Nettsteggen Startet 4.Juni.2023 Del på Facebook Startet 4.Juni.2023 Ser annet innlegg som omhandler ulyd, og som har fått kvalifisert respons. Mitt tilfelle er en hylende, intens lyd når jeg kobler og gir litt pådrag. Dette forsvinner fram til jeg øker videre opp mot 2800 omdr. Da kommer hylinga helt i samme duren hele veien over dette turtallet. Jeg har ikke med min beste vilje klart å registrere hvor dette kommer fra. Ny dynamoe er montert uten at det gjorde forskjell. Prøvd å justere dynamofestet for å komme helt i linje. Viftereimer er skiftet an mass. Koblet fra alarmen til oljetrykk, som har lignende (u)lyd, men som derimot oppfører seg litt rart med at det er en veldig lang forsinkelse før den slår inn når jeg stopper og skrur av tenning. Vet ikke om det er noen skjold eller så som kan henge i luftinntaket ? Har sjekket rundt dysene, og finner at det er tett og ingen dieselsøl. Luftfilter (uoriginalt) er montert. Det kan også sies at jeg har endel grå røyk fra eksos, men ingen lekkasje til ferskvannskjøling eller til olje. Ingen oljefilm fra eksosen ut. Dette har jeg gått med i ca 400 timer uten at det har endret seg noe som helst. Greit at jeg er plaget med tinnitus, men denne motorhylinga er faktisk hakket verre :-) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 4.Juni.2023 Del på Facebook Svart 4.Juni.2023 Ulyden er med andre ord ikke der når motor står i fri? Da er det vel enten en lyd som kommer når den jobber med en viss belastning, eller det kan være noe annet enn motoren. Min mistanke heller da mot gir (MS3?), aksling, klemflens, og kanskje demperplate. Alternativt et lager som får mer belastning når giret er i inngrep. Er det samme lyden om du setter den i forover eller bakover? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Nettsteggen Svart 4.Juni.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juni.2023 Siste først ; har ikke merket noe ved reversering, men så har jeg heller ikke for vane å belaste så mye der. Der jeg har kjørt opp omdr i fri, har jeg ikke merket noe. Det blir vel bare å sjekke klemflens og rykke litt på akslingen innvendig. Skulle vel gjort litt mer ut av slip-settinga tidligere i mai, men kjente på akslingsopphenget ute, og det virket tight og fin. Regner med at jeg må slip-sette, trekke akslingen for å få ut giret ? Det som jeg synes litt rart, er at ulyden har vært nøyaktig den samme i 2 år / 400 gangtimer. Eventuell slitasje skulle vel normalt forverret seg mot en stopp. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 5.Juni.2023 Del på Facebook Svart 5.Juni.2023 Har denne motoren registerreim? I så fall kan det være strammehjulet som har et defekt lager. Eventuelt vannpumpe, men da burde du hatt lekkasje også. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Nettsteggen Svart 5.Juni.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2023 Registerreim... det vet jeg ikke. Tvilsomt kanskje på en motor fra 80-tallet. Har ellers ikke oppdaget noen lekkasjer noen steder mht vannpumpe. Har tenkt å prøve å diagnostisere vha stetoskop eller noe. Ville ikke en alldeles kjapp kjøretur uten viftereim kunne avsløre noe ? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 5.Juni.2023 Del på Facebook Svart 5.Juni.2023 Nettsteggen skrev 57 minutter siden: Ville ikke en alldeles kjapp kjøretur uten viftereim kunne avsløre noe ? Det vil i alle fall avsløre hva som skjer med en motor uten kjøling. Anbefales ikke. Ellers så har jeg nå hatt flere motorer fra syttitallet med registerreim, og det var en helt vanlig ting på åttitallet. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Kweelhouse Svart 5.Juni.2023 Del på Facebook Svart 5.Juni.2023 3 hours ago, index said: Det vil i alle fall avsløre hva som skjer med en motor uten kjøling. Anbefales ikke. Ellers så har jeg nå hatt flere motorer fra syttitallet med registerreim, og det var en helt vanlig ting på åttitallet. Det er ikke registerreim på MD40 Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 5.Juni.2023 Del på Facebook Svart 5.Juni.2023 Kweelhouse skrev 3 minutter siden: Det er ikke registerreim på MD40 OK! Da er det i alle fall ikke der feilen ligger;-) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Kweelhouse Svart 5.Juni.2023 Del på Facebook Svart 5.Juni.2023 On 6/4/2023 at 12:13 PM, Nettsteggen said: Ser annet innlegg som omhandler ulyd, og som har fått kvalifisert respons. Mitt tilfelle er en hylende, intens lyd når jeg kobler og gir litt pådrag. Dette forsvinner fram til jeg øker videre opp mot 2800 omdr. Da kommer hylinga helt i samme duren hele veien over dette turtallet. Jeg har ikke med min beste vilje klart å registrere hvor dette kommer fra. Ny dynamoe er montert uten at det gjorde forskjell. Prøvd å justere dynamofestet for å komme helt i linje. Viftereimer er skiftet an mass. Koblet fra alarmen til oljetrykk, som har lignende (u)lyd, men som derimot oppfører seg litt rart med at det er en veldig lang forsinkelse før den slår inn når jeg stopper og skrur av tenning. Vet ikke om det er noen skjold eller så som kan henge i luftinntaket ? Har sjekket rundt dysene, og finner at det er tett og ingen dieselsøl. Luftfilter (uoriginalt) er montert. Det kan også sies at jeg har endel grå røyk fra eksos, men ingen lekkasje til ferskvannskjøling eller til olje. Ingen oljefilm fra eksosen ut. Dette har jeg gått med i ca 400 timer uten at det har endret seg noe som helst. Greit at jeg er plaget med tinnitus, men denne motorhylinga er faktisk hakket verre :-) Som nevnt over, akslingen kan være synderen. Akslingen blir fryktelig varm om det slurer Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.