Jump to content

Forskjell på skilletrafo / skille "dioder" mtp korrosjonshindring?

Schjell

Recommended Posts

Hei,

Den fabrikkmonterte skilletrafo saken på båten min er gåen og kobla ut.

Før eg bruker 5 - 10 lappar på en Victron skilletrafo, gjer en slik billigare Victron diode løysning samme jobben mtp å hindre korrosjon når en er på landstrøm??

En ting er prisen på skilletrafoen, men det er litt størrelse på det også..

https://www.sparelys.no/victron-galvanic-isolator-vdi-32

Nei, det gjør det ikke. Spørsmålet er om en diode er godt nok.

Søker du på forumet her, kan du lese deg opp til god bakgrunn for egen avgjørelse. 

For meg er ikke dioder godt nok. I Hulda er det installert Noratel skilletrafo. Også fordi jeg ikke ønsker elektronikk/kombi-utstyr i slike installasjoner. 

Hvis du kjøper den minste til Victron er den ikke større enn en sko-eske, og dekker kanskje 99,9% av tiden. Jeg hadde en slik i Fairlinen, og så hadde jeg en bypass for de få minuttene jeg trengte større effekt, f.eks støvsuger og varmtvann samtidig. Men det holdt pris, størrelse og vekt nede, samt beskyttelse stort sett alltid.

Koblingen min var slik at jeg koblet landstrømmen inn mot trafoen, ELLER jeg kunne koble direkte forbi trafoen. Tror det er noen gamle poster her av løsningen, som jeg ble inspirert til av atter andre tråder her på båtplassen.

Hei, takk for raske svar. Det var faktisk litt for masse tråder om dette, så eg fant ikkje heilt ut av det med forskjellen på dioder og trafo mht korrosjon😅

Eg behøver ikkje masse effekt i min båt (16A er plenty og max i båten min, beklager feil link). På landstrøm så er det hovedsakelig berre avfukter og lys som kjem til å trekke 99% av tida. En eller annan gang så vil eg gjerne slå på 220V på VV bereder når vi ligg lenge under land.

Så om dioder stopper korrosjonsproblematikken så er det godt nok for meg, men om folket her seier at det er trafo som er tingen så blir det det. Basert på størrelsen av den døde dingsen eg har no så er det enten dioder eller verdens minste trafo.

Et slikt galvanisk skille inneholder deler for en 50-lapp og er drøyt priset spør du meg. Det stopper bare jordfeil som er under spenningsfall på 2 dioder i serie, som regel rundt 1.4V. Det er umulig å vite om dette er tilstrekkelig eller ikke, kommer an på havna der du ligger og ditt eget elanlegg. Prisforskjellen opp til den minste skilletrafoen til Victron (2kW) er jo ikke formidabel og da får du en løsning som eliminerer problemet.

Men dersom den ‘døde dingsen’ er så liten er det gjerne en galvanisk isolator?..

Takk for det Hulda. Høyres bra ut. Då blir det montering av denne i helga.

Er litt oppegåande på straum og har alltid tenkt at 220V vekselstrøm har to (like) ledere og jord. Dvs eg trudde det heilt til eg såg at dersom eg bytter eine lederen med den andre så går landstrømlyset frå å blinke feilmelding til grønt.

Er det 50% sjans for å koble feil lederene - eg trudde at vekselstrøm var vekselstrøm og det er heilt uviktig om lederene går til den eine eller andre, men er for gammal til å være for sjølvsikker😅

Hvis det er TN (Terra Neutral) anlegg, så er det lavere spenning på nøytralleder (N). Når man plugger inn i en vanlig stikkontakt er det jo vilkårlig hvordan det ender opp, så direkte feil er det vel ikke å bytte om, men i en CEE kontakt er egentlig N pinnen på en bestemt side. Det er mulig at det landstrømlyset ditt er basert på hvor høy spenning det er fra N til jord(PE).

IEC60309code_3pin.jpg

Nei, så enkelt er det ikke. I Son har vi 'Albaniastrøm', der ville teorien din funke. I Stavanger er dere mer avansert med null-leder (nøytral-leder) og greier. Og dette skjønner disse diodene seg på. Tror jeg.

Altså, i Son har vi IT (Insulated Terra). Mens i det mer utviklede Rogaland har dere TN (Insulated Terra). Eller TNC, der er nulleder og jord koblet sammen. En eller annen plass. På utsiden av husveggen. Tror jeg. Jeg er ikke elektriker.

Ok, blir ikkje som å mekke saman juletrelys det her nei ser eg - ignorance is bliss som dei seier😅

Skal måle spenninga mellom ledere og jord og sjå om eg ser nokon forskjell på dei. 

Ser i sikringsskapet mitt her heime i Stavanger, der står det TNC-S ser eg.

Takk igjen for all kunnskapen!

Ok, jordinga er grei - den går rett i eine kjølbolten.

Så prøver eg meg fram på lederene - den kombinasjonen som gir meg grønt lys og ikkje et blinkande lys på landstrømmen blir fasiten.

Ang. jordfeilbryter så har eg ei 16A automatsikring allereie som eg kan gjenbruke, men er usikker på om denne er ordfeilbryter, finner ut av det. 

Takk igjen.

Det er et par viktige punkter angående jording:

Sitat

3.6. AC output neutral to earth link A GFCI must be installed in the AC output of the isolation transformer. For the GFCI to operate correctly, the AC output neutral must be connected to the AC output earth and ground (= all the metal parts in the vessel). To link the AC output neutral (N) to earth (PE), place a green/yellow jumper wire (included) between the J33 and J21 male spade connectors.

Sitat

3.9. Linking input and output earth when the vessel is out of the water. For safety reasons, when the vessel is out of the water (on land) during winter or for maintenance, the vessel's earth (PE) conductor must be connected directly to the shore power earth (PE) conductor. This can be achieved inside the isolation transformer by connecting the yellow/green jumper wire (included) between male spade terminals J34A and J34, as indicated below.

• 2 uker senere...

Då var det gjort. Ang. jording på output sida så fulgte eg boka etter beste evne, men med innslag av intuisjon😅 Eg sjekka først at der var god kontakt mellom minussida på batteriet og kjølbolten og så festa eg jordledning mellom chassis på skilletrafo og minuspol på batteri. Så satte eg på en type B 2-pols 10A jordfeilbryter (der jord er bypassa) på outputen til skilletrafoen.

Bilde nedanfor av den dingsen eg hadde kontra det nye eg satte inn.

Korleis tester eg dette på en enkel måte? Skal eg forsøke å lage en jordfeil eller noko?

Takk for all hjelp!

PXL_20230614_121315115.jpg

PXL_20230614_121353280.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...