Jump to content

Bytte fra 110 amp AMG til 60 amp lithium?


Knallipadden

Recommended Posts

Jeg har en 20 fots båt som jeg bruker til kortere turer i skjærgården. Har i dag et 110 amps batteri som går til start og forbruk. Tenkte å bytte det ut med et 60 amps batteri av typen lithium som også skal kunne brukes som start batteri. Vil jeg få bedre kapasitet på forbruk siden det kan lades mer ut? Jeg bruker gjerne en kjøleboks om sommeren for eksempel når vi er ute å bader og griller. Så langt har jeg klart meg greit med det jeg har. 

Link to post
Share on other sites

Jeg vil anbefale å ha et bly startbatteri utenom, og en eller annen form for batteriskiller.  Det er flere grunner til det. Når et litiumbatteri er fulladet, så kan den innebygde beskyttelsen koble det helt ut. Det kan skade dynamoen. Dessuten er det vanskelig å vurdere når du har nok energi igjen på litiumbatteriet til å få start på motoren. 

Link to post
Share on other sites

Knallipadden skrev for 3 timer siden:

Vil jeg få bedre kapasitet på forbruk siden det kan lades mer ut? Jeg bruker gjerne en kjøleboks om sommeren for eksempel når vi er ute å bader og griller.

1 Nei du får ikke bedre kapasitet enn du har nå.
2 Selv om du kan lade ut ett litium batteri mer så må du fortsatt ha høy nok spenning til å starte motoren.
3 Når batteriet er fullt kobler BMS ut og uten motstand til dynamo ender du opp med sprengte dioder som betyr ny dynamo.
4 Få litium batterier klarer å gi nok strøm til starteren pga begrensning på BMS selv om utviklingen her går rett vei.
   For 1-2 år siden kunne få vært byttet ut med ingen.

Til ditt bruk vil ikke jeg anbefale litium men problemene over kan jo løses ved å bruke det gamle til start og koble opp ett riktig oppsett med en batterivelger.

Kjøp deg heller en litium startbooster som ligger i båten.
Den holder seg hele sommeren og er ett fint hjelpemiddel hvis uhellet skulle være ute.
Enkelt og ukomplisert for en badebåt.

Men klart har man en båt man bruker som hytte så er det flere gode grunner til bruke litium til forbruk men det er din båt og ditt bruk som er utgangspunktet mitt med dette jeg har skrevet her.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...