Hvaler1 Startet 4.Juni.2023 Del på Facebook Startet 4.Juni.2023 Har en eldre mercury 9.9. Fra 70 tallet antar jeg. Kanskje sen 60 tall. Har vært godt tatt vare på under bruk. Men nå hhar den stått i mange år uten bruk. Oppbevart inne men kaldt. Har dette noe spesiell verdi pga alder ? Hva bør man sjekke over bortsett fra tennplugger, olje og filter før den prøves startes? Sitér dette innlegget Link to post
PolarLi Svart 4.Juni.2023 Del på Facebook Svart 4.Juni.2023 Er en totakter, så kun olje i bensin. Evt bensinfilter og tennplugger er nok også like fint som da det ble satt bort. Det jeg ville gjort er å ta pluggene ut å spraye godt med WD-40 eller 5-56 i sylinderene først å dra rundt noen ganger. Dette for å "myke opp" evt rust og treghet på stempelringer, samt gi bedre smøring når du forsøker å starte. Aller helst burde du sjekket impeller, men som regel går det går helt greit å skippe det. Du vil se om motoren får kjøling, så kan du heller bytte den etter du vet at motoren går. Bruk forøvrig 98 oktan bensin. Blandingsforhold vet jeg ikke, men tipper 50:1 er helt greit. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.