Jump to content

Ulyd i VP MD40 u/turbo ved pådrag.

Nettsteggen

Recommended Posts

Ser annet innlegg som omhandler ulyd, og som har fått kvalifisert respons. Mitt tilfelle er en hylende, intens lyd når jeg kobler og gir litt pådrag. Dette forsvinner fram til jeg øker videre opp mot 2800 omdr. Da kommer hylinga helt i samme duren hele veien over dette turtallet.

Jeg har ikke med min beste vilje klart å registrere hvor dette kommer fra. Ny dynamoe er montert uten at det gjorde forskjell. Prøvd å justere dynamofestet for å komme helt i linje. Viftereimer er skiftet an mass. Koblet fra alarmen til oljetrykk, som har lignende (u)lyd, men som derimot oppfører seg litt rart med at det er en veldig lang forsinkelse før den slår inn når jeg stopper og skrur av tenning. Vet ikke om det er noen skjold eller så som kan henge i luftinntaket ? Har sjekket rundt dysene, og finner at det er tett og ingen dieselsøl. Luftfilter (uoriginalt) er montert. Det kan også sies at jeg har endel grå røyk fra eksos, men ingen lekkasje til ferskvannskjøling eller til olje. Ingen oljefilm fra eksosen ut. Dette har jeg gått med i ca 400 timer uten at det har endret seg noe som helst. Greit at jeg er plaget med tinnitus, men denne motorhylinga er faktisk hakket verre :-) 

Ulyden er med andre ord ikke der når motor står i fri?

Da er det vel enten en lyd som kommer når den jobber med en viss belastning, eller det kan være noe annet enn motoren.

Min mistanke heller da mot gir (MS3?), aksling, klemflens, og kanskje demperplate. Alternativt et lager som får mer belastning når giret er i inngrep.

Er det samme lyden om du setter den i forover eller bakover?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Siste først  ; har ikke merket noe ved reversering, men så har jeg heller ikke for vane å belaste så mye der. Der jeg har kjørt opp omdr i fri, har jeg ikke merket noe.

Det blir vel bare å sjekke klemflens og rykke litt på akslingen innvendig. Skulle vel gjort litt mer ut av slip-settinga tidligere i mai, men kjente på akslingsopphenget ute, og det virket tight og fin. Regner med at jeg må slip-sette, trekke akslingen for å få ut giret ? 

Det som jeg synes litt rart, er at ulyden har vært nøyaktig den samme i 2 år / 400 gangtimer. Eventuell slitasje skulle vel normalt forverret seg mot en stopp.

Registerreim... det vet jeg ikke. Tvilsomt kanskje på en motor fra 80-tallet. Har ellers ikke oppdaget noen lekkasjer noen steder mht vannpumpe. Har tenkt å prøve å diagnostisere vha stetoskop eller noe. Ville ikke en alldeles kjapp kjøretur uten viftereim kunne avsløre noe ?

Nettsteggen skrev 57 minutter siden:

Ville ikke en alldeles kjapp kjøretur uten viftereim kunne avsløre noe ?

Det vil i alle fall avsløre hva som skjer med en motor uten kjøling. Anbefales ikke. 

Ellers så har jeg nå hatt flere motorer fra syttitallet med registerreim, og det var en helt vanlig ting på åttitallet. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
On 6/4/2023 at 12:13 PM, Nettsteggen said:

Ser annet innlegg som omhandler ulyd, og som har fått kvalifisert respons. Mitt tilfelle er en hylende, intens lyd når jeg kobler og gir litt pådrag. Dette forsvinner fram til jeg øker videre opp mot 2800 omdr. Da kommer hylinga helt i samme duren hele veien over dette turtallet.

Jeg har ikke med min beste vilje klart å registrere hvor dette kommer fra. Ny dynamoe er montert uten at det gjorde forskjell. Prøvd å justere dynamofestet for å komme helt i linje. Viftereimer er skiftet an mass. Koblet fra alarmen til oljetrykk, som har lignende (u)lyd, men som derimot oppfører seg litt rart med at det er en veldig lang forsinkelse før den slår inn når jeg stopper og skrur av tenning. Vet ikke om det er noen skjold eller så som kan henge i luftinntaket ? Har sjekket rundt dysene, og finner at det er tett og ingen dieselsøl. Luftfilter (uoriginalt) er montert. Det kan også sies at jeg har endel grå røyk fra eksos, men ingen lekkasje til ferskvannskjøling eller til olje. Ingen oljefilm fra eksosen ut. Dette har jeg gått med i ca 400 timer uten at det har endret seg noe som helst. Greit at jeg er plaget med tinnitus, men denne motorhylinga er faktisk hakket verre :-) 

Som nevnt over, akslingen kan være synderen. Akslingen blir fryktelig varm om det slurer

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...