Jump to content

Kan dette rulleforstaget strammes?

seilfred

Recommended Posts

Har dette eldre rulleforstaget fra harken som fulgte med båten da jeg kjøpte. Jeg har alltid tenkt det ville være en god idé med et pyttelitt strammere forstag, men har bare tatt det for gitt at det ikke var justerbart. Når jeg ser på gjengene og mutterne under blir jeg alikevel i tvil…

noen som vet? (Altså før jeg begynner å slakke alle stag osv..)

IMG_6170.jpeg.fa01dc4578c04c4001a070cdd4665976.jpeg

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Jepp, 

har ingen planer på å invertere riggen, men på en masthead-rigg skal det vel heller ikke være helt banan.. derfor har jeg ikke lyst å spenne mine doble akterstag særlig mye mer. 

Mulig mastefoten kunne stått enda et trinn lenger bak også, men tror litt mer spenn i forstaget + dertil tilpassing av resten av riggen vil kunne ta ut den lille kurven som jeg ser under seilas

kjekt uansett at det KAN strammes

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Rulleforstaget er kun et rør rundt forstaget. For å redusere ‘sagg’ må du spenne opp riggen evt dra i akterstag. Om det er slark og slakk i selve rullestaget må du lese installasjnsmanualen på ditt rulleforstag. Du vil ha strammere forstag… lengden på forstaget setter vinkelen på masta. For å stramme opp drar du i akterstag, på masthead så strammer du vantene. Så type rulleforstag (Harken / Seldén) spiller ingen rolle på hvor stramt forstaget står.

Code0 skrev 10 minutter siden:

Rulleforstaget er kun et rør rundt forstaget. For å redusere ‘sagg’ må du spenne opp riggen evt dra i akterstag. Om det er slark og slakk i selve rullestaget må du lese installasjnsmanualen på ditt rulleforstag.

Som den omtalte videoen viser så er rullefoilen helt løs oppe, og justeres til riktig høyde etter at forstaget er justert. Så det er nok ingen misforståelse rundt det. Uten å vite mer om riggen skal jeg avstå fra å synse mer om hvordan den skal trimmes, men generelt så justeres "bananform" hovedsaklig med det som holder midten av masten på plass langskips. Med bakoversvepte salingshorn vil disse for eksempel presse midten av masten fremover når overvantene strammes.

Jess,

har doble undervant, men ikke bakoversvepte salingshorn. Har prøvd litt forskjellig og er fullt klar over at jeg kan ta ut kurven med undervant osv.. Jeg synes nok bare at masten har litt for mye helling akterover (mastelogg), og etter å ha prøvd alle andre justeringsmuligheter, så tenker jeg at et litt kortere forstag ville kunne gjøre en forskjell.

Forrige eier var bestemt ikke riggkyndig, så opplegget som han etterlot seg stoler jeg ikke på.. 

har som sagt bare gått ut fra at forstaget ikke var justerbart, så derfor har jeg arbeidet ut fra det utgangspunktet, men ser jo nå at jeg har et parameter til å jobbe med.

seilfred skrev for 11 timer siden:

Jeg synes nok bare at masten har litt for mye helling akterover (mastelogg),

Unnskyld dumt spørsmål, men er det basert på balansen i båten? For meg er eneste grunn til å redusere loggen at båten er for logjerrig, altså for my trykk på roret på kryss. Hvis dette er utfordringen ville jeg gått videre. En rigger kan korte ned forstaget. Blir det mye kan det reguleres med ett skjøtestykke. En cm har mye effekt, det beveger mastetoppen mye. 

pacuare skrev for 9 timer siden:

Unnskyld dumt spørsmål, men er det basert på balansen i båten? For meg er eneste grunn til å redusere loggen at båten er for logjerrig, altså for my trykk på roret på kryss. Hvis dette er utfordringen ville jeg gått videre. En rigger kan korte ned forstaget. Blir det mye kan det reguleres med ett skjøtestykke. En cm har mye effekt, det beveger mastetoppen mye. 

det er jo ikke noe dumt spørsmål i det hele tatt. 
Det begynte med at jeg synes det visuelt ikke så riktig ut når jeg så båten fra siden. 
Deretter har jeg lest litt i illustrert seil og riggtrim, og finner at hvis jeg trekker storfallet ned i en loddrett linje, så havner jeg omkring en halvmeter inn på bommen. Dette er ifølge boka litt i overkant for en masthead rigg. 

