MSJØRN Startet 1.Juni.2023 Del på Facebook Startet 1.Juni.2023 Vi opererer ein charterbåt med to dynamoer som produserer 100-120A, vi har en normal 24v last på omlag 15-20A. I tillegg har vi ein Victron 5kva Multipluss til å drive 230 lasten ombord som t.d. kjøleskap, kaffimaskin, tekoker, motoromsvifter etc. Normal last på dette er omlag 350-1200w. Lasten kan spike opp til 4kw ved samtidig bruk av kaffimaskin, tekoker og slikt, men snittet er lavare. Vi har ei eksisterande batterikasse på L100cmxB31cmxH32cm (innvendige mål) Det vil kreve omfattande ombygging å endre på denne. Kva batteri vil dykk anbefale som ein "peak-buffer" til multiplussen når dynamoane ikkje leverer nok, men samtidig ha nok AH til å kunne ligge 1-2 timar utan landstrøm med eit snitt på 50-60A i timen.. Har blitt tipsa om 4 Rolls eller Trojan 250ah 6v Deep cycle batteri i serie. Nokon som har erfaring med US Batteries sine 6v deep cycle batteri Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 1.Juni.2023 Del på Facebook Svart 1.Juni.2023 Dette virker som en åpenbar kandidat for en LiFePO4 pakke. Noen grunn til at dere i utg pkt kun ser på blybatterier? Sitér dette innlegget Link to post
Thomas_h Svart 1.Juni.2023 Del på Facebook Svart 1.Juni.2023 Det står i manualen for 3000w 12v versjonen hvor mange min ah de anbefaler på bly og litium. I mitt tilfelle var det 400ah litium. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 1.Juni.2023 Del på Facebook Svart 1.Juni.2023 MSJØRN skrev for 1 time siden: Kva batteri vil dykk anbefale som ein "peak-buffer" til multiplussen når dynamoane ikkje leverer nok, men samtidig ha nok AH til å kunne ligge 1-2 timar utan landstrøm med eit snitt på 50-60A i timen.. Har blitt tipsa om 4 Rolls eller Trojan 250ah 6v Deep cycle batteri i serie. Nokon som har erfaring med US Batteries sine 6v deep cycle batteri Hvilket fabrikat som kan anbefales, vet jeg ikke. Men et forbruk på 60A i 2 timer gir jo 120Ah. Med et blybatteri, bør det ikke tappes ned til mer enn 50%, så forslaget om 250Ah blybatterier som kan tappes ned til 125Ah er et minimum. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Thomas_h Svart 1.Juni.2023 Del på Facebook Svart 1.Juni.2023 Lars H. skrev 15 minutter siden: 250Ah blybatterier som kan tappes ned til 125Ah er et minimum Enig i regnestykket, men du får alt for lav volt i batteribanken når den skal levere 4000w på inverter. Da får du ripple effekt og inverter slår seg av. Så jeg tenker den skal ha 400ah på 24v. Men dette står som sagt inni manualen. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 1.Juni.2023 Del på Facebook Svart 1.Juni.2023 Vel, om det trekkes 4kW på 24V blir det ca. 170A, men trådstarter snakket om et aktuelt forbruk på 50 - 60A i et par timer. Dessuten å tappe ned batterier til 50% stadig vekk, ville ikke jeg gjort. Så, for egen del ville jeg også valgt batterier med en god del høyere kapasitet en minimum verdien. Og så ville jeg valgt batterier som "liker" å levere litt høy strøm. Litium batterier vet jeg for lite om til å uttale meg om det er et alternativ. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
MSJØRN Svart 1.Juni.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni.2023 Vi kjører i timesvis, tidvis 8+ timer i strekk og har da strøm fra dynamoer tilgjengelig. Vi har vurdert LifePo, men lithium likar ikkje å ligge å vere topplada over lenger tid som han vil verte med dynamolading. Vi må i tillegg bygge om dynamoar til ekstern regulering, bms og meir for å sikre at batteria normalt vil ligge på 85-90% SOC. Dette vil bli ei kostbar affære for å ha moglegheit til å ligge litt utan landstraum. Vi har generator som vil starte opp på Volt eller SOC så å tappe dei for mykje ned er eg ikkje redd for. Vil ein for liten batteribank (AH) føre til rippleeffekt når vi har DC inn frå dynamo? Sitér dette innlegget Link to post
MSJØRN Svart 1.Juni.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juni.2023 2 hours ago, Thomas_h said: Enig i regnestykket, men du får alt for lav volt i batteribanken når den skal levere 4000w på inverter. Da får du ripple effekt og inverter slår seg av. Så jeg tenker den skal ha 400ah på 24v. Men dette står som sagt inni manualen. Å få last på inntil 4000w vil kun vere aktuelt når båten er i drift og kun i kortere perioder (kaffikoking, tekoking etc) Slik det er i dag (240 AH Varta EFB batteri som er klare for utskifting) så ligger SOC alltid på 100% og netsten alltid i "IDLE" - dynamoane tek seg av lasta og batteria blir kun brukt når ein plutseleg får ein peak over 2 kw. Vil det kunne bli ein ripple effekt med ein batteribank som blir forsynt med inntil 100A kontinuerlig? Generator kickar inn med last over 3-5kw i meir en 20 sekund.. Sitér dette innlegget Link to post
Thomas_h Svart 1.Juni.2023 Del på Facebook Svart 1.Juni.2023 Høres ut som du kan gå litt ned fra anbefalt ah. Pga lading og generatoren. Generatoren kan også startes når ripple alarm starter på MP. Kan settes opp i Assistent i mp hvis den ikke er gammel. Forskjellige batterityper har forskjellig C rating, altså hvor mye ah de klarer å levere. Kanskje yellow top leverer nok? Men en telefon til bergen batteri service, gylling eller farco så finner de nok ut av det. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 1.Juni.2023 Del på Facebook Svart 1.Juni.2023 Thomas_h skrev 6 minutter siden: Forskjellige batterityper har forskjellig C rating, altså hvor mye ah de klarer å levere. Når du skriver ah, mener du da A (ampere) eller Ah (amperetimer)? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Thomas_h Svart 1.Juni.2023 Del på Facebook Svart 1.Juni.2023 Lars H. skrev 56 minutter siden: Når du skriver ah, mener du da A (ampere) eller Ah (amperetimer) Aaa.. beklager, jeg skrev Ah, men mente selvsagt A i det tilfelle... Begynner å gå mer i surr for meg hver dag. 🤣 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.