kln Startet 31.Mai.2023 Link til dette innlegget Startet 31.Mai.2023 Har en holder til kalesjebøyle hvor den ene skruen har mistet holdet i glassfiberen. Jeg har prøvd å fikse det med epoxylim, men det holdt ikke. Kan en sånn Toggler brukes, eller er det andre løsninger som er mer egnet? Det er jo ikke snakk om store skruen. Sitér dette innlegget Finnmaster 62DC Link to post
Hulda Svart 31.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2023 Multimetall og drill et lite hull. Sitér dette innlegget Link to post
julietkilo Svart 31.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2023 Takplatene mine var festet oppi sandwhich innvendig med treskruer. Da de begynte å løsne, boret jeg opp hullene slik at det ble nok diameter til å sette inn mutternagler/popmuttere. M5 mutter på små takplater og M6 på større. Biltema har mutternagletangsett til en billig penge. Har ikke prøvd med dynamisk last (kalesjebøyle i bevegelse) men stillestående takplater sitter i alle fall som støpt med maskinskruer i disse naglene. Fungerer dog neppe like bra på tykkere enkeltsjikt glassfiber, hvis det er det du har. Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 31.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2023 Jeg har også flere slike skruer som er i ferd med å miste feste i glassfiberen. Det er ikke noe gods på baksiden, så jeg er også på jakt etter en enkel løsning på dette. Er det bare å borre opp og sette i tykkere skruer? Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Pequod Svart 31.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2023 Kan slike mutternagler brukes for å feste slike vanlige kalesjeknapper også? Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
julietkilo Svart 31.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2023 Hvis du bruker naglen sammen med en maskinskrue med senkehode, så bør iallefall skruen passe i kalesjeknappen. Naglen gir deg bare et gjenget hull i materialer som ellers ikke egner seg så godt for gjenging. Jeg ville ha brukt en kalesjeknapp som bygger lite ut fra skroget, for å få minst mulig moment sideveis når kalesjen blir hektet på og drar knappen i én retning til siden. Det er da naglen er mest sårbar for utdraging (drar du den derimot rett utover fra hullet sitter den ekstremt bra). Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 31.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2023 Jeg bruker gjennomgående skruer med mutter på baksiden, der det er mulig. Sitér dette innlegget Link to post
lr-80 Svart 31.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2023 J-Å skrev for 5 timer siden: Jeg bruker gjennomgående skruer med mutter på baksiden, der det er mulig. Blir det ikke fryktelig stygt om det da overbelastes og rives ut? Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 31.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2023 lr-80 skrev 25 minutter siden: Blir det ikke fryktelig stygt om det da overbelastes og rives ut? Jeg kan ikke huske at det har skjedd, men en kan jo prøve å dimensjonere med så store skiver på baksiden, at skruen ryker før den river ut et stykke. Sitér dette innlegget Link to post
paxo Svart 31.Mai.2023 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2023 Som en regel bør det brukes maskinskruer i glassfiber, men om du skal gjøre en rask fiks på festet til karosseriskruer kan du brekke en fyrtikk i hullet og skru inn skruen. Det holder overraskende bra. Du kan bruke en dråpe lynlim på fyrstikkbiten for ekstra hold. Sitér dette innlegget Link to post
Marqies Svart 1.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2023 Mutternagler eller også kalt Rivet nuts, disse holder overraskende godt i glassfiber. På Ebay finner du dem i både alu og rustfritt/stål Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 1.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2023 paxo skrev for 7 timer siden: Som en regel bør det brukes maskinskruer i glassfiber, Den regelen der har jeg aldri hørt før. Tror ikke jeg kommer til å begynne å følge den med mindre det er plass til en mutter på baksiden. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
kln Svart 1.Juni.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2023 23 hours ago, J-Å said: Jeg bruker gjennomgående skruer med mutter på baksiden, der det er mulig. Dessverre har jeg ikke tilgang til baksiden, ellers hadde jeg vært enig i at det er en god løsning Sitér dette innlegget Finnmaster 62DC Link to post
J-Å Svart 1.Juni.2023 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2023 kln skrev 56 minutter siden: Dessverre har jeg ikke tilgang til baksiden, ellers hadde jeg vært enig i at det er en god løsning Det er alltid tilgang, bare skruene er lange nok . Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.