Jump to content

Kart til PC, min forvirring.. hvilket format?


Anonym

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har lest en del om de forskjellige elektroniske kartformatene, og hva som kan brukes på PC og sånt..

Noen hevder at C-map MAX kartene ikke kan brukes på PC, stemmer dette eller ikke?

Så ser jeg noen prater om C-map på CD.. Jeg trodde minnebrikker var eneste alternativ, slik at jeg også måtte ha en kortleser.

 

Og til slutt, noen som holder til i nærheten av oslo, og kunne tenkt seg å demonstrere det kartsystemet for PC DU bruker? Hadde vært ålreit å få sett på noen forskjellige, så jeg kan orientere meg for å finne ut hvilket program og kartverk jeg skal satse på.

Link to post
Share on other sites

Det blir nok en del subjektive svar og her er mitt :lol:

 

En kartpakke fra C-Map kan brukes med mange forskjellige kartprogram fra de billigste til de som koster noen titalls tusen. C-Map har redusert prisene sine den senere tid så en kartpakke fra og med Limfjorden (DK) til Namsos koster så vidt over NOK 3000.- (hva koster det i papirkart mon...) Kartprogrammet jeg bruker er SOBvMAX som koster kun $20.- (ca NOK 130.-). Grunnen til at SOB er såpass billig er at du sponser utviklingen når du kjøper C-Map og oppgir DigiBoat's forhandlerkode(R30-468). Andre alternativer som jeg likte godt er Telchart Lite som jeg mener koster litt over NOK 4000.-

 

SOB er litt uvant i bruk da det er designet for touch-skjerm. Ingen problem med vanlig skjerm og mus men det tilsynelatende begrensede brukergrensesnittet er like greit i bruk og omfattende som standard windowsmenyer.

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

De fleste av oss synes sannsynligvis at det systemet vi selv bruker er det beste og vil derfor være lite objektive. Ta heller en tur til en større båtforretning så vil du i hvert fall få demonstrert minst 3-4 forskjellige typer kart og plottere og kan vurdere selv. :rolleyes:

Akkurat, der rører du ved noe av det esensielle i mitt innlegg..

De vil demonstere 3-4 typer kart og plottere.

Jeg er ikke ute etter en plotter, men software som gjør min PC til en plotter.

 

Med tanke på at jeg har PCer for et anseelig antall titusenlapper liggende og slenge er det ikke noen løsning å kjøpe en plotter.

Link to post
Share on other sites

Med tanke på at jeg har PCer for et anseelig antall titusenlapper liggende og slenge er det ikke noen løsning å kjøpe en plotter.

Med mindre du har en superspesial industrikvalitet vann- og støvtett laptop i samlingen din, slår det meg at PC-basert navigasjon i en seilbåt må være en særdeles lite egnet løsning. Det går bra på en solskinnsdag, men hva når du får nordakuling og regn og skal inn til land på et ukjent sted? Så vidt jeg husker skrev du noe om soloseilas for en stund siden? Håper du har mange PCer :wink:

 

DISCLAIMER: Du hadde ikke innvendig styreposisjon vel? I såfall er det jo helt greit med PC.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Det blir nok en del subjektive svar og her er mitt :lol:

 

En kartpakke fra C-Map kan brukes med mange forskjellige kartprogram fra de billigste til de som koster noen titalls tusen. C-Map har redusert prisene sine den senere tid så en kartpakke fra og med Limfjorden (DK) til Namsos koster så vidt over NOK 3000.- (hva koster det i papirkart mon...) Kartprogrammet jeg bruker er SOBvMAX som koster kun $20.- (ca NOK 130.-). Grunnen til at SOB er såpass billig er at du sponser utviklingen når du kjøper C-Map og oppgir DigiBoat's forhandlerkode(R30-468). Andre alternativer som jeg likte godt er Telchart Lite som jeg mener koster litt over NOK 4000.-

 

SOB er litt uvant i bruk da det er designet for touch-skjerm. Ingen problem med vanlig skjerm og mus men det tilsynelatende begrensede brukergrensesnittet er like greit i bruk og omfattende som standard windowsmenyer.

Jeg finner kun SOBv90.. Det er vel ikke samme greie?

Ser du bomma på prisen også, $50 står det at det koster.

Redigert av Anonym (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg finner kun SOBv90.. Det er vel ikke samme greie?

Nokså nære på :lol: v90 er siste offisielle versjon og vMAX skal slippes i løpet av desember og har støtte for C-Map MAX kart, ellers er de ganske like......

Ser du bomma på prisen også, $50 står det at det koster.

Beklager :blush: $20 er oppgradering........

 

Her er meldingen fra DigiBoat som annonserer SOBvMAX:

Dear Valued SOB User,

 

You are receiving this email because you have recently expressed an interest in SoftwareOnBoard (SOB) and C-Map's MAX chart format...

 

We are very pleased to announce the pre-release of our latest SOB Version - SOBvMAX.

Download SOBvMAX here (55Mb): http://www.digiboat.com.au/downloads/sob/setup-SOBvMAX.zip

This will not overwrite your existing SOB program, it will be installed to its own folder. Use Explorer to copy over your Waypoints, Routes etc if need be.

 

The latest C-Map charts - MAX - are a significant advancement in digital cartography and now leave all other chart companies in their wake!

