Som Startet 12.Desember.2005 Del på Facebook Startet 12.Desember.2005 Min MD11C starter alltid, men når den er kald må starteren kjøres en liten stund før motoren starter. Denne "starttiden" er like lang hver gang, og den samme selv om det er sommer eller vinter. Når den er varm eller har vært i gang siste døgn så starter den på flekken. Det er ikke det helt store problemet siden vi vet at den alltid starter og går perfekt ellers. Men noe må det jo være....er det forvarming el. som mangler eller burde vært installert ? Batteriet er nytt, og starteren holder riktige omdreininger ...... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Svart 12.Desember.2005 Del på Facebook Svart 12.Desember.2005 Denne "starttiden" er like lang hver gang, og den samme selv om det er sommer eller vinter. Når den er varm eller har vært i gang siste døgn så starter den på flekken.Kan tyde på luft og/eller at dieselen renner litt tilbake mot tanken i løpet av et par døgn. Sjekk/skift slanger eller lag deg en midlertidig dieseltank som står LITT høyere enn dieselpumpen og se om det løser problemet. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
Tore Harang Svart 12.Desember.2005 Del på Facebook Svart 12.Desember.2005 Heia. Det kan være at dieselen renner tilbake i slangen, slik at det må pumpes fram til motoren før det skjer noe. Kan være lekasje i en slange eller i ei banjo kopling. Prøv å skifte alle kopperpakningene og sjekk at det ikke er sprekker eller noe annet feil på slangene. Tore Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 12.Desember.2005 Del på Facebook Svart 12.Desember.2005 Hvis jeg husker rett har MD11C en kaldstart knapp. Bruker du den ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Som Svart 12.Desember.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Desember.2005 Utrolig rask respons på båtplassen.no Jeg har vært inne på samme tanken om at dieselen renner tilbake. Har også sjekket alle slanger og koblinger uten å finne noe som er lekk, det lukter heller ikke diesel i motorrommet eller i rommet hvor tanken ligger. Er det en form for enveisventil som bør finnes i systemet, eller er det ren vakuum som bør holde dieselen i slangen ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Som Svart 12.Desember.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Desember.2005 (redigert) Hvis jeg husker rett har MD11C en kaldstart knapp. Bruker du den ? Jeg vet ikke om noe kaldstartknapp, det er heller ikke nevnt i instruksjonsboken eller andre manualer som fulgte med motoren da den var ny. Det eneste jeg vet er at den har en manuell dekompresjonshendel som skal brukes hvis den skal startes med sveiv (noe som her er komplett umulig pga. motorens plassering). Kan det være den samme vi snakker som ? I så fall er den vanskelig å komme til for mye bruk. Redigert 12.Desember.2005 av Som (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
torbit Svart 12.Desember.2005 Del på Facebook Svart 12.Desember.2005 Forsøk å sende en forespørsel AB Drevia i Lysekil (drevia.se) de er spesialister på Volvo Penta og har tipsforum som sikkert vil gi deg et svar! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 12.Desember.2005 Del på Facebook Svart 12.Desember.2005 (redigert) Jeg mener bestemt det var en kaldstart knapp på den MD11C jeg hadde. Men dette er 15-20 år siden , men jeg mener det var en fjærbelastet knott som ble trykket inn ved dieselpumpa. Den smatt opp igjen av seg selv så snart motoren var startet. (Dette har ingenting med dekompresjons hendlene å gjøre.) Er det ikke noen med MD11C her inne som kan hjelpe Som med å finne knotten ? Redigert 12.Desember.2005 av jolo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Allan E Svart 12.Desember.2005 Del på Facebook Svart 12.Desember.2005 Det er en kaldstartknapp på motoren. Står på pumpa, av messing og peker rett opp. Jeg pleier å gi gass for så å trykke ned kaldstarten og så vri på nøkkelen. Men det er jo andre med slik motor som slipper å bruke kaldstarten. Varierer litt tror jeg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Allan E Svart 12.Desember.2005 Del på Facebook Svart 12.Desember.2005 (redigert) Knappen står rett ved 3 tallet. Redigert 12.Desember.2005 av Gladiator (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 12.Desember.2005 Del på Facebook Svart 12.Desember.2005 (redigert) Jeg mener bestemt det var en kaldstart knapp på den MD11C jeg hadde. Men dette er 15-20 år siden , Der var den !! Puh...da fungerer noen av de små grå cellene ennå. Redigert 12.Desember.2005 av jolo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Som Svart 12.Desember.