Jump to content

Kan man bruke komfyr til campingvogn i båt?

LindaBy

Recommended Posts

Vi vil skifte ut vårt rødspritbluss med en stekeovn og bluss. Ser at komfyrer til campingvogn koster halvparten så mye som komfyrer til båt. Så da er spørsmålet: Kan jeg bruke komfyrer laget til campingvogner i båt? Hvorfor/Hvorfor ikke?

Screenshot_20230603-130149_Chrome.jpg

Jeg gjorde dette i forrige båt. Kjøpte bordkomfyr med 4 bluss og stekeovn med over/undervarme til 2500kr. Fungerte helt utmerket i de 13-14 årene jeg hadde den. Kan ikke se noen forskjell på båtkomfyr bortsett fra størrelse og pris egentlig.  Gassinnstalasjonen var den samme, hadde gassalarm også. Slingrebeslag til kjeler må evt lages om det er behov. Vi bruker gass slik at regulator kun er på flaska under bruk. Står selvfølgelig i drenert eget rom. 

Jeg er i allefall veldig avhengig av at det er hengslet opplegg, samt at jeg har slingrebeslag.  I en campingvogn er det vel strengt forbudt å lage mat mens vogna er i bevegelse, og når vogna ikke er i bevegelse står den vel normalt ganske flatt og rolig.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

De fleste motor-båter med komfyr-innstallasjoner, er uten slingringsoppheng - dette ser ut til å være mest installert i seilbåter.  Så lenge gass-installasjonen gjøres i hht forskrift ser jeg ingen problem.   

I Bonita er der installert en 4-bluss komfyr med stekeovn (2stk)  - noe jeg skjeldent har sett i campingvogn/bobiler.  Men er jo nødvendigvis kanskje heller ikke et "krav" ?

BONITA I