Jump to content

Mercury 60hk 4-t 2004, hvit røyk, missfarget olje og bensin lukt av olje


Sommer1990

Recommended Posts

hei, har en Mercury 60hk 4takt 2004 modell som ser ut som om den har bestemt seg for å ødelegge båtsesongen vår :headbang:
bytte motor olje for ca. 1 mnd siden. da var oljen slik den var ved forje bytte og slik jeg vil forvnte av den skal være.
bytte også temostat, kjørte noen omgangen med Salt-X, ny bensin(98oktan),  nye plugger og byttet begge bensin filtrene. 
hadde også quicksilver bensintilsettning i besnsinen. 
ved første tur i år går motoren som den skal, har rett turtall 5900 og oppnår samme toppfart som ifjord. 
når jeg legger til brygga blir motoren stående å gå en stund på tomgang. merker så at kommer en del hvit røyk fra eksos, kan ikke huske at jeg har sett den gjøre det før.
mens jeg venter å ser om det går over(tenkte den kanskje brant av litt karbon el. i forbindelse med tillsettningen jeg hadde i bensinen) ser jeg at kjøle vannet ikke kommer ut lengre.
får båten på land og det viser seg at salt rester hadde plugget kjøle vannet.
sjekker oljen og den ser ut som kaffe med melk i, 
heller på ny olje og ny bensin uten tillsettning, lar den gå på tomgag i ca. 2t. hvit røyk på samme måte som tidligere.
tømmer ut oljen igjen og samme farge. den lukter også bensin.
IMG_20230531_111421_resized_20230531_113813821.jpg.b17d18472c800ea001b92797c008ee3b.jpg

 

i tillegg er det små svarte forbrent drit i den. kjennes ikke ut som metall spon, da jeg tar på dem smuldrer de opp og blir til en slags aske. 
IMG_20230531_111651_resized_20230531_113813641.jpg.b3c665e86230acdd21eb725ce34905a5.jpg
 

er det vann jeg har fått i olje? hvorfor lukter den bensin? syntes det er merkleig at jeg både skal ha fått vann og bensin i oljen samtidig...
i tillegg så går motoren helt fint. motor er gått 256timer, syntes det er ekstremt tidlig for at toppakkning f.eks. er røket...
eneste jeg egentlig har sjekket er bensin lavtrykks pumpe. skrudde den av og sjekket at den ikke lekker når jeg klemmer på blæren. 

hva gjør jeg nå?
 

Link to post
Share on other sites

har smarkcraft instrumentering så har relativt grei kontroll på tempratur. ved gammel temostat lå temp på 50grader. nå med ny ligger den på 48 grader. impeller er nok moden for bytte men ble kjørt i bøtte på land uten muffe og det var fin temp og kjølestråle.

Link to post
Share on other sites

Salt X'en har nok løst opp noe salt som tettet. Muligens toppakning, men mer sannsynlig adapterplate under blokka tenker jeg. Motoren har jo den alderen der mellomstore firtaktere pleier å få problemer med tæring....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

noe slikt jeg også har tenkt. men hvit eksos, vann i olje og bensin i olje skal alt det skje ved toppakkning eller adapterplate feil?
hvordan sjekker je toppakkning? er kompresjonsteste greit å ta da?
tok av dekselset på siden når jeg bytte bensinfilter og plugger, sjekket da også om jeg kunne se noe indikasjon på hull i adapter plate men kunne ikke se noe. eller er det problem med tæring andre streder på adapterplata også? 

Link to post
Share on other sites

Jeg ville ha begynt med å se på pluggene. Ser de like ut, er en renere enn de andre, er det evt vannperler på en?

 

Adapterplaten ser du egentlig ikke uten at du løser motorblokka fra stammen og løfter den opp, og det er jo litt jobb....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Og en lekkasje i toppakningen skal være ekstrem om du fanger den opp med kompresjonstest. Som Index skriver, tennpluggene vil kunne fortelle deg en hel del. Jeg skjønner ikke hvordan det kan lukte bensin av oljen, om det ikke er en blow by tilstede. Eller at stempeltoppene blir vasket med uforbrent bensin. Da vil du få hvit eksos, og oljen vil lukte eksos/bensin temmelig kjapt. 

 

På gamle bilmotorer hendte det at temperaturmåleren viste grei temperatur, selv om motoren gikk overopphetet. Uten å trekke noen paralleller til påhengeren. 

