Jump to content

Volvo MD11C, tregstartet som kald


Som

Recommended Posts

Min MD11C starter alltid, men når den er kald må starteren kjøres en liten stund før motoren starter. Denne "starttiden" er like lang hver gang, og den samme selv om det er sommer eller vinter. Når den er varm eller har vært i gang siste døgn så starter den på flekken.

 

Det er ikke det helt store problemet siden vi vet at den alltid starter og går perfekt ellers.

Men noe må det jo være....er det forvarming el. som mangler eller burde vært installert ?

 

Batteriet er nytt, og starteren holder riktige omdreininger :crazy: ......

:flag:

Link to post
  Som skrev:

Denne "starttiden" er like lang hver gang, og den samme selv om det er sommer eller vinter. Når den er varm eller har vært i gang siste døgn så starter den på flekken.

Kan tyde på luft og/eller at dieselen renner litt tilbake mot tanken i løpet av et par døgn. Sjekk/skift slanger eller lag deg en midlertidig dieseltank som står LITT høyere enn dieselpumpen og se om det løser problemet.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

Heia.

 

Det kan være at dieselen renner tilbake i slangen, slik at det må pumpes fram til motoren før det skjer noe. Kan være lekasje i en slange eller i ei banjo kopling. Prøv å skifte alle kopperpakningene og sjekk at det ikke er sprekker eller noe annet feil på slangene.

 

Tore

Link to post

Utrolig rask respons på båtplassen.no :flag:

 

Jeg har vært inne på samme tanken om at dieselen renner tilbake. Har også sjekket alle slanger og koblinger uten å finne noe som er lekk, det lukter heller ikke diesel i motorrommet eller i rommet hvor tanken ligger.

Er det en form for enveisventil som bør finnes i systemet, eller er det ren vakuum som bør holde dieselen i slangen ? :confused:

Link to post
  jolo skrev:

Hvis jeg husker rett har MD11C en kaldstart knapp.

Bruker du den ?

Jeg vet ikke om noe kaldstartknapp, det er heller ikke nevnt i instruksjonsboken eller andre manualer som fulgte med motoren da den var ny. Det eneste jeg vet er at den har en manuell dekompresjonshendel som skal brukes hvis den skal startes med sveiv (noe som her er komplett umulig pga. motorens plassering).

 

Kan det være den samme vi snakker som ? I så fall er den vanskelig å komme til for mye bruk.

Redigert av Som (see edit history)
Link to post

Jeg mener bestemt det var en kaldstart knapp på den MD11C jeg hadde. Men dette er 15-20 år siden :confused: , men jeg mener det var en fjærbelastet knott som ble trykket inn ved dieselpumpa. Den smatt opp igjen av seg selv så snart motoren var startet.

(Dette har ingenting med dekompresjons hendlene å gjøre.)

 

Er det ikke noen med MD11C her inne som kan hjelpe Som med å finne knotten ? :wink:

Redigert av jolo (see edit history)

 

 

Link to post

Dette svarer Drevia ifm. en annen som spør :

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

Hej det finns back ventiler i matarpumpen dessa vibrerar loss säten slits ut= byt matarpumpen samt alla slangar bränslesidan är kanske ca 15 år= hårdnar dessa tar emot tryckstötar i bränslesytemet.

''''''''''''''''''''''''''''''''''''''

Ja så kan det vara. Pröva att koppla en slang direkt till filtret, som du leder från en separat tank. Gå alltså förbi matarpumpen. Ställ tanken högre än motorn så att det blir självtryck. Om motorn startar i detta läge så är det matarpumpen som du behöver byta.

'''''''''''''''''''''''''''''''''''''

:santcheers:

Link to post
  • 4 måneder senere...
  • 1 år senere...
  localboy skrev:
Det er et kjent problem at returdieselen pisker opp små luftbobler, og når returen går inn på dieselfilteret vil du få problemer.

 

På nyere utgaver går returen direkte inn på forfilteret, eller direkte i tanken.

 

Kan man ikke blokkere den orginale returen, og sende returen rett i tanken?

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...