Jump to content

Propell med skade eller tæring


Mjes

Recommended Posts

Min gamle propell ser slik ut. Dette er en Radice B7 18" (iallefall i følge forrige eier) Den ble pusset blank i for et år siden. Nå er spørsmålet om det er verd en ny jobb eller om den har gjort sitt. Det er endel hakk etter enten skader eller tæring langs kantene, og mange brune flekker innover bladene. Noen av flekkene lar seg enkelt pusse bort og det er ikke groper under. Kan være etter rur som ble borte under høytrykksylingen en sen høstkveld. Men foreløpig har jeg ikke fått propellen av, og har derfor ikke gått over alt.

Spørsmålet er: Fiks eller skift ? Skift er jo ikke akkurat gratis......Propell.jpg.94025c013c061364bbe35cddc886be84.jpg

Link to post

På min sånn propell så har jeg sink anode på propellmutteren, du har jo lang avstand til til roret for også ha en sånn på.

Har du mye tæring til at det ikke kun er nok med den på akslingen, så hadde jeg satt på en på mutter også.

Det skal jo være en del igjen av sinken hvert år, har leste noe som 50% er optimalt.

Har du et dypt skruhull inn i akslingen ved mutter så kan du også bruke en sånn:

https://www.maritim.no/sinkanode-for-sleipner-propellmutter

 

Ellers så har di også som du klemmer og skrur fast i mutteren:

https://www.maritim.no/sinkanode-for-sleipner-propellmutter

Link to post

Hei igjen og mange takk for innspill. Propellen er nå demontert, delvis renset og er levert til Winrace for inspeksjon og eventuelt reparasjon. Den var lett å få av, ingen varme nødvendig. 

Det er nok noe groptæring, men ikke så mye som fryktet. Og grunnen er antakelig at det kun er en anode montert på nedre rorfeste som er et kraftig flattstål. Så er det en ledningsforbindelse opp til propellakslingen, dvs koblet til mutteren i flensen til stevnlageret. Denne forbindelsen er utført med kabelsko i begge ender, og den nedre er brudt. Kabelskoen er løs og fylt opp av gammelt bunnstoff og skitt. I tillegg er selve anoden montert på et tykt malingslag. Båten er gammel, men jeg har kun eid den i kort tid, og oppdager mer og mer som  burde vært tatt hånd om. Selvsagt.

Det er ingen anode på aksling eller mutter.

Så nå venter jeg på svar fra Winrace, og må pønske ut en bedre montering av anode med forbindelse til akslingen.

Link to post

Den ledningen mellom flyndre og hylse beskytter kun disse to. Ikke aksling, det er ikke elektrisk forbindelse mellom hylse og aksling. Du bør ha anode på aksling eller propellmutter i tillegg for å beskytte propellen. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Mjes skrev 1 time siden:

propellen og mener at den da er god for bruk igjen.

Så blir det en form for akselanode.

Det ser ut som propell mutteren har nylonlås. da er det en gangs bruk.

Skift ut skiva med denne låseblekket så kan du bruke mutteren om igjen.

 

Er det 1,5 X akseldiameter plass mellom propell og hylsa er det plass til sink. 

En må ikke  hindre vann sirkulasjon  i hylsa.

image.png.f0f0e52dd5a85bd45082d8aa0b916728.pngimage.png.b4b5d8ec71742b2c5118e09ca7c79354.png

Eller  sink utenpå mutteren

image.png.6d1e1af7696da1bb31a61424854d1e16.png

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...