Det med logjerrighet var jeg ikke klar over, men det gir god mening, for båten blir fort logjerrig. Så hvis dette kan kompensere noe for det, så peker egentlig alle piler i same retning.

seilfred skrev On 3.6.2023 at 20.08:

Jepp, 

har ingen planer på å invertere riggen, men på en masthead-rigg skal det vel heller ikke være helt banan.. derfor har jeg ikke lyst å spenne mine doble akterstag særlig mye mer. 

Hvordan kan det bli "banan" av å stramme akterstag på en mastheadrigg?

quantumduck skrev for 17 timer siden:

Hvordan kan det bli "banan" av å stramme akterstag på en mastheadrigg?

Litt blir det jo, for når akterstaget strammes, så strekker forstaget seg litt. Men vanligvis er det en ønsket effekt i mye vind, for da flates både fokk og storseil

J-Å skrev for 5 timer siden:

Litt blir det jo, for når akterstaget strammes, så strekker forstaget seg litt. Men vanligvis er det en ønsket effekt i mye vind, for da flates både fokk og storseil

Med babystag, eller undervant som Hulda skriver får man sikkert litt bøy ja.

• 2 uker senere...

Historien fortsetter.. 

Jeg har nå gjort forstaget kortere, Faktisk helt ned til maks.. og alikevel mener jeg at det burde være enda kortere. Jeg har en mastelogg på over 3 grader (ca), et relativt slapt forstag (stadigvekk) og temmelig slakke doble akterstag. Bakre undervant er stramme, og jeg tør ikke spenne dem mer. Alikevel har jeg en viss grad av trim i masten. 

spørsmålet er om jeg kan gjøre noe her:

1. hva heter denne riggdelen (rød), og hvor erverves slike? Hvis jeg fant en som var kortere, så ville jeg kunne korte ned med en cm. 

2. evt. hvordan ville det være å borre et nytt hull lengre nede i dette beslaget (gul)? Ville det forsvake beslaget i nevneverdig grad?

IMG_6314.jpeg.80c73a67a283d3e5b3e9251620701332.jpeg

Hulda skrev 37 minutter siden:

Du kan drille nytt hull og kutte røstjernet i overkant. Men pass på at ikke rulla kommer i konflikt med ankeret. 

Ok, det virker jo som en enkel løsning. Noen tanker om hvor mye gods det bør være på oversiden av et nytt hull? 

Hulda skrev 39 minutter siden:

Uansett, tre grader helling akterover, der det så mye da?

Hvis jeg husker min «illustrert seil og riggtrim» rett, så begynner over 3 grader å bli i overkant. Antar det handler om logjerrighet.. 

Hvordan båten oppfører seg handler blant annet om mastens plassering i lengderetningen, lengde på bom etc. Det er mange parametere. Krysseegenskapene sies å bedre seg om masten logger litt akterover. Hulda skal presses noe voldsomt før båten uttrykker ønske om å gå opp i lo. Og OE32 er langkjølet. Hvilket også er en positiv ting i denne sammenhengen.

Hvis du skal bore nytt hull, er det bare å kopiere materialet som er igjen i overkant av det hullet som brukes nå.

seilfred skrev for 5 timer siden:

. . . relativt slapt forstag (stadigvekk) og temmelig slakke doble akterstag. Bakre undervant er stramme, og jeg tør ikke spenne dem mer. Alikevel har jeg en viss grad av trim i masten.

Som nevnt tidligere i denne tråden, så må du nok stramme akterstaget for å få strammere forstag. Permanent stramming, eventuelt bare stramming på kryss om det er lett justerbart.

Om båten er som angitt i profilen; en OE32 - lankjølet med masthead rigg, så er den vel trolig, i likhet med Hulda, ikke så veldig følsom for noen få cm frem eller tilbake med  masta.

Hva mener du med "en viss grad av trim i masten" ?

Jeg mener at jeg allerede har bøy akterover. Dette til tross for at undervant er strammet til jeg ikke tør mere. 
strammer jeg akterstag mer, så får jeg enda mere bøy, noe jeg mener ikke er riktig for en masthead. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...