilder av båt, motor, batterier osv og legge ut her, så får du nok svar og tips. 

Hva med akseltettningene? Tørker de ut på land? Som de skriver over, se om du får tørnet motoren. Jeg hadde uansett prøvd å fått inn noen dråper olje på toppene av stemplene først, ventet et døgn forså prøve å tørne den. En latmannsarm på nedre reimhjul vil vel fungere til formålet.

En ting som er lett å glemme ved sjøsetting, du må lufte akslingen ved tetningen der akselen går inn i akselhylsa. Den er vannkjølt så her skal det ikke være luft. Vri litt på fettkoppen også så det ikke går tørt.

Første jeg ville gjort, var å tappe den for olje så fylle på ny, masse deler rundt i motoren som ikke har fått olje på seg på 12år, greit og være litt snill og dynke de i olje før man begynner å turne på den og delene beveger på seg inni der 

Torsen67 skrev for 3 timer siden:

Jeg hadde uansett prøvd å fått inn noen dråper olje på toppene av stemplene først

Ja, det kunne jeg ha tatt med. Men da må en finne en måte å få olje inn på. En løsning er å skru ut dysene. Jeg tror ikke det skader å tørne forsiktig for å kjenne om det er bevegelse, uten å smøre. Men hvis en skal teste kompresjon, så må en gjerne få innpå litt olje ja. 

index skrev for 5 timer siden:

Hvor ble det av trådstarter mon tro?

han kommer og går Startet prosjektet i 2019

1. Hei! Jeg har en troll 20 fra 70-tallet som Ikke er vært startet på over 10 år, og stått på land i 12. Den ble veldig godt tatt vare på før dette. Jeg skal få denne ut på vannet i år, men vet ikke helt hvor jeg skal starte.. og jeg har mange dumme nybegynner spørsmål jeg håper å få litt svar på her på forumet. Båten er fra midten/slutten av...
  2. kalesje stengene knekte i vinter med snøen over seg hvor kan eg få tak i nye?
  3. snekke trenger ny fenderlist og del av sprekk hamar
  4. Vi har en gammel troll snekke. Kan gammel fenderlist være årsak til at vann kommer inn i innvendig skott? det hjalp ikke med ny kalesje og vi lurer på om vannet kan sive inn i skott gjennom utett fenderlist. Oppdaget ikke vannet inni, før frosten hadde sprengt det seg en liten sprekk i det innvendige skrott(ikke på utsiden men...

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Ja, jeg har startet opp dette prosjektet før, og gitt opp. Life happens, og nå prøver jeg på nytt. Får se om det er fortsatt er håp igjen i snekka.
Leverte akkurat eksamen, og straks drar jeg hjemover og da kommer det masse bilder av båt, motor.

Veldig takknemlig for svarene deres, nå har jeg noe å gå ut ifra.
Det med batteriet er det sikkert jeg som tar feil av, mente det stod 24v, og jeg var redd for at jeg måtte kjøpe et nytt kostbart batteri, men det får jeg sikkert svar på når bilder blir lagt ut.

Checkliste hittil.

• Tørne motoren for hånd.
- Hvis den går rundt, så kan en prøve å få et inntrykk av kompresjon.
- Det kritiske er ofte ventilene.
- hvis ventiler har stått åpne kan det være korrosjon på tetningsflatene og risiko for at toppen må av.
● alt av servicedeler og olje byttes.

● sjekk/vask av dieseltank

● akseltettningene muligens tørket ut
-se om du får tørnet motoren. 
- få inn noen dråper olje på toppene av stemplene først, ventet et døgn forså prøve å tørne den
- En latmannsarm på nedre reimhjul vil vel fungere til formålet.

sjøsetting
- du må lufte akslingen ved tetningen der akselen går inn i akselhylsa. Den er vannkjølt så her skal det ikke være luft.
- Vri litt på fettkoppen også så det ikke går tørt.

-Tappe den for olje så fylle på ny, masse deler rundt i motoren som ikke har fått olje - dynke de i olje før man begynner å turne på den og delene beveger på seg inni der på toppene av stemplene først

Løsning for å få inn olje:
-  skru ut dysene.

Takk for input folkens!

Tidligere har motoren hatt jevn service, kjørt lite, kun i ferskvann og motoren ble fullt overhalt for rundt 12 år siden.

MEN undersiden av motoren har stått i vann i perioder pga regnvann som har trengt seg inn.

Er forberedt på å bytte alle slite/service deler og el kabler, men er det sannsynlig at den må full overhales igjen nå?

Bare for å poengtere det: Du må ikke sette giret i gir når båten står på land og motoren går. 

Antar at det bare har stått vann opp til bunnpannen,  og da har ikke vannet trengt inn i motoren. Burde ikke bety noe. 

Bytte impeller, dieselfilter, olje og oljefilter burde vel holde. Kabler hvis de har stått under vann med kontaktpunkter.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

En ting jeg ville ha vurdert siden den har stått så lenge: Ta av ventildekselet og pump olje med en oljekanne inn mellom ventilfjærene slik at ventilstammene blir godt oljet inn. Litt olje over vippearmene er heller ikke feil. Disse motorene er kjent for å bøye støtstenger om ventilene blir litt trege, og etter tolv år må man regne med at det er rimelig tørt oppi der. Ny olje er også lurt, men den kan være tung å få ut på kald motor. Men får du den ut, så er ny olje bra. Og bytt gjerne igjen etter noen timers gange. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...