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Desember.2005 Det stemmer, ifl. instruksjonsboken som jeg nå måtte sjekke er det en slik knapp på MD11C (automatisk på MD17 står det) Så jeg får ta en titt i dette klautrofobiske motorrommet mitt Hva er det som gjør at denne knappen letter starten ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pete Svart 12.Desember.2005 Del på Facebook Svart 12.Desember.2005 Den åpner for full innblåsing av diesel, trur jeg. Min 11C flyr til på to varv når jeg trykker inn denne. Bruker den ved kaldstart på sommeren også. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
EIRINA Svart 12.Desember.2005 Del på Facebook Svart 12.Desember.2005 (redigert) Motoren ryker svart og hakker og går helt til du tar av gassen da gård den fint Redigert 12.Desember.2005 av tassen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Som Svart 12.Desember.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Desember.2005 Dette svarer Drevia ifm. en annen som spør : -------------------------------------------------------------------------------- Hej det finns back ventiler i matarpumpen dessa vibrerar loss säten slits ut= byt matarpumpen samt alla slangar bränslesidan är kanske ca 15 år= hårdnar dessa tar emot tryckstötar i bränslesytemet. '''''''''''''''''''''''''''''''''''''' Ja så kan det vara. Pröva att koppla en slang direkt till filtret, som du leder från en separat tank. Gå alltså förbi matarpumpen. Ställ tanken högre än motorn så att det blir självtryck. Om motorn startar i detta läge så är det matarpumpen som du behöver byta. ''''''''''''''''''''''''''''''''''''' Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
avmønstret5 Svart 12.Desember.2005 Del på Facebook Svart 12.Desember.2005 (redigert) Det er ikke alltid denne fungere, en innstillingsak på pumpa som er noe mer komplisert. En annen løsning kan være å åpne ventilløfterne, rotere motoren med starteren et øyeblikk, still tilbake ventilløfterne( etter at du har stoppet motoren) og start med full gass. Redigert 12.Desember.2005 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Baisiken Svart 12.Desember.2005 Del på Facebook Svart 12.Desember.2005 En god gammel regel er å alltid starte dieselmotorer med full gass. Både automatiske og manuelle kaldstartordninger krever pådrag på speedhendelen for å virke. Selvsagt reguleres turtallet ned med en gang motoren starter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
localboy Svart 23.April.2006 Del på Facebook Svart 23.April.2006 Det er et kjent problem at returdieselen pisker opp små luftbobler, og når returen går inn på dieselfilteret vil du få problemer. På nyere utgaver går returen direkte inn på forfilteret, eller direkte i tanken. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tom-ass Svart 29.April.2007 Del på Facebook Svart 29.April.2007 Det er et kjent problem at returdieselen pisker opp små luftbobler, og når returen går inn på dieselfilteret vil du få problemer. På nyere utgaver går returen direkte inn på forfilteret, eller direkte i tanken. Kan man ikke blokkere den orginale returen, og sende returen rett i tanken? Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post Share on other sites More sharing options...
tom-ass Svart 3.Mai.2007 Del på Facebook Svart 3.Mai.2007 Løfter denne, da jeg har lyst til å fjerne orginal retur på filteret, og kjøre returdieselen rett i tanken. Noen som mener noe om det? Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.