Learn more about the MAX Chart Technology on C-Map's dedicated website: www.maxnavigator.com.

 

Also refer to our new SOB Online User Manual page to review the new features included in SOBvMAX:

www.digiboat.com.au/manual/man_max.htm

 

In line with our new version, we are also changing our software distribution model. SOB is no longer FREEWARE. SOB is offered as a free download for a 6 month trial period (for registered users). To continue to use SOB, with full functionality, beyond the trial period you must purchase a SOB User-License. Various types of licenses are available depending on your particular needs, refer to our Shop webpage for details:

http://www.digiboat.com.au/sales_products_sob.htm#sob

 

If SOB is not licensed after the trial period expires, it will still be suitable for basic navigation, but certain features will be disabled or restricted.

Note that it is the same program that you download, the licensing is controlled via the PC_CODE/UnlockCode system already built in to SOB.

 

 

To reward our existing users, we are offering you a special upgrade price of USD $20.00 (Download Only) or USD $30.00 (the SOB CD-ROM and QuickStart Card will be posted to you). To take advantage of this offer, simply reply to this email, then we will email you a PayPal Invoice to easily complete the transaction.

Following payment, you will receive a new Password to use on our Request Unlock Code webform to receive your AccessLevel 2 UnlockCode.

(This offer is valid until 10th January, 2006)

 

Many of you may already have an UnlockCode providing AL2 or higher. Over the previous two years, higher AccessLevels where issued for a variety of reasons. If you already have an UnlockCode providing AL2 or higher, then it is on your own conscience whether you pay for the User License, although you would need to buy the User License if you wish to fully Unlock SOB on any additional computers from this point on.

 

Thanks for your continued support of SOB... we look forward to hearing your initial impressions of SOBvMAX.

 

 

 

DigiBOAT Pty Limited

sales@digiboat.com.au

www.digiboat.com.au

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Med mindre du har en superspesial industrikvalitet vann- og støvtett laptop i samlingen din, slår det meg at PC-basert navigasjon i en seilbåt må være en særdeles lite egnet løsning. Det går bra på en solskinnsdag, men hva når du får nordakuling og regn og skal inn til land på et ukjent sted? Så vidt jeg husker skrev du noe om soloseilas for en stund siden? Håper du har mange PCer :wink:

 

DISCLAIMER: Du hadde ikke innvendig styreposisjon vel? I såfall er det jo helt greit med PC.

Det er en 8" skjerm av typen som tåler alt på vei i posten i løpet av en måned eller to.

Den har forøvrig touchbetjening :)

Link to post
Share on other sites

Det er en 8" skjerm av typen som tåler alt på vei i posten i løpet av en måned eller to.

Den har forøvrig touchbetjening :)

Da stiller jo saken seg litt anderledes. Får håpe den svarer til forventningene

 

Årsaken til innlegget mitt er at jeg har sett litt for mange som tror at en laptop under sprayhooden er tilstrekkelig beskyttet, og som er overrasket over at det ikke var så enkelt :headbang:

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Med mindre du har en superspesial industrikvalitet vann- og støvtett laptop i samlingen din, slår det meg at PC-basert navigasjon i en seilbåt må være en særdeles lite egnet løsning. Det går bra på en solskinnsdag, ...

Laptop i cockpit kan være vått nok selv på soldkinnsdager. :lol: Laptop under dekk kan derimot tilpasses, og så kan du investere i løs skjerm dersom kan kjøpes mange sprutsikre og vanntette varianter.

 

Jeg har sans for kart på PC for planlegging, men jeg foretrekker enklere løsning enn kartplotter i cockpit. Da kan laptop og en vanntett koffert for å stue den vekk være en brukbar løsning. :wink:

Link to post
Share on other sites

Da stiller jo saken seg litt anderledes. Får håpe den svarer til forventningene

 

Årsaken til innlegget mitt er at jeg har sett litt for mange som tror at en laptop under sprayhooden er tilstrekkelig beskyttet, og som er overrasket over at det ikke var så enkelt :headbang:

Den skal visstnok være heftig, så det er bare å vente og se..

Jeg har drevet såpass mye med elektronikk og datamaskiner at jeg vet hvor lite de tåler..

 

Forøvrig er jo PCen kun en morsom greie å ha i tillegg til papirkart, det er jo papirkartene man baserer seg på.

Link to post
Share on other sites

Dear Valued SOB

:lol::lol:

 

T-t-tog du'an??

 

Worse er også interessert i den skjermen. Tar gjerne imot tilbud!! Forutsetter at den i tillegg til litt sjøsprøyt og regn, også tåler cigarrøk og en skvett cognac i ny og ne.

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

For å få tråden tilbake på opprinnelig topic igjen. Jeg har en PC med kartprogram på. Brukes mest til drømmerier og planlegging. Den er ikke helt frisk for tiden, men jeg har store planer om å få den til å kjøre. Du er velkommen til å komme og ta en titt.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

For å få tråden tilbake på opprinnelig topic igjen. Jeg har en PC med kartprogram på. Brukes mest til drømmerier og planlegging. Den er ikke helt frisk for tiden, men jeg har store planer om å få den til å kjøre. Du er velkommen til å komme og ta en titt.

Da kommer jeg innom en dag, adressen vet jeg jo så..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...