Mjes Startet 31.Mai.2023 Del på Facebook Startet 31.Mai.2023 Min gamle propell ser slik ut. Dette er en Radice B7 18" (iallefall i følge forrige eier) Den ble pusset blank i for et år siden. Nå er spørsmålet om det er verd en ny jobb eller om den har gjort sitt. Det er endel hakk etter enten skader eller tæring langs kantene, og mange brune flekker innover bladene. Noen av flekkene lar seg enkelt pusse bort og det er ikke groper under. Kan være etter rur som ble borte under høytrykksylingen en sen høstkveld. Men foreløpig har jeg ikke fått propellen av, og har derfor ikke gått over alt. Spørsmålet er: Fiks eller skift ? Skift er jo ikke akkurat gratis...... Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 31.Mai.2023 Del på Facebook Svart 31.Mai.2023 Det burde vel ikke være nødvendig å bytte denne propellen. Bladet som peker mot venstre har fått en skade, det er ikke tæring. Den må utbedres, men da får du brått litt kast. Ideelt sett burde den sendes til avbalansering. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
J-Å Svart 31.Mai.2023 Del på Facebook Svart 31.Mai.2023 Det spørs hvor nøye man skal være. Jeg tror jeg hadde tatt den balanseringen litt grovt, uten å ta av propellen, ved å markere en kurve som går innenfor hakket, og en tilsvarende kurve på motsatt blad, og så slipe ned begge. Er det sinkanode noe sted? Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 31.Mai.2023 Del på Facebook Svart 31.Mai.2023 Komodo skrev for 5 timer siden: Bladet som peker mot venstre har fått en skade Bladet som peker mot høyre har en vesentlig større skade. Denne propellen hadde ikke jeg "kjørt" med. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
J-Å Svart 31.Mai.2023 Del på Facebook Svart 31.Mai.2023 Jens_P skrev 36 minutter siden: Bladet som peker mot høyre har en vesentlig større skade. Denne propellen hadde ikke jeg "kjørt" med. Jeg ser ikke den skaden til høyre. Kan du kopiere bildet og vise? Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 31.Mai.2023 Del på Facebook Svart 31.Mai.2023 Du har rett, men dette så ut som en skade. Tolket steinen bak og over som en del av propellbladet med maling fjernet. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Nortonis Havulk Svart 31.Mai.2023 Del på Facebook Svart 31.Mai.2023 På min sånn propell så har jeg sink anode på propellmutteren, du har jo lang avstand til til roret for også ha en sånn på. Har du mye tæring til at det ikke kun er nok med den på akslingen, så hadde jeg satt på en på mutter også. Det skal jo være en del igjen av sinken hvert år, har leste noe som 50% er optimalt. Har du et dypt skruhull inn i akslingen ved mutter så kan du også bruke en sånn: https://www.maritim.no/sinkanode-for-sleipner-propellmutter Ellers så har di også som du klemmer og skrur fast i mutteren: https://www.maritim.no/sinkanode-for-sleipner-propellmutter Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 31.Mai.2023 Del på Facebook Svart 31.Mai.2023 Jens_P skrev 1 time siden: Du har rett, men dette så ut som en skade. Tolket steinen bak og over som en del av propellbladet med maling fjernet. Åja, nå ser jeg hvordan du så det. Et lite hakk er det vel, men et hakk i "trailing edge" er vel ikke så kritisk. Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 31.Mai.2023 Del på Facebook Svart 31.Mai.2023 Er propellen eneste forbindelse til sjø, eller har du dynaplate eller lignende i tillegg? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 1.Juni.2023 Del på Facebook Svart 1.Juni.2023 Jeg skifter alltid til låsemutre på mine akselanoder. Da løsner de ikke. De medfølgende vanlige mutrene er "no good". Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Mjes Svart 1.Juni.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni.2023 Hei igjen og mange takk for innspill. Propellen er nå demontert, delvis renset og er levert til Winrace for inspeksjon og eventuelt reparasjon. Den var lett å få av, ingen varme nødvendig. Det er nok noe groptæring, men ikke så mye som fryktet. Og grunnen er antakelig at det kun er en anode montert på nedre rorfeste som er et kraftig flattstål. Så er det en ledningsforbindelse opp til propellakslingen, dvs koblet til mutteren i flensen til stevnlageret. Denne forbindelsen er utført med kabelsko i begge ender, og den nedre er brudt. Kabelskoen er løs og fylt opp av gammelt bunnstoff og skitt. I tillegg er selve anoden montert på et tykt malingslag. Båten er gammel, men jeg har kun eid den i kort tid, og oppdager mer og mer som burde vært tatt hånd om. Selvsagt. Det er ingen anode på aksling eller mutter. Så nå venter jeg på svar fra Winrace, og må pønske ut en bedre montering av anode med forbindelse til akslingen. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 1.Juni.2023 Del på Facebook Svart 1.Juni.2023 Den ledningen mellom flyndre og hylse beskytter kun disse to. Ikke aksling, det er ikke elektrisk forbindelse mellom hylse og aksling. Du bør ha anode på aksling eller propellmutter i tillegg for å beskytte propellen. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Mjes Svart 1.Juni.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni.2023 Fikk svar fra Winrace. De retter av kantene og balanserer propellen og mener at den da er god for bruk igjen. Så blir det en form for akselanode. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 1.Juni.2023 Del på Facebook Svart 1.Juni.2023 Mjes skrev 1 time siden: propellen og mener at den da er god for bruk igjen. Så blir det en form for akselanode. Det ser ut som propell mutteren har nylonlås. da er det en gangs bruk. Skift ut skiva med denne låseblekket så kan du bruke mutteren om igjen. Er det 1,5 X akseldiameter plass mellom propell og hylsa er det plass til sink. En må ikke hindre vann sirkulasjon i hylsa. Eller sink utenpå mutteren Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.