Link to post
Share on other sites

0916 skrev 48 minutter siden:

2004 modell er vel forgassere med mekanisk bensinpume. Har membranen i bensinpumpen røket renner bensinen rett ut i oljen.

har skrudd ut pumpen og den holder tett når jeg klemmer på belgen på bensin slangen. er det andre måter å teste den på?

Link to post
Share on other sites

Ja, du tester ikke membranen. Du tester at ventilen(e) holder tett. Pumpen består av to ventiler og en membran. Tror du må plukke ut pumpen. Lekkasjen kan være så liten at du ikke merker det. Eller at membranen lekker kun i en posisjon. 

 

Pluggene virker til å ligge innenfor 'normalintervallet'. Mulig bildet lyver, men de kunne muligens trenge en justering på åpningen.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 12 minutter siden:

Ja, du tester ikke membranen. Du tester at ventilen(e) holder tett. Pumpen består av to ventiler og en membran. Tror du må plukke ut pumpen. Lekkasjen kan være så liten at du ikke merker det. Eller at membranen lekker kun i en posisjon. 

 

Pluggene virker til å ligge innenfor 'normalintervallet'. Mulig bildet lyver, men de kunne muligens trenge en justering på åpningen.

var ute og sjekket åpningen og kan se ut som om den ene pluggen har litt mindre åpning. skal få justert den. 

er lavtrykkspumpen jeg har mistenkt. har en på jobben som hadde det på en suzuki med mye samme symtomer. 


men den oljen jeg viste bilde av, er det vann i den? jeg hadde trodd den hadde vært gråere og litt skum i. men det ser jeg ikke...

og til skutt hvit røyk, følte dette begynte da jeg hadde tilsettning i bensinen. kan det ha gjort at karbon rester er løsnet og brennes el.? har kjørt 2-3t på tomgang etter jeg byttet til ny bensin uten tilsettning. så hvis dte var tilfelle så skulle det vel ha gitt seg...?

Link to post
Share on other sites

kan være det er lys i enden av tunnelen...
 

sjekket lavtrykkspumpen igår, kunne ikke finne noe gale med den men ikke sikkert jeg ville kalrt å se noe uansett om den lakk igjennom.

sjekket pluggene, ifølge manual skulle åpningen være 1mm.
målte 0.5, 0.5, 0.4 og 0.3. justerte dem

 

sjekket kompressjon:
180, 180, 180, 190 uten gass på
200, 190, 200, 200 med full gass

startet så opp og syntes den gikk litt finere og det var mindre hvit røyk.
helte så MASSE systemrens i 5L ny bensin og har kjørt den noen intervall med 15min på og 15min av, dette på ca. 1500omdreininger. INGEN tegn til hvit røyk.

kan det være så enkelt som at pluggåpningene var så på bærtur at ubrent bensin har lekkt igjennom til olja og at noe ubrent bensin har blitt med eksosen?

Link to post
Share on other sites

Sommer1990 skrev 47 minutter siden:

kan det være så enkelt som at pluggåpningene var så på bærtur at ubrent bensin har lekkt igjennom til olja og at noe ubrent bensin har blitt med eksosen?

 

Det kan jo være, det kan også være at flottøren i en av forgasserne har hengt seg og at den har sluppet taket mens du holdt på med motoren. Jeg syntes egentlig den hadde en fing gange på videoen, og ikke veldig mye røyk. Så det kan fort skyldes uforbrent bensin og ikke kjølevann. Jeg ville ha brukt båten noen uker og fulgt med på utviklingen. Det kan fort gå veldig bra.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Hei tar opp denne igjen. 

Byttet olje i høst når båten ble tatt på land, uten at jeg huske noe nevneverdige om oljen fargen. 

 

Tok nå og kjørte den 30min på tomgang i stamp og sjekket oljen, flaske til venstre. 

Byttet så olje og tok meg en tur på ca. 30min hvor 10min var på maks. Tok så opp båt og sjekket olje igjen, da fikk jeg olje i flaske til høyre. 

Noen som vet hvorfor? Er det kondens i den vestre som blir dannet ettersom motor ikke oppnår høy nok temperatur på tomgang? 

IMG_20240414_202632.jpg.b57f732465b442b99279ad92bd8794af.jpg

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...