Jump to content

Volvo MD11C, tregstartet som kald


Som

Recommended Posts

Min MD11C starter alltid, men når den er kald må starteren kjøres en liten stund før motoren starter. Denne "starttiden" er like lang hver gang, og den samme selv om det er sommer eller vinter. Når den er varm eller har vært i gang siste døgn så starter den på flekken.

 

Det er ikke det helt store problemet siden vi vet at den alltid starter og går perfekt ellers.

Men noe må det jo være....er det forvarming el. som mangler eller burde vært installert ?

 

Batteriet er nytt, og starteren holder riktige omdreininger :crazy: ......

:flag:

Link to post
Share on other sites

Denne "starttiden" er like lang hver gang, og den samme selv om det er sommer eller vinter. Når den er varm eller har vært i gang siste døgn så starter den på flekken.

Kan tyde på luft og/eller at dieselen renner litt tilbake mot tanken i løpet av et par døgn. Sjekk/skift slanger eller lag deg en midlertidig dieseltank som står LITT høyere enn dieselpumpen og se om det løser problemet.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Heia.

 

Det kan være at dieselen renner tilbake i slangen, slik at det må pumpes fram til motoren før det skjer noe. Kan være lekasje i en slange eller i ei banjo kopling. Prøv å skifte alle kopperpakningene og sjekk at det ikke er sprekker eller noe annet feil på slangene.

 

Tore

Link to post
Share on other sites

Utrolig rask respons på båtplassen.no :flag:

 

Jeg har vært inne på samme tanken om at dieselen renner tilbake. Har også sjekket alle slanger og koblinger uten å finne noe som er lekk, det lukter heller ikke diesel i motorrommet eller i rommet hvor tanken ligger.

Er det en form for enveisventil som bør finnes i systemet, eller er det ren vakuum som bør holde dieselen i slangen ? :confused:

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg husker rett har MD11C en kaldstart knapp.

Bruker du den ?

Jeg vet ikke om noe kaldstartknapp, det er heller ikke nevnt i instruksjonsboken eller andre manualer som fulgte med motoren da den var ny. Det eneste jeg vet er at den har en manuell dekompresjonshendel som skal brukes hvis den skal startes med sveiv (noe som her er komplett umulig pga. motorens plassering).

 

Kan det være den samme vi snakker som ? I så fall er den vanskelig å komme til for mye bruk.

Redigert av Som (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg mener bestemt det var en kaldstart knapp på den MD11C jeg hadde. Men dette er 15-20 år siden :confused: , men jeg mener det var en fjærbelastet knott som ble trykket inn ved dieselpumpa. Den smatt opp igjen av seg selv så snart motoren var startet.

(Dette har ingenting med dekompresjons hendlene å gjøre.)

 

Er det ikke noen med MD11C her inne som kan hjelpe Som med å finne knotten ? :wink:

Redigert av jolo (see edit history)

 

 

Link to post
Share on other sites

Dette svarer Drevia ifm. en annen som spør :

 

--------------------------------------------------------------------------------

 

Hej det finns back ventiler i matarpumpen dessa vibrerar loss säten slits ut= byt matarpumpen samt alla slangar bränslesidan är kanske ca 15 år= hårdnar dessa tar emot tryckstötar i bränslesytemet.

''''''''''''''''''''''''''''''''''''''

Ja så kan det vara. Pröva att koppla en slang direkt till filtret, som du leder från en separat tank. Gå alltså förbi matarpumpen. Ställ tanken högre än motorn så att det blir självtryck. Om motorn startar i detta läge så är det matarpumpen som du behöver byta.

'''''''''''''''''''''''''''''''''''''

:santcheers:

Link to post
Share on other sites

Det er ikke alltid denne fungere, en innstillingsak på pumpa som er noe mer komplisert. En annen løsning kan være å åpne ventilløfterne, rotere motoren med starteren et øyeblikk, still tilbake ventilløfterne( etter at du har stoppet motoren) og start med full gass.

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...
  • 1 år senere...
Det er et kjent problem at returdieselen pisker opp små luftbobler, og når returen går inn på dieselfilteret vil du få problemer.

 

På nyere utgaver går returen direkte inn på forfilteret, eller direkte i tanken.

 

Kan man ikke blokkere den orginale returen, og sende returen rett i tanken?

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...